Jump to content

Figurer (papp) for 22 pistol


Nyati

Recommended Posts

Øhh, det blir da en hel del gåing ved skyting på papp. Magne Landrø på Lillestrøm fører feltfigurene til NSF/DFS, sannsynligvis også andre større våpensjapper i andre landsdeler.

 

Så lenge du ikke fyller ut ihvertfall landsdel i profilen din er det litt vanskelig å gi deg definitive råd om sjapper... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Er det noen her i landet som kan skaffe pappfigurer til grovpistol (200m)? Kunne tenkt meg en figur av hver for innskyting og for å lage klikktabell.

 

Gla målmateriell, som er nevnt lenger opp i denne tråden og som det står reklame for i Silhuetten, har fortsatt slike blinker for salg. Jeg fikk for en tid siden informasjon om at han skulle legge ned driften, og at han nå selger ut det han har av pappskiver. Jeg vet derfor ikke hvor mange han har igjen.

 

Det du skal være oppmerksom på med disse er at størrelsen er litt feil, de er litt større enn de egentlig skal være. Man må derfor ikke bruke dem som mal for stålfigurer. C.Patron kan sikkert si mer om dette.

Jeg har ikke fått sjekket om dette gjelder de andre figurstørrelsene, men det gjelder i allefall for grovfigurene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan jeg finne 22 figurer i papp. Enten ferdige eller noe på nettet som jeg kan printe ut. Vil gjerne trene på papp, slipper å løpe frem og tilbake da!
Siden jeg postet dette under "metallsiluett" er det slike figurer jeg mener.

Dvs. figurer for cal 22 pistol.

 

Gla målmateriell, som er nevnt, har sansynligvis fortsatt slike for salg.

 

Eller så kan du klikke deg inn på http://www.metallsilhuett.no

I toppmenyen klikker du på Regelverk, da finner du Regelverk Internasjonalt i sidemenyen.

Under det klikker du på Generelle og finner Seksjon III: Figurer

Punkt D) er maler for figurene.

Disse kan printes ut og benyttes som blinker.

 

For å finne riktig størrelse på figurene går du tilbake til Regelverk Internasjonalt

Under Grovpistol, Finpistol og/eller Fieldpistol Punkt B) finner du hvor store hver rute i rutemønsteret på malene skal være for å gi riktig størrelse på figurene.

 

Som eksempel kan vi ta Fin pistolfigurene:

Figurene skal være i 3/8 størrelse av "full skala" etter NMFs offisielle maler.

De offisielle malene for fin (pistol) er 9,52 mm (3/8") pr. rute.

 

Det vil si at når hver rute er 9,52mm høy og 9,52mm bred så har figuren riktig størrelse.

 

NMF er klar over at bildekvaliteten på malene er så som så, og at det kan være litt vanskelig å få målt nøyaktig, dette vil det bli gjort noe med. Forhåpentligvis iløpet av ikke altfor lang tid.

 

Rifle regelverket er av en eller annen grunn lagt opp litt annerledes enn pistolregelverket, så for å finne målene på riflefigurene må man under Fin Rifle og/eller Grov Rifle klikke på Seksjon II: Figurspesifikasjoner

 

 

Målene for de forskjellige figurstørrelsene:

Grov Pistol 25,4 mm

Fin Pistol 9,52mm

Field Pistol 12,7 mm

Fin Rifle 5.08 mm

Grov Rifle 25,4 mm

 

I tillegg kommer de nasjonale øvelsene, men for å ikke forvirre mer enn nødvendig tar jeg ikke dem med her.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, som 001 skriver, at grov figurene til GLA, er større enn riktig størrelse, dette gjelder alle fire og jeg vil anslå at forskjellen er +10%. Jeg har ikke sjekket opp eksakt for fin og field, men mener at også field er for store og regner derfor med at det er en feil som går igjen på alle de leverer. Om man sikter i buken på figurene, blir treffpunktet riktig om man på GLA figurene lar treffpunktet være så vidt under senter (jeg bekymrer meg ikke om forskjellen likevel, de er bra nok for trening og så blir det flere treff :D )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...