Jump to content

ang. normas ladekalkulator


Roy

Recommended Posts

sitat fra siden til Norma:

" Kalkulatorene er basert på ladedata oppgitt på våre kruttbokser med maks. og min. ladning, og kan ikke anbefales brukt til andre krutt."

Skeptisk, -til Norma her. :wink:

Jeg hadde ikke hatt betenkligheter med å bruke annet krutt i kalkulatoren. Forutsatt at man har nødvendige data fra produsent.

Samenlignet osv. Artig sak forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Denne kalkulatoren baserer seg på lineær interpolasjon. Den forutsetter at du kjenner start ladning, start hastighet, maks ladning og hastighet ved maks ladning. Denne kalkulatoren lar deg da si noe om hastighetene for ladninger mellom start og maks. Den er gyldig for alle kruttsorter, men du kan altså ikke bruke den til å ekstrapolere (forutse hastigheter ved ladninger over maks eller under startladning).

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Bør ikke være noen faremomenter ved bruk av denne til andre krutt denne. Av den simple grunn at det ikke er mulig å legge inn "ønsket hastighet" som er større enn max eller mindre enn min. Derfor havner kruttvekta alltid innenfor marginene, så lenge man kjenner min & max for krutt og hastighet.

Får noen RARE resultater dersom man ikke fyller inn i alle rutene... Her regnes en blank hastighetsrute som 0. Blanke kruttvektsruter godtas ikke.

27wyfxl.jpg

Har uansett liten tro på nøyaktigheten på kalkulatoren, ettersom den deler inn kruttvekt / hastighet i et lineært regnestykke.

Av det lille jeg har lært til nå er vel dette tilfeldig hvordan hastighetskurven (og kammertrykkskurven) ser ut mellom min og max kruttvekt, alt etter hvilket krutt, hvilket hylsevolum og kulas vekt og friksjon. Oftest en J- eller S-kurve. Ikke K.

2dh91c8.jpg

Det er vel sjelden at midtpunktet mellom min/maks kruttvekt kommer eksakt på midtpunktet mellom min/maks hastighet?

Men det gir jo en indikasjon - og er ikke farlig å bruke når en fyller ut riktige tall i rutene.

Link to comment
Share on other sites

Slik er algoen i VB 6.0:

 

DiffVekt = (Maxvekt.Text - Minvekt.Text)
DiffHast = (MaxHast.Text - MinHast.Text)
   Koeff = (DiffHast / DiffVekt)
   EVekt = ((Ohast.Text - MinHast.Text) / Koeff)
LadeVekt = EVekt + Minvekt.Text

 

Tekstboksene som er brukt skulle være selvforklarende.

Som Dere ser er det enkelt å sette opp det samme i fek. Excel.

Den opprinnelige koden er i Java.

 

Her er Java koden:

 


Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...