Jump to content

Skyting inn i flokk - Uakseptabelt


Wadcutter

Recommended Posts

Kom over en video på youtube hvor to rådyr blir skutt med en kule. Dette er et godt eksempel på hvorfor man ikke skal skyte på dyr med andre dyr i bakgrunnen.

 

Du kan se videoen

 

Akuratt denne situasjonen er litt i grenseland. Dyret står ikke direkte inne i flokken eller med andre dyr rett bak seg. Ser ikke helt skytterens posisjon, men antar at kula endrer litt retning inne i det første dyret for så å treffe det andre dyret.

Det virker som om det andre dyret har blitt tryffet i ryggraden eller i hofta da den ikke greier å bruke bakbeina.

 

Jeg hadde kanskje selv løsnet skudd her, men etter denne videoen så skal jeg tenke meg om en gang til i slike situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en video som viser stygg skadeskyting! Heldigvis hadde skytteren kontroll - videoen ble kuttet i det han tok ladegrep, for å skyte oppfølgingsskudd på dyr nr. 2. Hadde det blitt vist, ville jo hensikten med denne "skrytevideoen" vært borte.

 

Under ei elgjakt hadde jeg en lignende mulighet. En av jagerne skjøt en elg, og ropte: "No ligg'en, kara!". Da kom to råbukker og stilte seg opp, side om side, på en kolle like ved meg, for å lytte og se hva som skjedde. Jeg kunne lett satt X-kula gjennom begge to, og det ville sannsynligvis blitt mer effektiv felling enn på denne videoen. Men så er det faktisk noe som heter jaktetikk, da.

Link to comment
Share on other sites

det skuddet der var i mine øyne ikke inn i en flokk. det andre dyret som ble truffet var jo langt bak det andre og sto ikke slik at det i utgangspunktet skulle burde bli truffet. ting skjer på jakt. feks at en kule får gjennomskyting og endrer retning som det så ut som der......

å husk på at det er fort gjort å skadeskyte eller at andre uforutsette ting skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...