Jump to content

Militær kikkert - skala


rolf

Recommended Posts

Militært så brukes det stort sett til å korrigere artilleri og bk ild. Vinkel x avstand i kilometer er bredde i meter. Funker i side, men ikke i dybde selvfølgelig. Ellers er det mulig å bruke det til avstandsbedømmelse, men det blir ofte ikke så nøyaktig siden det er som du sier 10 streker mellom hver store strek. Hvorfor det er forskjell på den vertikale linja vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Vel, når jeg skal selge noe beregner jeg verdi ut ifra hvor mye jeg får.

Hva som ligger til grunn for kjøpers vurdering av verdi er for meg revnende likegyldig.

Så om samlere vil gi 5 millioner for en gjenstand for historiens skyld, ja, så er den jo verdt 5 mill da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann...kjøpte en 6*30 militærkikkert i går på militærutsalg. med skala i høyre okular. den var herpa, og trolig vært med i minst en v.krig....d var justering på hvert øye. MEN optikken er virkelig bra....d står BMJ og Bienstglas. H / 6400. Er det noen som vet mer om denne typen. Jeg betalte 200,- mvh. Tommy

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei jeg har også kjøpe en slik kikkert fra millitæret. men det er et annet merke. OFUNA made in Japan 6x30 med en slik skala i høyre linse. og justering på høyre og venstre øye. kikkerten ser nesten ikke brukt ut og er meget bra å se i. men jeg finner ikke noe om dette merket. ps! skalaen er lik som på den kikkerten som tidligere er nevnt. er det noen som har kjennskap til denne kikkert og den skalaen hadde vært gøy å kunne. det står også 8.5grad tegn på den hva er det??

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har også kjøpe en slik kikkert fra millitæret. men det er et annet merke. OFUNA made in Japan 6x30 med en slik skala i høyre linse. og justering på høyre og venstre øye. kikkerten ser nesten ikke brukt ut og er meget bra å se i. men jeg finner ikke noe om dette merket. ps! skalaen er lik som på den kikkerten som tidligere er nevnt. er det noen som har kjennskap til denne kikkert og den skalaen hadde vært gøy å kunne. det står også 8.5grad tegn på den hva er det??

 

kanskje et sted å begynne å lete dette

http://www.camerapedia.org/wiki/Ofuna

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...