Jump to content

Tips om røyefiske i Tinnsjøen? Gautefisk...


Mauser M03

Recommended Posts

mellom 17-21m under isen er det greit og fiske først. Selv om det er kanskje 30m. Skal dere til Tinnoset eller lenger oppover vannet? Selv har jeg hatt god erfaring med de der blinkegreiene som aktiveres i kontakt med vann over blinken etter røya i år. Monter den så lykta blinker ned mot blinken. Ellers er det et tips og følge de lokale.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal bo på en camping hvor det er hytteutleie. Tinnoset virker kjent :oops:

Som dere skjønner er det ikke jeg som har bestilt hytte...

Jeg har fisket mye røye i andre vann, men å fiske etter røye som bare går i de frie vannmasser er nytt!! Gleder meg...

Så prøve på 17-21 meter eller dypere. Bruke "blinklys" og maggot? Takk for tipsene.

 

Godt humør er en selvfølge på tur... :wink: ...flaks, vel...kan jo håpe :D

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten "vær varsom" formaning.

Fiske har jeg ikke mye greie på, men det jeg vet er at det er ikke få mennesker som har gått gjennom isen og druknet i Tinnsjøen. Isen på Tinnsjøen kan visstnok være veldig lunefull og usikker på flere steder, så vær forsiktig og forhør deg nøye med de som driver hytteutleige om hvor du bør gå og hvor du bør holde deg unna.

Lykke til på turen :D

Link to comment
Share on other sites

re Tinnoset:

Ut på isen tidlig , kl 0600 ihvertfall. Kan virke som stimene er inne en tur og mater seg på morran, og forsvinner etterhvert. Ofte dødt utpå dagen.

 

Trangt om parkering i helgen, igjen lurt å være tidlig ute.

 

Tinnsjøpilken er en stor tung huggpilk (!) m 2 faste kroker, som funker bra med et lite maggot oppheng under. Ned på dypet kan funke, men det varierer nok..

Dvs en kan sikkert bruke noe lignende med tyngde og blinkeffekt + maggot på liten krok. Sjekk ut hva de andre pilkerene bruker !

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke hva de andre bruker, men tror jeg starter med "blinklys" over en røyeblink med en klyse maggot under...starte der, også sjekke om det er mulig å lure noen tips av de lokale etterhvert... :) ...

 

Det er vel ingen som selger rykkpilk lenger??? Eller...

 

Tror jeg satser på en Titicaca blink i stedet. Pleier å funke bra.

 

Noen som vet noe om snittstørrelsen på røya på Tinn?

Link to comment
Share on other sites

Obs!! Det er 20cm vann på isen,,,, bruk gummistøvler! Spark er lurt.

 

Fisket har visstnok vært labert denne uken pga ikke/redusert tapping ut til Tinnelva, men tapping starter torsdag, da forventes fisken inn igjen m endrede strømforhold osv...

Link to comment
Share on other sites

Da er fisketuren over... Det ble til at vi testet i Atråvika, uten resultat. Vi fisket istedet rett utenfor campingen og fikk endel smårøye på ca. 200 gram og nedover. (Veldig langt nedover)

Fikk en pen ørret på 3-400 gram.

Men det mest spennede var at kompisen min fikk en dypvanns røye!?! De på campingen kalte det for en Gautefisk. Ser ut som en kryssning mellom en torsk og en røye, den han fikk veide 1950 gram. Noen mumlet om norsk sportsfiske rekord? 8)

Link to comment
Share on other sites

Da er fisketuren over... Det ble til at vi testet i Atråvika, uten resultat. Vi fisket istedet rett utenfor campingen og fikk endel smårøye på ca. 200 gram og nedover. (Veldig langt nedover)

Fikk en pen ørret på 3-400 gram.

Men det mest spennede var at kompisen min fikk en dypvanns røye!?! De på campingen kalte det for en Gautefisk. Ser ut som en kryssning mellom en torsk og en røye, den han fikk veide 1950 gram. Noen mumlet om norsk sportsfiske rekord? 8)

Morro. 'Gautefisken' er en dypvannsrøye ja. Lever dypt, og har levd der i mange år (mener å huske 10 000 år), så det diskuteres det at den har klart å utvikle noe særegne trekk (og i hvertfall gjør det). Det som er litt spennende med den er at den ikke har svømmeblære. finnes en slektning i Baikansjøen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...