Jump to content

Prosjekt: .223 for langhold og småviltjakt?


M67

Recommended Posts

Mrrgg.... 10sk - 73mm @300m, 5sk - 40mm, klarer ikke å være fornøyd, selv om høydespredning er under 30mm i 10sk samlingen. Må nok kjøpe rest :roll: .

 

Fikk og demonstrert at settedybde gjør STOR forskjell.

Så er det er jo bra at hjemmeladningene banker fabrikkammo, men Lapua 69gr gikk så bra @ 100 at jeg hadde større forventninger, det verste er at 90gr Berger ER best - dette blir dyrt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

90Berger VLD funker. Dette er en litt skuffende samling. 4 5sk samlinger gav 12, 11, 7 og 6mm

IMG_4802.jpg

Skytteren brøt sammen i vinden @300m og produserte en 180mm (!) 10sk samling, men de 8 som kom avgårde i jevn vind satt på 41mm til tross for at de var to separate "grupper" på skiva. Må nok lære meg å holde børsa likt fra gang til gang.

 

Måtte bytte ut den digre Choate-stokken, McMillan HTG

IMG_4806.jpg

 

Med denne stokken og uten demper, ble dette nå en kompakt, men litt tung, solid børse som gir et veldig "riktig" inntrykk når en holder den. Har dog ennå ikke skutt uten demper

IMG_4804.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hans Kristian,

 

Trodde jeg hadde noen bra bilder, men litt diffuse de også. Alle er fra langholdsskyting i vinter.

 

Ut på tur

IMG_4826.jpg

 

Klar, anlegg er en sekkelomme med dunjakka i.

IMG_4827-1.jpg

 

Sekken oppå skia så det ikke forsvinner i snøen.

IMG_4869-1.jpg

 

IMG_4827.jpg

 

IMG_4865.jpg

 

Børsa leverer varene, og er nå blitt bærbar, sitter i "Gunbearer" fra Kifaru, på h. side av sekken, og merkes nesten ikke ( :lol: )

IMG_4853.jpg

 

Varene er presisjon, her @466m med fabrikkammo. Siktepunkt er forresten ikke midt i, men i overkant innerring. Stakk skiva for langt ned i snøen.

EDIT: Løgn. Laseren ville ikke måle i snøværet, så avstand ble "målt" med retikkelet.

IMG_4870.jpg

 

HTG stokken kan anbefales på det varmeste - bortsett fra at den er sykt kald å holde i når det er ørten minus.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Problemer! Eller: Påkostet rifle, .223Rem, gis bort til noen som trenger noe å slå med..

 

Drev med litt testing av presisjon, mest for å se om jeg kunne få 80Amax til å gå like godt som 90Berger VLD, dvs. slik:

IMG_4802.jpg

 

Hadde og med noen 62gr Berger FB kuler, i håp om at de skulle være enda litt bedre på 100m.

Imidlertid gav alle tre ladninger "ikke tilfredsstillende" presisjon - dvs. luft mellom alle kulehullene.

 

Så til børsemakeren bar det - munningen så litt "fishy" ut, var vi forsåvidt enige om. Jeg har sett større grader i munninger, men ikke på rifler som samler 10mm. KRoning ble det.

 

Og ut på banen, havna først på 200m, med 90 Berger - det blåste katter og hunder. Skyting er over tofot. Var sånn mellomfornøyd, to greie værrapporter i vinden. Megalink mente samlingene var 41 og 38mm. DE tre oppe th. og de to nede er forskjellige pga. ulik npa., merka det, men man er jo TREIG :roll:

11052010002.jpg

11052010001.jpg

 

Løp så ned på 100m, med datter på 3år i hånda, hun seff også bevæpnet med plankegeværet sitt - på 200m lå hun i beste liggende-stilling ved siden av meg...

 

Så skar det seg! Eller rettere, de to første skuddene satt fint, deretter gikk det nedover. Også fra tofot. Og det er kun 150m gåtur imellom, ingen puss, skruing, nada.

11052010005.jpg

11052010004.jpg

 

Alle skruer er dratt til med momentnøkkel både før og etter skyting, Kroning ser fin ut, etc... KAn bare håpe det er skytterens hastverk som er årsaken, men det er grenser for hvor langt ut jeg drar ut uten å se det?

 

1. strakstiltak er ny batch patroner - selv om de 15 første skuddene gikk greit fra samme boks. Alt her er samme ladebatch.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Prøvde du å skyte på 200 meter igjen etterpå? Leser jo av og til om ladninger som går bra på lengre hold, men ikke på korte.

 

Edit: I følge Applied Ballistics så mener Bryan Litz at dette fenomenet ikke eksisterer. Så då må en finne en annen årsak :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vi er kurert, (for lengst) og 5skuddserier @ 100m er nå rundt 12mm - i gjennomsnitt.

 

Tiltakene var ultragrundig puss, kroning og standardisering av laderutinene. Holder en knapp på dårlig sammenskrudde dier som årsak til problemene

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg skulle stikke et stikk til ".223 funker ikke på lengre hold"-folket.

IMG_5434.jpg

 

SBSK har såsmått startet med langholdstrening igjen, som klubb, idag var det 500m på programmet. Og da er det laaange kuler som skal ut først.. Her sitter cold bore shot inni Ø250mm sirkelen så det er bare å smile, når resten er samma ulla også.

IMG_5429.jpg

 

På papir

IMG_5428.jpg

 

Skjøt også noen få skudd på 300m

IMG_5442.jpg

 

Alt er ikke bare velstand, men jeg er igrunn himla fornøyd likevel.

- den smale, krokete Timney avtrekkeren suger - og kryper - noe bedre kommer

- presisjonen er "ustabil", jeg har økter hvor jeg ikke kommer under 15-25mm på 100m, eller knapt holder innertier på 200m

- og så økter med flere 9-10mm 5 sk samlinger

- på langt hold ser det ut som treffpunkt faller med antall skudd?

- mye hastighetsspredning

 

Kronograferte alle skuddene idag, 31skudd, ES=71fps, litt mye, men 4 5 skuddssamlinger @ 500m passert nå presisjonskravet mitt, om ikke ønsket. Gjennomsnittshastighet 2630fps.

Og forresten til dere som skyter 3 og 5 skudd: ES på de 7 første var 3fps...

 

Så på sikt har jeg tenkt å ha 2 løp, like, nøye spesifiserte kammer - ei tung "monsterpipe", og ei jaktpipe maken til denne. Og en lettere lyddemper.

 

Eller brems, det er jo sånn en himla rekyl :wink:

26102010297.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 weeks later...

Den gamle Lilja-pipa er kappet og kamret om, og noe av presisjonen er tilbake - men ikke på det nivået den var før. Men "bra nok" foreløpig. Noe over tommen på 300m om alt stemmer, 3 skudd. Skulle være lite problem å velte fuglevilt på den avstanden iallefall.

 

1:7" Krieger løpsemne står jo i skapet også :D

Slik den er nå er den 48cm, det er det den må være for å ha litt klaring mellom Maxim-demperen og fortreet.

Har ikke brydd meg om å kronografere, men etter kulefall @600m å dømme så har 80gr Amax rundt 800m/s. QL sier noe mindre mener jeg å huske, men kulebanen er nå målt...

 

Har skutt noen 69grs Scenar fabrikkladde patroner med ikke målt de heller, @ langt hold driver de noe innmari til sida så de er litt sånn "good for nothing" - når en har A-max. Men de er dæven så presise, selv på over 500m - om en har flaks med vinden.

I 6-7m/s buktende motvind idag var det lett å skyte "værmeldinger", samlinger 3-5 cm høye og 10-30cm brede, "utpå der".

 

IMG_6696.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...