Jump to content

Utradert rådyrstamme


Ranger

Recommended Posts

Helgelands Blad har blant annet skrevet dette etter telling av rådyrstammen i Dønna kommune i Nordland siste helga i februar:

 

http://www.hblad.no/nyheter/article239104.ece

 

...Til sammen så de to 92 rådyr. Det er mye mindre enn de hadde regnet med.

 

- Her har vi ikke sett alle. Men hvis vi anslår at vi har sett halvparten er vi nok i nærheten av sannheten, sier Vang.

 

I fjor ble det gitt fellingstillatelse til 187 rådyr i Dønna. Dersom Vangs anslag stemmer, og 187 dyr blir skutt, er stammen med andre ord utradert.

 

Ja du snakker... Dette bekrefter det inntrykket jeg har hatt om utviklingen i rådyrstammen på Dønna de siste årene! Selv om jeg er helt sikker på at sitkagrana har gjemt en del rådyr for helikopteret.

 

Jeg har i flere år nå ment at det er kunstig høye kvoter både på det terrenget jeg selv har jaktet i, og ellers i kommunen. Man skal ikke mer enn 3-4 år tilbake så så man jo rådyr overalt, og for 10-15 år siden var det grove anslag på mellom 1000 og 2000 rådyr i kommunen!

 

Nå skal det sies at det ikke er gjort nøyaktige tellinger tidligere da.

 

Kanskje har flere grunneiere skjønt at det går an å hente seg noen kroner på rådyrjakt, og interessen har økt i takt med prisene. Jeg vet at mange grunneiere og grunneierlag har ønsket høyest mulig kvoter, solgt en pakke med så og så mange dyr. Kortsiktig profitt?

 

Hver gang jeg har ymtet frampå om selektiv avskyting, differensierte priser for å spare geit feks, og at kvotene synes å være noe høye, så har det ikke vært særlig interesse for å høre på det.

 

Du får følge med i kystavisene General Custer, vedder på at grunneierne der ute tar kraftig til motmæle angående denne tellingen... :?

 

Postet det samme i petittråden siden det først dukket opp der

Link to comment
Share on other sites

ja jeg har kjempevanskelig for å skjønne at rådyrstammen er redusert fra et antall på ca 1000 til 90 - 100 stykker.

jeg har ikke merket noe spesiellti våtrt terreng på titternes, men nå har vi aldri skutt etter kvota men heller etter hvor mye dyr som har vært i terrenget.

for to år siden syns jeg at det var ferre enn nå.

men jeg vet at det varierer rundt om på øya.i et annet terreng hadde de skutt 21 rådyr et år og der er det merkbart mindre rådyr. men vi borti sorten i år også og det etter jakta.

 

jeg er meget skeptisk på den tellinga som ble foretatt med helikopter. er det en metode som er anerkjent for telling av rådyr i tette granfeldt hvor jeg vet at rådyrene står i om vinteren ? eller er det bare en metode som har vært brukt med hell på elg og hvor man antar at den metoden fungerer på rådyrtelling.

er det noen som har kompetanse til å svare på dette for dette resultatet kommer til å medføre en meget streng reaksjon hvis den blir stående.

hvis dette er rett da må det forbys jakt til at stammen har tatt seg opp igjen og kanskje begynne forsiktig med rettet avskyting. dvs ikke produksjonsdyr men heller gå for kje og spissbukker.

Link to comment
Share on other sites

I år vil nok vinter`n kreve sin del av stammen. Har vært ganske mye snø her i vinter, til Helgeland og være. Bare noen få dager siden en kompis av meg fant et rådyr som var helt utmattet, bare skinn og bein. Så her i distriktet skal man være forsiktig med å ta ut for mye av stammen.

Link to comment
Share on other sites

Einig med Jibrag. So godt som alle tellingar, estimater, sett hjort/elg/rein/rådyr og andre forvaltningsverktøy av denne typen er og blir indeksar. Ein brukar tala til å sei noko om ei utvikling over tid, og helst over eit større område.

Ein må ikkje gå i fella og bruke desse tala som total bestandsstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er at dette virker å være nogenlunde "selvregulerende" uansett hva vi gjør av forvaltningsgrep. Rådyra har en fantastisk evne til å øke i antall, med både tidlig kjønnsmodning og store kull. Likeledes har jegerne en tendens til å regulere jakta sjøl, etter bestanden. Mye rådyr = mange som vil jakte og innsatsen er stor. Lite rådyr = Avtagende interesse, og etter et par bomturer uten observasjoner går de fleste lei.

 

Dette fritar selvsagt ikke forvaltningsleddet for ansvar, men det gjør i allefall at man har en rimelig stor buffer mot de store forvaltningstabbene, og at konsekvensen gjerne kan bli en redusert jakt bare noen få år.

 

Her i området er det så mye annet som regulerer rådyrstammen i tillegg til jakta (rev, gaupe, slåmaskiner, vintre) at en del oppegående folk etterhvert har konkludert med at vi heller bør konsentrere oss om å nyte rådyrjakta om høsten, enn å ires av hvordan det blir til neste år. Det styrer vi lite med sjøl uansett.

Link to comment
Share on other sites

En rådyrstamme på ei øy er kanskje mer sårbar for overbeskatning enn på fastlandet? Sjelden det svømmer dyr over fra fastlandet mener jeg. Tenker da også litt på de individene som blir igjen som skal reproduseres, med tanke på innavl. Men har forstått det slik at rådyr tåler innavl godt?

 

Mener likevel det er noe galt med det forvaltningsmessige der ute, siden enkelte må skyte full kvote i terrenget sitt (og dermed kanskje tomt) for å få jakte der neste år... Får håpe det blir bedre nå da.

 

 

Hei R.Saltnes, hvor på Helgeland er du? Synes ikke det har vært så avskrekkende med snø på Mo hittil, en halvmeter mot 1,5-2 meter som mer normalt... Får håpe det har vært en bra vinter for rådyrene her inne da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring de tre siste åra er at det er blitt mindre dyr på Dønna og at vi i dag er nærmere det som er forsvarlig å ha enn det var for 5år siden.

Synes nok overskrifta di Ranger er overdrevet,men er enig i at det må bli forvaltning av stammen å ikke avskyting som vi har i dag.

Når det gjelder tellinga som er foretatt er jeg skeptisk til hvor mye den egentlig sier oss, annet enn at det er mindre dyr enn det engang var.

Link to comment
Share on other sites

Mener likevel det er noe galt med det forvaltningsmessige der ute, siden enkelte må skyte full kvote i terrenget sitt (og dermed kanskje tomt) for å få jakte der neste år...

 

Ja, denne praksisen skjønnar eg ikkje. Har inntrykk av at det enkelte stader (kanskje særleg i ein del tradisjonelle elg-regionar) er slik at fellingsprosent på 100 er regelen, og det skal ikkje vere unntak.

Har diskutert dette med elgjegerar som ikkje kan fatte og begripe at vi hjortejegerar ikkje går mann av huse og jaktar intensivt viss vi har dyr igjen på kvota godt uti november...

 

Dersom ein tildeler litt fleire løyver enn ein eigentleg forventar, og samtidig tolererer ein lågare fellingsprosent, so har ein litt slingringsmonn i tilfelle der har vore endringar i stamma som ikkje forvaltninga har fått med seg føe dei tildelte løyva, og ein får ei slags sjølvregulerande mekanisme på det.

 

Litt off-topic, men litt topic likevel.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at grunnen til at det har vært sånn på Dønna er den at de skulle ta ned stammen,når man da har enkelte grunneiere som ikke selger korta eller tar ut dyra selv har heller nabovaldet fått ekstradyr neste år.

Men er så enig så enig, normalt sett er det en dårlig forvaltningspolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Gode innspill og tanker, sikkert mye rett i det. Kvotene kan ikke bli som før iallfall, men bare vi har rådyr å trene bikkjer på så er det egentlig greit for meg, har aldri vært noen kjøttjeger på min hals. :wink:

 

Men om det er 200 dyr igjen på øya i dag så tåles helt sikkert det dobbelte og tredobbelte uten at stammen blir usunn... Kommunen er tross alt 192 km2, 150 km2 av de minst, utgjør hovedøya med rådyrstammen. Nå vil jo stammen dobles normalt sett med nye avkom til våren.

 

Overskrifta på tråden var et tilnærmet sitat fra han som uttalte seg til avisen Custer, og som gammel journalist vet jeg at man må ha overskrifter som fenger for å skape interesse... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis mann hadde 1000 dyr for 5 år siden, tipper jeg dagens antall er halvert, noe som er helt greit, det fødes mye tvillingkje på Dønna så noen overhengende fare for stammen ser jeg ikke.

Ett tankekors er jo at det er ingen som veit hvor mange dyr det er felt de tre siste åra ,i og med at det ikke har vært noen form for rapportering eller innlevering av kjever.

Ser også det at det må være skjevfordeling i antall felte bukk kontra geit/kje da det skytes og observeres lite bukk i den ordinære rådyrjakta.

Her må de til med diffrensierte kvoter og det skulle de gjort for mange år siden :!:

Link to comment
Share on other sites

Sier du at det ikke er noe rapporteringskrav :?: ikke for kommunen

overfor fylket engang :?:

Merkelig at det skytes lite bukk i den ordinære jakta, her skytes det

mye mere bukk enn geit. En rådyrstamme er jo vanligvis bygd opp sånn

at det er overproduksjon av bukk :?

Regner også med at det var en god del rådyr som ble stående igjen

i sitkagranfeltene under denne tellingen som dermed ikke er tellt.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Det var vel en 2-3 år siden sist vi fikk krav om innlevering av kjever ja, men vi hadde da vitterlig krav om å rapportere fangst etter det Custer?

 

Før det var det en kort periode hvor vi skulle levere inn haler av rådyrene (sykt!) !! Pokker ta meg ikke lett å finne en hale å levere inn på de rådyrene vi har her iallfall (de trodde kanskje det var whitetail deer??).

 

Og det sier noe om hvor forferdelig lite greie på ting forvaltninga har/hadde her... påpekte det, og de gikk fornuftig nok bort fra det. Følte oss passe teite da vi røsket av en dusk i ræva på rådyret, og var det en som glemte det så var det bare å røske av en dusk til... :roll:

 

Mine observasjoner stemmer med Custers, lite bukk i den ordinære jakta, og (altfor) fritt fram til å skyte mye bukk under bukkejakta. Under hundejakta har det aldri vært snakk om å spare geiter. Det har ikke vært justis eller forvaltning på noenting! Har ristet mye på hodet av det.

 

Nei, det trengs noen som kan lytte og forstå hvordan rådyr skal forvaltes, og stimulere avskytingsmodellen med differensierte priser. Sånn enkelt sett kunne kje kostet 500, halvannetåringer 750, voksen bukk 1000 og voksen, produktiv geit 1500 kroner, tenkte tall (gjerne billigere, det er pokker ta meg dyrt nok i dag...). Billigst og dyrest i den rekkefølgen iallfall. Det hadde nok gjort de fleste jegere mer bevisst på hva de feller. Som det fungerer nå så koster alt det samme, de fleste steder har jeg inntrykk av. da faller det som måtte komme av dyr ukritisk også.

Link to comment
Share on other sites

Hva er målet for rådyrstammen på dønna da, Mere dyr :?: mindre dyr :?:

er det virkelig ingen fellingsstatistikk der ute :shock: Ønsker dere som jegere

faktisk et mere komplisert regelverk. Hvordan blir det med hundejakta da,

Klarer dere å skille gevirløs bukk og geit i en skuddsituasjon under los :?:

Når bikkja tar ut geit med kje så vil vell i all hovedsak det ende med at geita

setter igjen kjeene og bikkja følger geita. Og hvordan skal det fungere med denne

etterbetalingen :?: Da må jo alle jegere vise frem alle skutte dyr, Har man

som jeger tid til det :?: har grunneierne tid til å organisere det :?: Mye spørsmål dette

Men jeg bare lurer. Er bare vant til å høre jegere si at de ønsker mindre komplisert jakt,

ikke det motsatte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ideelle hadde nok vært en ordning som ute hos deg Taiko, med forhåndsbetalt jaktkort til en hyggeligere pris enn på Dønna i dag, og med depositum på jaktrapport. Selv om rådyra ofte selges flere ganger, så hadde det gjort alle parter mer fornøyd tror jeg.

 

Tanken var vel som Custer sier å redusere stammen, og i den artikkelen går det fram at 187 dyr ble rapportert felt i fjor (eller var det året før). Så en viss rapportering har fungert, og vi har rapportert om ikke annet så muntlig til det lokale grunneierlaget. Mørketallene vet jeg ikke, men det er sikkert skutt flere dyr enn rapportert, det er vel ikke noe uvanlig fenomen noe sted. Forøvrig en annen debatt det da.

 

Når de ikke har klart å enes om en sånn ordning, felles pris, felles jaktkort over hele øya, så mener jeg det nest beste er en differensiert prispolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Om det vi har er det ideelle det vet jeg ikke, Det er bestandig en del som klager,

Men det er vel iboende hos rådyrjegerene 8):D Mange som har noe å lære

av den eldre harejaktgarde :wink: Hadde man ikke her ute solgt rådyrene "flere" ganger

som du skriver så hadde vi hatt store problemer med å få ut nok dyr. Man har jo prøvd

noen år med noen sesongkort og der har fellingsprosenten vært skremmende lav :?

Man har jo så god tid og plutselig er det jul. i et forsøk på å få ut mere geit her prøvde man

nå å redusere bukkeuttaket med å sette en egen lav kvote under bukkejakta men man endte allikevel med et bukkeuttak på ca 70% hvis jeg husker rett. Som jeg har skrevet tidligere så er jo

stammen bygd opp med en viss overproduksjon av bukk, så jeg synes det virker merkelig

at det skal være igjen så lite bukk når den ordinære jakta begynner der ute.

Det må jo være et voldsomt uttak under bukkejakta da. Men jeg tror ikke du skal være redd for

at det ikke er bukk nok igjen for å ta seg av geitene :wink:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Det hadde nok gjort de fleste jegere mer bevisst på hva de feller. Som det fungerer nå så koster alt det samme, de fleste steder har jeg inntrykk av. da faller det som måtte komme av dyr ukritisk også.

 

Vær klar over at å gå fra omtrent frie tøyler, til den detaljstyringa du snakker om her, kan gi seg utslag i flott statistikk og kanskje enda dårligere avskytning...

 

Klarer dere å skille gevirløs bukk og geit i en skuddsituasjon under los :?:

 

Ja. Om jeg tar hensyn til det er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg frykter ikke for rådyras evne til å reprodusere stammen Taiko, men ett eller annet må gjøres så forvaltninga blir bedre. At de ikke hadde bedre oversikt enn denne tellinga viste er jo litt betenkelig. Men slik blir det gjerne når hver en bondegård søker sin kvote å selge og tjene penger på, uten en helhetlig bestandsoversikt og lite samarbeid over grunneierlagsgrensene iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver der er det jeg håper ikke skal skje her. Og da må heller ikke

kvotene høyere opp. for da kan det bli for fristende og gå ut av det gode

samarbeid.

Fylkeskommunen kan jo gå inn å stille krav om x mål areal for å tillate jakt med hund :wink:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jo, det eksisterer nok en del føringer som jeg ikke kjenner alle til, men jeg håper iallfall denne tellinga vil bli tatt alvorlig av grunneiere og andre forvaltere der ute. Et godt samarbeid og en annen tenkning. Skulle ønske jeg visste mer om forvaltningsmodeller og hvordan man best kan få gehør for disse. Vet det sitter mye kompetanse her på forumet som helt sikkert har noen fornuftige råd.

 

Kom med de?

Link to comment
Share on other sites

Noe må gjøres det tror jeg alle som jakter med bikkje der ute er enig i.

De fire siste åra har vi skutt ca 40 dyr for Ronja, kun fire av de har vært voksen bukk :!:

Forleden år hadde vi tredve loser bukk observert i kun tre av dem, nå er Ronja sånn at er det bukk i losen følger ho den,hver gang, så de observasjonene er så å si 100%.

Har jakta i en fem seks forskjellige terreng så det er nok samme tendens over hele øya.

En annen ting er jo at de kjea vi skyter er stort sett bukkekje, vil faktisk påstå ca 2/3 av alle felte kje, dette kan jeg sjekke da jeg skriver opp alle dyr skutt for bikkjene mine.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne vært interessant om du kunne lage en slags statistikk ja, kan kanskje gi et bilde av noe. Har og erfart flest hunndyr eller halvannetåringer i los, bare noen få ganger voksen bukk.

 

Kan slik skjev kjønnsfordeling ha noe med innavl å gjøre..? Sikkert dumt spørsmål, men her søkes svar...!

Link to comment
Share on other sites

Her er tallene under den ordinære jakta på de to områdene jeg har oversikt over:

Bukk - 34 stk

Geit - 16 stk

Og disse er i hovedsak skutt for hund.

Så du ser det er anderledes her :?

Litt OT men, Dette tilsvarer vel omtrent samme fordeling som det reven tar

der det er rev. Forskning har der vis ved revehi at reven tar nermere 80% bukkekje.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...