Jump to content

"skjev" sauer 200str?


høggern

Recommended Posts

hjelp!

var på banen i dag, skjøt litt med min 200STR. det merkelige er at når jeg har vatra opp forsiktet på pipa 100% rett, så må jeg ta ca 15 knepp til høyre på et i utgangspunktet midtstilt diopter (fører til at jeg har 15 knepp igjen til høyre og 45 igjen til venstre fra 0-stilling).

å i tillegg, når jeg på 100m tok 30 knepp opp, flytta treffpunktet seg ca 2 knepp til høyre. slik skal det vel ikke være? dette vil jo føre til at treffpunkt vil gå ut til høyre i tillegg til rotasjonen som er mot høyre. slik det ser ut nå nå jeg skru 1 knepp til venstre for hvert 15 knepp jeg tar opp, i tillegg til 1-2 knepp på rotasjonen. huff.

 

har på følelsen av at noe ikke er helt i vater. men klarer ikke forstå hva. skjøt bane med den pipa i fjor sommer å den går meget godt, men hadde bare 14 knepp igjen til høyre da og. setter jeg i en anna pipe må jeg ta 15 til venstre (dvs ca på midten av diopteret) for å komme midt i. dette er prøvd med 2-3 andre piper i fjor.

 

er pipa skjev?

 

hva skal jeg gjøre?

 

2 whisky og en god natts søvn hjelper neppe på dette....

Link to comment
Share on other sites

Merkelig! hvordan har du vatra det opp da, sikker på at det ikke har dradd seg når du trakk til løpsskrua.

Jeg legger en vater forran baksiktet og legger ei skjærfil i hullkornholderen framme, sikter og får paralelle linjer.

Har aldri vert ute for problemet ditt, men du kan jo ha det løpet til baneskytinga da.

 

Kanter du våpnet blir det jo sideavik ved skruing, men det vet du vel alt om... :wink:

Link to comment
Share on other sites

@350rm: der kan det være du har et poeng. løpskanalen er nok ikke i senter av godset. ser det der det er dreid ned for forsikte. (er et 74 cm løp som er kappa til 70 cm.) men forsiktet er i forhold til senter av løpskanalen om det hjelper. har målt å sjekka.

problemet er at pipa var ny i -92 eller noe. å har omtrent bare stått lagret siden.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg var på feltkurs med Johan Olav Ågotnes for en tid tilbake. Der ble det påpekt fra salen at foten til diopteret ikke er i vater i forhold til resten. (Altså, oversiden av foten er ikke parallel med sporene som går inn i låskassen.) Istedet ble det foreslått å bruke høydestilleskruen som referanse når man skulle vatre av siktet. Han som fortalte dette hadde sjekket to forskjellige Sauere, så det er jo ikke det store statistiske grunnaget. Men på en annen side, dersom to stk. er skjeve utelukker det at alle er rette alltid. Kanskje noe å sjekke oppi om ikke annet.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Merkelig! hvordan har du vatra det opp da, sikker på at det ikke har dradd seg når du trakk til løpsskrua.

Jeg legger en vater forran baksiktet og legger ei skjærfil i hullkornholderen framme, sikter og får paralelle linjer.

jada, vatrer etter samme prinsipp. da jeg måtte ta 15 knepp i siden i fjor sommer vatra jeg pipa flere ganger. alltid paralelt.... men da skjøt jeg bare bane med den å ga generelt bæng i det med siden...

 

så satte den i nå, vatra, dro å skjøt, å fikk samme antall knepp i siden, inn å sjekke med vater.... paralelt. sjekka to ganger faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke slik jeg tolket det. Jeg tolket det som om at oversiden av foten kan være skjev i forhold til resten av diopteret. Undersiden/sporene som går i inngrep i kassen er rett i forhold til diopteret, men oversiden på foten er ikke nødvendigvis det.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg hadde et sauerløp fra omtrent samme tidsrom, dette ble satt inn og vatret opp. og traff ikke skiva på 100 m. satte opp ei tvillingskive på 70 meter og sikta midt på. Traff denne skiva oppe i høyre hjørne, såvidt inni.

 

Monterte pipa ut og inn flere ganger og vateret opp på nytt men til ingen nytte den lit seg ikke stille inn hadd ikke nok knep hverken i høyde eller side.

Pipa ble sendt reklamert på og sendt skytterkontoret som sendt denne til sauer. fikk den tilbake etter 14 dager med følgebrev pipa er testet og funnet i orden, de fant ingen feil. Monterte pipa og nullstilte sikte på 100 meter igjen og traff om ikke blink var det veldig nære senter.

 

Denne pipa var helt sikkert skjev og ble på en eller annen måte rettet er min mistanke.

 

På denne tiden var skytterkontorets holding at det fantes ikke feil på Sauer og de skulle ihvertfall ikke innrømme det var mitt inntrykk.

 

Espeng

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner til flere tilfeller av skjeve løp fra Sauerens barndom, men med ei så gammel pipe som i tillegg er kappa er det vel vanskelig med noen reklamasjon.

 

Oppvatring av forsiktet mot siktestol kontra stillskrue er ihvertfall ikke problemstillingen her siden andre piper oppfører seg normalt.

Link to comment
Share on other sites

har målt å styrt litt i går. viser seg at "hullet" i løpet er ca 0,2mm skjevt i forhold til annleggsflatene for forsiktet. dette kan kansje forklare de 2 kneppene jeg får til høyre når jeg skrur 30 opp? for ordens skyld, pipa er ca 0,2mm til høyre for hullkornet. det ville jo egentig gjort at jeg burde måtte skru til venstre for å komme midt i på nullstillinga? men jeg må skru til høyre.så hvordan kan det forklare de 15 kneppene jeg må ta til høyre for å få nullstilling?

 

teori sier jo at om forsiktet flyttes til høyre, flyttes treffpunkt til venstre. men her er forsiktet flytta til venstre å treffpunkt er i utgangspunktet til venstre.

 

dette er ikke enkelt for en som ikke er ingeniør.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...