Jump to content

Fjærkompressor til luftgevær.


Celcius

Recommended Posts

fiffige greier.

Skulle gjerne ha hatt noe slikt men siden jeg har bare ett gevær så er det liten hensikt i for meg å bygge meg en slik rigg.

 

Tror nok jeg kommer til leke litt Reodor Felgen i garasjen med en 2x4" stokk og en lastestropp når jeg skal sette inn den nye fjæra jeg nettopp har mottatt fra Jim Maccari. :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt sikkert an på hvilke luftgevær du har, går sikkert bra hvis du er forsiktig, den fjæra du tar ut har høyst sannsynlig blitt noe kortere enn den du setter inn, men dette er ikke sikkert.

Muligens er fjæra du setter inn også presett,et dvs den er trykket helt sammen for en liten stund.Da blir den også lettere å sette inn.

 

Ett slikt presett-verktøy kan du lage selv av en passelig lang helgjenget stang ( eller stang gjenget i begge ender langt nok, eventuelt helgjenget stang tapet eller overtrukket med en passelig tykk plastslange ), 2 store skiver med Ø større en fjæra,s utvendige Ø og 2 stk muttere .

 

Den helgjengede stangen må være noe lengre enn fjæra, tre denne inni fjæra slik at noe av stangen stikker ut ved hver ende av fjæra, sett på de store skiver, skru så på mutterene fra begge ender.

Har du lagt noe beskyttende innvendig, og ikke lengre enn at du får skrudd nok, så er det bare å skru til fjæra er helt sammenpresset, la det ligge slik en liten stund.

Fjæra vil da bli lettere å montere, skal lage meg en slik selv for å presette fjærer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en Weihrauch HW97K jeg skal bytte ut fjæra på samt bytte stempelpakning.

 

denne siden har ett bilde av orginalfjæra og etter hva jeg kan telle og synse meg frem til så er Jim Maccari fjæra omtrent like lang som orginalfjæra.

 

Jeg vet det blir sagt at denne børsa har lite twang men jeg må ærlig innrømme at jeg syns den twanger for mye nå. Kan både høre twangen og føle at den kaster på seg når jeg skyter.. og jeg som kikket på en Hatsan 125 før jeg kjøpte denne! lol

 

Men fra spøk til alvor, det kan godt hende at jeg har en mandagsbørse.

Første 200 skuddene var det litt antydning til dieseling men dette har forsvant fort. Børsa skjøt godt og jeg hadde svært lite twang

200-400ish skudd gikk fint, ikke noe problem og jeg traff godt. Børsa twanget litt. ikke mye men jeg kunne høre fjæra bevege seg inni børsa.

er nå oppe i ca 600 skudd, børsa twanger høylydt og rister på seg når jeg skyter. Skuddene forsvinner støtt og stadig, av og til så er det hele serier som bare blir "borte." Når dette startet så ga jeg opp og gikk på nettet og bestillte meg buttons, breech pakning, stempel pakning og fjær fra Jim Maccari. ;)

 

Første ~150 så brukte jeg noen billige Umarex kuler på 13.70 grain i påvente på H&N FTT, etter det så har det gått bare på H&N Field Target Trophy 5.53mm 14.74 grain (ifølge fjærvekta mi), og nei, jeg har aldri skutt blankt.

 

såå.. enten er pakningen kaputt eller så er fjæra brukket, eneste forklaringen jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Når du får bytta til JM fjær og setter denne inn med et tynt lag av tilhørende 'grease' så blir det bedre skal du se, men mye av twaaang lyden i denne børsa ligger i ladearma - legg merke til lyden når du smekker den i lås etter lading. Løses enkelt ved å kjøpe en boks med spraygrease m/sugerør og sprut inn i 'røret' i flere omganger (bruk et tynt skrujern å hold inne låsetappen når du smetter inn sugerøret)

 

Ps: Du trenger ikke fjærkompressor for å demontere 97'en - du er jo sunnmøring med vikingblod! :)

Link to comment
Share on other sites

Weihrauch lager gode våpen, er ikke noe tvil om det.

Med rett sort kuler til min HW97 så skyter den utrolig godt og nøyaktig men personlig så syns jeg den er noe fremtungt.

 

 

LongRange,

Er det så lite preload på børsa at man kan greie å løse orginalfjæra og sette inn JM fjæra uten å bruke noe slags form for annet pressverktøy enn rå muskelkraft?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er så lite preload på fjæra at du med enkelhet skifter dette uten annet utstyr enn hendene (se "guide" på AirgunWorld.org)

 

Personlig syns jeg det er enkelt å skifte fjær på luftgevær med håndemakt, men det finnes et par tilfeller der man blir ganske svett uten, bla Hatsan, Diana 350 Mag og Bsa Lightning Xl.

 

Tipper du vil havne på rundt 205-210 m/sek med H&N Ftt viss du ikke gjør andre modifiseringer.

Link to comment
Share on other sites

Da er fjæra byttet. :mrgreen:

 

Du hadde rett, orginalfjæra stilte i fjærvektklassen. var ikke noe problem med å skru den ut.

Var værre å sette inn JM fjæra. den var mye hardere enn orginalen. Endte opp med at jeg fikk hjelp av en kamerat hvor jeg holdt fjæra nede og han vridde rundt.. ;)

 

Andre modifiseringer? gjelder det da buttons og ny stempelpakning? :P

å lime fast glideknappene ble en prøvelse for mine fingertupper. tror jeg la igjen mer hud enn det var teflon/silikon i glideknappene! lynlim er noe hærk...

 

Apropos hastigheter.. LongRange, har du en chrony jeg har kunnet ha lånt/prøvt ett par skudd over? hadde vært litt morsomt å sett hvor fort børsa skyter.

Link to comment
Share on other sites

Nei sikkert ikke, og ganske sikkert mindre skudd enn da den var ny med orginal fjær.

 

Står bare dette nederst under tuningssida til JM:

 

http://www.airguns.citymax.com/page/page/251488.htm

 

Break In? Never expect a fresh tune or repair with new seals and guides etc. to perform 100% at the first shot over a chrono. Many do it as they do not know any better. Even loose OEM stuff will not perform 100% the first several shots. Introduce a new seal and guides and lubricants and then expect full power right away is not how it works. Want max power? Throw in an old loose seal with lube and a loose fitting spring with no lube. Then you get power and all the bad stuff too. If it's new it needs time to break in.

 

Men det kan sikkert være greit å ha en chrony måling rett etter fjærbytte og så ta ei måling noe senere etter en del skudd.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg testa omtrent det meste som passer i alle mine luftvåpen av JM fjærer og det er ikke alltid teori stemmer med praksis!

En trykkfjær vil aldri slutte å misse spenning selv etter flere tusen skudd, den komprimeres sakte men sikkert samme hvilket gevær den står i

og til kraftigere geværet er, til fortere går denne prossessen - gitt at det blir brukt! :lol:

 

Hornet fjæra til 97'en min startet på 231 m/sek i snitt med 14.66 gr kuler og ligger nå på 227 m/sek, dette etter å ha gått over 3K med H&N Ftt. Etter la oss si 5K til så vil den være enda litt lavere og slik fortsetter det...

 

Så, om Ragnarok måler børsa si idag selv etter kanskje bare noen få skudd, så vil det gi en god indikasjon på hvor han vil havne når fjær og buttons har "gått seg til".

Det er heller ikke snakk om store forandringen siden han bare har bytta fjær og satt på bakre stempelstyringer (buttons), tipper han kanskje vil få en + 4-5 m/sek når de har slitt seg etter sylinderen og etter det....så vil det sakte men sikkert begynne å synke pga spenningsfall i fjæra.

 

Dette har liten eller ingen praktisk betydning for hvor kula treffer på moderate hold, men det er alltid kjekt for en "luftnerd" å vite fart ift vekt for å f.eks beregne kulebane, innskytingsavstand osv osv..

Link to comment
Share on other sites

hehe.. var ikke helt meningen å kapre tråden. Beklager :)

 

Litt mer OT.. sorry. :oops:

 

LongRange, jeg byttet også stempelpakningen. Den nye pakningen jeg satte inni var laget av JM og den er lik pakningen som kommer med V-mach kits.

Jeg og kameraten min som hjelpte meg med å sette børsa sammen igjen skjøt rundt hundre skudd iløpet av kvelden og for å si det mildt, JM fjæra forvandlet geværet. twangen forsvant fullstendig og det har blitt en fryd å skyte så jeg er fornøyd. Vel invisterte penger. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...