Jump to content

Ny (brukt) marlin 1895 45/70 i hus!


Covi

Recommended Posts

Hei alle!

 

Da kom endelig pakkene fra Tico i posten! Jeg kjøpte Marlin rifla som han har hatt ute på kjøp/salg sidene her på kammeret.

Børsa er ei Marlin 1895 SS med Hausken demper og Leupold VXII 2-7*33 i kaliber 45/70.

Fikk også med mye kuler + diesett. Planen er å lade subsonic, men det ligger nok litt fram i tid.

Var overrasket over rekylen, nå har jeg egentlig bare erfaring fra 6,5 og 3008 da, + hagleskyting.

Rekylen var nesten som 12/89 haglerekyl, tung og behagelig, men det kan jo ha sammenheng med demperen.

 

Må skryte over Tico forresten, grei og ryddig kar. Fikk alle de tinga som vi avtalte(+ en rørkutter fra biltema) til avtalt tid!

 

(Edit: kaliber)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulere med ett nytt (brukt) våpen i hus :D

Går selv å venter på ei rifle som jeg har kjøpt. Pengene er overført, papirene er sendt, sånn ca for en drøy uke siden, men har ikke fått noe rifle enda. Å ikke svarer han på telefonen....... Begynner å bli en smule skeptisk :roll::cry:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ganske skummelt å betale på forhånd til personer man ikke kjenner. Håper han sender varene til deg som avtalt da.

Er det noen som sitter på kunnskap ang subladninger i 45/70? I såfall hadde jeg satt pris på om de kunne dele litt med seg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Der har du skaffet deg er super fin børse.

 

Har selv Marlin 1895G Med 47cm løp. Den går som bare det :D Elsker bøylevåpen har tre og vil ha en til :D

 

Hvis jeg får lov av politiet da :oops:

 

Da kommer jeg til å ha ei bøylerifle til alt vilt i norge :roll:

 

Marlin M39 i 22lr(har ikke den, men ønsker) Småvilt og trening.

Marlin 1894 i 357mag. Småvilt.

Marlin 336 i 30-30win. Rådyr.

Marlin 1895 i 45-70 gov. Elg og hjort.

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei

 

Jeg har tenkt å skaffe meg en slik Marlin i 45/70. Liker veldig godt slike bøylerifler :)

Men har hørt litt rundt, og noen sier at presisjonen på lever action riflene er veldig dårlig :?

Er det noen som har peiling på dette?

 

 

Kommer ann på hva du syns er dårligt det...Men du kan ikke forvente pressisjon mye under 40mm med 3skudd på hundremeter med ei bøyle rifle.

 

Men jeg har jo noen god ladninger i 30-30 som samler under 30mm i mi børse.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har tenkt å skaffe meg en slik Marlin i 45/70. Liker veldig godt slike bøylerifler :)

Men har hørt litt rundt, og noen sier at presisjonen på lever action riflene er veldig dårlig :?

Er det noen som har peiling på dette?

 

 

Kommer ann på hva du syns er dårligt det...Men du kan ikke forvente pressisjon mye under 40mm med 3skudd på hundremeter med ei bøyle rifle.

 

Men jeg har jo noen god ladninger i 30-30 som samler under 30mm i mi børse.

 

 

Takk for svar! :)

 

Jeg syns 40mm er ganske ok. Jeg kommer til å bruke denne til elgjakt, på ganske korte avstander. Snakk om rundt 50 meter. Har en Tikka T3 30-06 til de lengre avstandene :wink:

 

Så lenge den har pressisjon nok til skyteprøven, så faller nok elgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe den er grei du...

 

Har som sagt ei Marlin i 45/70..

 

Den har jeg så langt brukt kun 3 ladninger i.

 

Fabrikk

 

Remington 405grain. Samler rundt 45mm

Hornady med plasttupp Samler rundt 30mm

 

Hjemmeladet: Remington 405grain me dpasse dose N-133krutt samler ca 30mm

Link to comment
Share on other sites

Hehe den er grei du...

 

Har som sagt ei Marlin i 45/70..

 

Den har jeg så langt brukt kun 3 ladninger i.

 

Fabrikk

 

Remington 405grain. Samler rundt 45mm

Hornady med plasttupp Samler rundt 30mm

 

Hjemmeladet: Remington 405grain me dpasse dose N-133krutt samler ca 30mm

 

Steike raskt du e å svar :lol: hehe...

 

Syns jeg har lest en plass, at man ikke kan ha spisskuler i bøylerifler. Men husker ikke om det gjaldt med plasttupp :wink:

 

Har en nabo som sier at store kuler, og stor fart er mye kjøttødeleggelser. Fant litt om farta på noen kuler, og det var fra 500 til 700 m/s. Vet ikke om dette er reelt, og vet ikke hva som er "passe" fart for elg, og for å få minst mulig kjøttødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

"LEVEREVOLUTION er kanskje det mest spennende som har skjedd med leveraction

ammunisjon noen sinne! Hornady som er ledende innen kuleproduksjon gir deg

her en kule med meget gode ballistiske egenskaper, med plastspiss som ikke skader

tennhetta i rørmagasinet. Den høye ballistiske koefissienten gir veldig god kulebane

og veldig bra anslags energi og god ekspansjon på alle hold. Dette er helt klart en

revolusjon innen lever action ammunisjon!" Fra Norma katalogen 2007.

hornadyleverevolutionuy7.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

"LEVEREVOLUTION er kanskje det mest spennende som har skjedd med leveraction

ammunisjon noen sinne! Hornady som er ledende innen kuleproduksjon gir deg

her en kule med meget gode ballistiske egenskaper, med plastspiss som ikke skader

tennhetta i rørmagasinet. Den høye ballistiske koefissienten gir veldig god kulebane

og veldig bra anslags energi og god ekspansjon på alle hold. Dette er helt klart en

revolusjon innen lever action ammunisjon!" Fra Norma katalogen 2007.

hornadyleverevolutionuy7.th.jpg

 

God som gull i mi børse...Samlingene ligger på ca 30mm på hundre meter...HAr ikke fått tak i de i 30-30win enda...De skal vist også komme i kaliber 357mag og 44mag i år til de(vi) som har bøylerifler i dise kaliber også...

Link to comment
Share on other sites

"Shadob skrev:

"ikke kan ha spisskuler i bøylerifler"

 

"Hornady har en egen type ammo med plastspiss for lever-rifler"

 

Du kan bruke spisskuler men da må du ikke bruke mere enn 1 patron i magasinet.

 

Det har du rett i - men jeg skrev ikke at man ikke kan ha spisskuler i bøylerifler. Det var det trådstarter som hadde hørt var problematisk.

Jeg har selv eksperimentert med ladninger i min 30-30, og fant fort ut at Hornady`s 165 SST - lett kunne fylle kravene til storviltpatronen.

 

Men som du sier: ikke med mer enn med en patron i magasinet (hvis du da får den til å mate med en slik kule).

 

Nå er det jo slik at ingen pålegger meg å bruke mer enn èn patron i riflen (og det er jo ikke mange årene siden jeg ikke fikk lov til å jakte rein uten å plombere :roll: ).

 

Men heldigvis kan forskrifter være dynamiske.

 

Og håper at noen er så praktisk :wink: - og lite tradisjonell :roll::wink: - at jeg om noen år også kan få skyte meg en hjort eller flere med min pistol TC 14".

For jeg kan ikke skjønne at en hjort eller en elg - er noe mer hardskutt enn en zebra, kudu etc.

 

Og der virker den knallegodt :D

 

Ihvertfall opp til en avstand jegerprøven ikke anbefaler :!:

 

Og jeg trenger ikke noen egen oppskytingsprøve heller :D - da den som er gjeldende for rifler kan brukes.

Altså ingen administrative forandringer for oss som er "outsidere" :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kommer ann på hva du syns er dårligt det...Men du kan ikke forvente pressisjon mye under 40mm med 3skudd på hundremeter med ei bøyle rifle.

 

Men med .458-kuler er jo 40mm nesten høl i høl uansett...

 

Forresten og forøvrig, de ladningene (hjemmeladet og fabrikk) med 405gn Rem, har du OAL på dem? Kunne tenke meg å sammenligne med mine hjemmeladninger. Har hatt noen småproblemer med klikk i min 1895, men så fant jeg ei eske jeg hadde ladd opp med Hornady 350gn, og da smalt det hver gang, så jeg mistenker at jeg har gjort "noe rart" som jeg ikke riktig skjønner under ladinga. Det er ikke hettene, jeg får dårlig anslag mot dem, og de smeller når jeg drar opp hanen igjen - og jeg har skifta fjæra.

Link to comment
Share on other sites

Og en annen ting... Noen som har erfaring med bruk av Rainier kuler til treningsskyting? Det er vel de billigste (i allefall hos Midway) disse dager. Og hva med pistolkuler - kan disse brukes?

 

Pistolkuler kan ikke brukes, de er .452. Du trenger .458.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ann på hva du syns er dårligt det...Men du kan ikke forvente pressisjon mye under 40mm med 3skudd på hundremeter med ei bøyle rifle.

 

Men med .458-kuler er jo 40mm nesten høl i høl uansett...

 

Forresten og forøvrig, de ladningene (hjemmeladet og fabrikk) med 405gn Rem, har du OAL på dem? Kunne tenke meg å sammenligne med mine hjemmeladninger. Har hatt noen småproblemer med klikk i min 1895, men så fant jeg ei eske jeg hadde ladd opp med Hornady 350gn, og da smalt det hver gang, så jeg mistenker at jeg har gjort "noe rart" som jeg ikke riktig skjønner under ladinga. Det er ikke hettene, jeg får dårlig anslag mot dem, og de smeller når jeg drar opp hanen igjen - og jeg har skifta fjæra.

 

Fabrikk lengde husker jeg ikke(har ingen igjen heller)

Men de jeg lader selv er 68mm lange. Bruker den øverste krymperilla når jeg krymper.

 

 

Og en annen ting... Noen som har erfaring med bruk av Rainier kuler til treningsskyting? Det er vel de billigste (i allefall hos Midway) disse dager. Og hva med pistolkuler - kan disse brukes?

 

Bruker samme ladning med 350 grain Rainierkuler som med 405 grain Remington og de går veldiglikt i høyde og presisjonen er på ca 50mm. Helt ok til trening. Skal kjøpe noen 405grains kuler i sommer og prøve de også.

 

Pistolkuler kan ikke brukes da de er for små i diameter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...