Jump to content

Svarte rådyr - trenger jeg briller?


Tolvsju

Recommended Posts

Vi kjørte fra Emden området i Tyskland, nedover langs den Nederlandske grensen mot Duisburg og videre i ettermiddag. Det er tydeligvis stor jaktaktivitet i området med MANGE jakttårn av ulike slag.

 

Jeg observert et par flokker med rådyr.

Så såg jeg et dyr med bygning som et rådyr, alene, men det virket helt svart. En rømt geit???

Så så jeg en flokk på 6-7 rådyr. Det ene var svart og et veldig mørkt.

 

Jeg kjenner til lyse/hvite varianter, men dette var nytt for meg. Har mange ganger sett veldig lyse og mørke Då-hjort, men ikke svarte rådyr før.

 

Er dette vanlig?

Link to comment
Share on other sites

Neida, du trenger tydeligvis ikke briller! :D

 

Hvorvidt det er vanlig med svarte rådyr syd i Tyskland vet jeg ikke, men i Niedersachsen hvor jeg jakter så er det veldig vanlig. Jeg er blitt fortalt at det er et "belte" gjennom Niedersachsen som strekker vestover inn i Nederland hvor disse svartingene er vanlige. Der er noe spesielt å se ei rågeit komme med to killinger hvor den ene er normalfarget og den andre er svart. Det kan faktisk forekomme at begge fargevarianter er representert i samme kull, noe jeg har sett ved selvsyn. Jeg har skutt noen slike svartinger og jeg angrer på at jeg ikke har tatt vare på skinnet. For de som ikke er helt oppdatert på Tysk geografi så ligger Niedersachsen litt syd for Hamburg og jeg jakter ca 10-12 mil sud for Hamburg

Link to comment
Share on other sites

@polskjakt: Hva må man i gjennomsnitt ut med for å skyte en svart bukk?

 

 

Dette er pris i Danske kroner :!:

 

 

Rød og sort råbuk:

 

Prøv den spændende bukkejagt på den røde eller sorte sommerbuk på vores statsrevir i Tyskland. Reviret ligger ca. 2 timers kørsel fra den dansk/tyske grænse.

 

Der forefindes mange tårne og stiger som er placeret på spor, veje og ved kanaler som går gennem jagtområdet som anvises af vores skytte.

 

Da det er skovjagt er bukkene op til ca. 300-350 g som det største. Der er også god mulighed for at skyde vildsvin under bukkejagten, dog er det kun grise op til 50 kg der må nedlægges frem til den 1. August.

 

Pris pr. Jæger ved minimum 3 jægere pr. Hold. Kr. 4695,-

 

 

 

 

 

Inkl. i prisen:

 

3 dages jagt ,1/2 føring, jagttegn...

 

Ikke inkl. i prisen:

 

Rød spidsbuk kr. 800,-

Rød gaffelbuk eller større kr. 1700,-

Sort spidsbuk kr. 4400,-

Sort gaffelbuk eller større kr. 5400,-

Frischling op til 20 kg kr. 850,-

Vildsvin fra 20 op til 50 kg kr. 1230,-

Ekstra jagtdag kr. 1150,-

 

jagttegn kr. 350.-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi var 5 stk som skulle ned til Tyskland for å jakte svarte råbukker fra 24 - 29 mai men det er 1 person som det desverre ikke passer for likevel :(

Lurer derfor på om det er noen andre som vil med ned da der er 1 ledig plass grunnet denne avbestillingen.

Jakten er bestillt gjennom www.vestjagt.dk og jeg har selv ingenting for dette!

Om det er noen som er interssert så er det bare å sende en pm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis disse bukkene er "uvanlige", hvorfor skal dere da på død og liv skyte dem?

 

De er jo ikke så sjeldne i Tyskland for det om det ikke finnes i Norge så det er jo ikke akkurat snakk om en truet dyreart :)

Ærlig så håper jeg på å få meg en fin bogmontasje som er litt uvanlig i Norge:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...