Jump to content

Kan jeg oppbevare våpen for andre en kort periode?


razzle

Recommended Posts

Kan jeg som IPSC-skytter og eier av pistol og rifle, og med FG-godkjent våpenskap lovlig oppbevare våpen for en annen person en måneds tid? Er en pistol, en AR15 og ei hagle det er snakk om.

Kan jeg også oppbevare ammunisjon til et kaliber jeg ikke har våpenkort for?

Link to comment
Share on other sites

Vis det er nogelunde oppegående folk på våpenkontoret ditt, ville jeg bare gått sammen med han som du skal oppbevare våpnene for ned dit og snakket med de.

vis det er en fornuftig grunn kan de sikkert bare skrive et skriv som de stempler og godkjenner

Link to comment
Share on other sites

For låning av våpen tja, der skal stå alt som står på vedkommendes våpenkort for våpenet du låner, samt personalia på låner og utlåner, lånetid er max 4 uker. Håndvåpen kan ikke lånes ut privatpersoner i mellom.

 

I dag har man ingen automatisk oppbevaringsmulighet hos andre (som med en lånelapp, men for ett år og uten at oppbevarer har annledning til å bruke våpnet/ene), men det ligger innbakt i den nye våpenforeskriften (heldigvis).

Der ligger også mulighet til å låne ut håndvaåpen til andre som har våpenkort på tilsvarende våpen (på tide fornuften vant).

 

Men der finnes i dag som det altid har gjort, muligheten til å stikke innom lensmannen. Og be om løyve til å oppbevare en annens våpen. Har man en fornuft begrunnelse, samt selv er innehaver av tlsvarende våpen. Skal det nok mye til for at den lokale lensmannen ikke vil gi ett løyve (for ett år av gangen mener jeg det da er snakk om).

 

Spør lensamnnen, så skal dere se det ordner seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...