Jump to content

Trekksele - anbefalinger


Grizzly

Recommended Posts

Søsteren min har en (mellom) schnauzertispe på ca 17kg. Mankehøyden ligger trolig mellom 45-50cm.

 

Noen som kan anbefale en trekksele? Kan gjerne være en rimelig sele, men bør ha noe polstring. I tillegg er det vel lurt om selen kan justeres litt? Selen vil bli på skitur og barmark (langline).

Link to comment
Share on other sites

du unngår det tverr båndet over hals/bryst som Nome selen har.

 

Lurer på om du blander selene her finlight. Den selen du viser til er her hva jeg ville kalt en nomesele. Bare forskjellen er at du har muligheter for pulk, derfor kaller de det kombisele.

 

Jeg har prøvd en del forskjellige seler på mine. Og de selene som er kombinert spor/trekk sele er noe drit til trekking spør du meg. Funnker bra til spor men ikke til trekk. Selv bruker jeg nomesele til mine og er førnøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blandet litt, men det jeg mener er at man skal unngå den selen som går på tvers forran brystet, og heller bruke den selen som er avbildet. Den som Nordtro kaller Nome sele, er en vanlig spor sele, som har innfesting til båndet mitt oppe på ryggen på hunden. Skal selen brukes til å trekke med, bør det brukes en sele som går helt bak til halerota på hunden, slik at hunden drar med hele kroppen, og ikke bare med skuldrene.

Link to comment
Share on other sites

Ring eller send en mail til seleverkstedet (http://www.seleverkstedet.no)

 

De er eksperter på akkurat dette og kan garantert hjelpe deg. Jeg bruker en kombisele som er en trekksele med påfestet hanefot. Da kan bikkja både trekke pulk og snørekjøre. Bikkja har omtrent 10 mil med denne sålangt - bare velstand.

En tidligere sele jeg kjøpte på en tilfeldig dyrebutikk revna i den ene sømmen veldig raskt. Her må en kjøpe kvalitet skal det holde!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo Harestua veldig nære her jeg bor, så jeg skal jaggu ta en tur dit (http://www.seleverkstedet.no) og snakke litt med dem. :wink:

Skal ha en sele til jämthunden min. Men det er aaaaaalt for tidlig for ham å begynne å dra noe ennå, men han kan få venne seg til å ha det på litt allerede nå. :wink:

Så får jeg sikkert litt tips og råd på kjøpet..

Link to comment
Share on other sites

jeg lar dunkern trekke dekk om sommeren, trener både styrke og kondisjon.

stort pluss at en ikke trenger å gå lange turer hver dag hvis en får maks utbytte av en kort tur med dekk innimellom.

 

begynte med et dekk fra en mini i fjor sommer, må nok opp en "vektklasse" i år, til 16" kanskje :D

Link to comment
Share on other sites

 

begynte med et dekk fra en mini i fjor sommer, må nok opp en "vektklasse" i år, til 16" kanskje :D

 

:mrgreen::mrgreen:

Jeg har noen 285/75-16 liggende, som du kan hekte på'n etterhvert. Og tilslutt så kan du jo sette deg på æva oppi der selv også...... :lol:

Bare kødder!

Ikke dumt dette, men jeg skal ikke trene ham i det hele tatt ennå, han skal bare få "slarke med" i sitt eget tempo, men jeg lurer litt på hvor langt han kan være med. Jeg ser jo tegn på ham da, at han begynner å bli litt "lakalei" og sliten, men lurer på om jeg da allerede har strekt strikken litt for langt da..? :roll:

Link to comment
Share on other sites

får henge på sulky`n til dama og se om jeg får`n til å trave :lol:

 

lærte meg at når hunden er 1mnd gammel kan han gå like langt som en 1 år gammel unge, når han er 2mnd som en 2 åring og så videre.

om det stemmer for din rase eller om det stemmer i det hele tatt vet jeg ikke, det er nok mest for å begrense eieren, og det er nok ikke så dumt.

holder meg i hvertfall til denne regelen selv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode anbefalinger :D

 

Jeg og søsteren min var i går innom to lokale dyrebutikker. Vi fikk prøvd flere typer seler, og søsteren min kom til slutt til at hun ønsket en sele av "nometypen", som ligger over skuldrene. Schnauzeren er kort, og kraftig, og passer ikke så godt til standardstørrelser av nomeselene. Ser at Seleverkstedet har noen seletyper som er lagd for mer "stuttjukke" hunder.

 

Noen som har erfaring med de justerbare selene til Seleverkstedet? De kan jo også levere seler tilpasset etter mål, men er dette "trygt". Blir den å passe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...