Jump to content

Sporing av hare


gordon setter

Recommended Posts

Lite ryper her nordpå nå, men harespor er det overalt.

Har prøvd å spore litt i vinter uten hell. Er mengder med harespor så ikke enkelt, men vet at enkelte er veldig gode på denne teknikken.

Hva gjør jeg feil? bør jeg kansje prøve å ringe inn et større område? men hva da, skal jeg følge spor som går inn eller ut, mye spor så ikke så enkelt.

Har og prøvd i mere kuppert område, var sikker på at det satt hare der, men fant den ikke, fant faktisk ikke så mye som et eneste dagleie.

 

Noen som kan denne teknikken..fortell :P

Link to comment
Share on other sites

Haren kan ture langt! Det beste er å komme seg ut tidlig en morgen med litt nysnø. Da kan du lettere bedømme alderen på sporene. Jeg har først og fremst sporet hare i fjellterreng med god oversikt. Da gjelder det å følge sporet på god avstand og helst litt høyere enn der sporet går. Bruk kikkerten flittig og følg med hvis sporet stopper et sted hvor du mistenker at haren har lagt seg til. Gå da litt tilbake og kom deg på nedsiden av det stedet hvor du tror haren er. Den stikker som regel oppover i lia (da er det få som klarer å ta den igjen) og trykker bedre enn om du nærmer deg ovenifra. Dette er en serdeles krevende jaktform som krever mye tålmodighet.

 

En kombi kan være et nyttig redskap til denne jaktformen. Jeg har ofte opplevd at haren stikker avgårde for så å stoppe og se seg tilbake. Hvis ikke holdet har blitt for langt kan man få en god mulighet til å "knipe" den med rifleløpet.

 

Jeg har også prøvd å spore hare i skogsterreng, men dette har jeg ikke hatt noen særlig uttelling på. Man blir ofte nødt til å følge haren inn i tett småskog, og hvis den har lagt seg til der, så hører den jegeren lenge før jegeren ser haren.

 

Spennende er det i hvertfall og enda mer spennede er det å spore reven!

 

Skitt jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

Ja har jo prøvd dette flere ganger, spesielt i mine første år som jeger.

Har kun lyktes en gang, men da støkket vi først ut haren og etter endt jakt på ettermiddagen bestemte jeg meg for å følge disse sporene, da fant jeg haren og fikk skutt den.

Men å spore opp hare som har vært ute å beitet om natten er vanskelig. I hvertfall nede i skogen, er i bjørkeskog jeg har prøvd meg nå, lirypeterrenget, men som sagt uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Om man finner beiteplassen så kan man forsøke å runde "sporklysa" for å finne ut-sporet, som en hund vil gjøre det. Er man heldig, og det ikke har vært for mye tråkking av hare, så kan man finne dagleiet. Nå skal det sies at jeg bare klarte dette en gang, så haren på 15 m hold og rakk å ta den før den løp ut. Spennende er det uansett! :D

Link to comment
Share on other sites

Er en kar her ute som har spesialisert seg på dette med fin uttelling, men han har magemål da

så det blir ikke så veldig mange harene. Men er visst veldig spennende. Han jakter på denne måten helst

i litt åpne områder, fjellfot.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...