Jump to content

Working cocker spaniel. Erfaringer?


qet

Recommended Posts

Hei

 

Har i dag ei lita engelsk setterfrøken, som fungerer fint på jakt, spesielt i fjellet.

Men kunne etterhvert tenkt meg en hund til, både for hennes og min egen del.

Siden det er tross alt ikke er jakt hver dag har jeg vært inne på tanken med en working cocker spaniel (vanlig cocker spaniel, bare med jaktlinjer og ikke så sinnsvake mengder med hår.).

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne rasen? Leste en artikkel om det i et blad for ikke lenge siden, og oppdretteren som var intervjuet hevdet de fungerte utmerket som støtende fuglehund, men det hadde jo vært fint med noen litt mer objektive meninger ;)

Som dere kanskje skjønner vil hunden i hovedsaklig bli en turkamerat i det daglige, men den må ha mulighet til å bli med på jakt når høsten kommer også. Det er hovedsaklig fugl jeg tenker på, men om det skulle vise seg at den finner en og annen harepus er det langt fra negativt ;-)

 

Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har en Springer som jo er størrelsen over. Denne rasen er som Cockeren delt i jakt og generell. Den som kan mest om jaktspringere i Norge er Rigmor Skau i Vestby se hjemmesiden http://www.fantin.no/ hun vil kunne hjelpe deg videre. Vi valgte en generell springer fordi vi bor i byen og etter å ha deltatt på dressurkurs og jaktkurs hvor både jaktcockere og jaktspringere deltok har det blitt klart for meg at det var et bra valg for oss. Jaktversjonen er mer krevende, men får du den til er den helt fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

ESS er størrelsen over cocker, men working varianten er ganske liten i forhold til tradisjonell springer. Den har heller ikke så lang pels. Min 9 måneder gamle tispe er 16 kg og 43 cm, og er så godt som utvokst.

 

normal_DSC00007.JPG

 

Jeg kjøpte også fra Fantin. En bror av min Western, kalt Whistle (W-kullet), er meg bekjent stadig for salg etter at en kjøper måtte trekke seg. Den selges kun til jegere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ingen erfaringer med jaktcocker, men har litt erfaring med jaktspringer, og disse er nokså like. Har også erfaring med stående fuglehund fra før. Det som fascinerer meg med disse hundene (woking spaniels) er arbeidsviljen, og førerfokuset. Å trene med disse hundene er rett og slett bare morsomt. Det lyser av øynene bare for å få lov til å jobbe. De er i tillegg veldig pene å se på, men er skikkelige jakthunder som kan trenes veldig allsidig, både med tanke på bruk og oppgaver. Bruk mye tid på dressur, og du får en topp jakthund!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...