Jump to content

Våpenamnestiet


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg tenker meg en gitt situasjon her:

Man har stående en NORSKPRODUSERT MK2 stengun i ett skap, for å kunne beholde våpenet må man da registrere det med det faktum at det plomberes/deaktiveres.. Det innebærer faktisk at våpenet blir ødelagt. Jeg er ikke sikker, men har lest ett eller annet sted at en norskprodusert stengun hadde blitt levert inn hos ett politikammer som da ikke hadde greie på hva de hadde fått inn og plomberte det! Fysj og fy! Våpenet kunne ha vært bevart i sin funksonelle tilstand og overlatt til ett passende museum.

 

Hva mener dere ?

Link to comment
Share on other sites

Har vært noen tråder omkring våpenamnestiet, der det kom fram at våpenhistorisk forening visstnok hadde mulighet til å plukke ut spesielle våpen. Om du søker finner du nok interessant lesning omkring dette.

 

Synes det er verst med eldre jaktvåpen av ymse slag jeg da.. klarer ikke se for meg at de utgjør noen særlig trussel ved å gå i arv/selges.

Ditt eksempel er av det mer skumle slaget å ha illegalt flytende rundt, jeg synes det er riktig at de må leveres inn. Er hverken mer eller mindre farlig ved å være en skjelden type.

At det bør åpnes for å lettere erverve slike våpen lovlig er en annen sak.. men tviler på at utviklinga går den veien :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det kan gis disp på plombering hvis det er sjeldent. (kommer sikkert an på om den som leverer det kan mer eller mindre tilfredsstille kravet som stilles til samlere) Har selv holdt en totalt umoddet lyddempet STEN av en skjelden type som Forsvarsmuseet hadde gitt POD og Ståle Svendsen klar beskjed om at IKKE skulle røres med annet enn silkehansker. Samleren fikk beholde denne skarp og uten pinne gjennom omstilleren.

 

Om Norske er sjelde nok til slik behandling vet jeg ikke, og det er nok ikke hvem som helst som vil få lov til og stappe en sånn i våpenskapet, men de holder seg ikke slavisk til ideen at alt skal slaktes.

 

At distriktene ikke vet hva de får mellom hendene er ikke ukjent, det har vel vært flere tilfeller av våpen som er sjeldne som innleverer og 'onklene' ikke vet hva er og blir behandlet deretter. Selv regfri våpen har jo gått til plomb. eller 'Auschwitz' (smelteovnen) fordi ikke en kjeft har nok peiling til og sortere gjennom det.

 

Og Morgan Kane; Tall fra unaiten viser at FA våpen er tryggere enn 'vanlige', siden innehaverne er enda mer forsiktige og kravet til hvem som får dem er høyere. Av de 2 drapene som er blitt begått med FA i USA (siden de ble innskrenket med 1934 National Firearms Act) var en av dem eid av en politimann, og politiet har lavere krav for og få FA våpen - litt som den nye forskriften der onkler kan få inntil 3 våpen eller hva faen tallet var bare pga. deres stilling i politiet. Vi fikk jo en forsmak på at ikke alle onkler, om noen, skulle ha våpen rett rundt årsskiftet, og ihvertfall ikke senkede krav.

Link to comment
Share on other sites

norwegianwiking; ja som du sier er det krav til eierskap som gjør disse 'tryggere'. Uten noen form for restriksjon har jeg vanskelig for å tro at på noe vis er 'tryggere' enn halv auto.

Regner forresten med at statistikken med to drepte kun gjelder de med lovlig ervervet FA?

 

Kun de med lovlig eide ja. Og ikke bare er det kun 2 drap siden 1934, det er ifølge en tidligere ATF direktør (som vitnet forran kongressen da han sa det) mindre enn 10 lovlige eide FA våpen som har vært innvolvert i lovbrudd (og når det gjelder denne klassen av våpen så er selv flytting uten og oppgi addresse endring til ATF et lovbrudd).

Link to comment
Share on other sites

 

Om Norske er sjelde nok til slik behandling vet jeg ikke,

 

"Granat Larsen",Bror With, og co produserte ca 1000 sten guns,stempla med POPE på pipa. Disse er NASJONAL KLENODIER.

'

Morten

 

Akkurat!

 

Har sett at de kan konverteres til " semi auto-only" med ett sett fra over "dammen", det involverer vistnok en ny bolt..

Link to comment
Share on other sites

Disse settene er stort sett beregnet til å bygge stenguns fra parts kit, og bolt/glidekasse har da en mindre diameter for å hindre at helautodeler passer rett i. Disse halvautoene skyter da også som oftest fra lukket bolt.

 

Her på berget er det mer vanlig å plombere velgeren for å forhindre at denne kan skyves over til helauto, dette er et mindre inngrep, og våpenet er da fortsatt i tilnærmet original tilstand.

Link to comment
Share on other sites

"Granat Larsen",Bror With, og co produserte ca 1000 sten guns,stempla med POPE på pipa. Disse er NASJONAL KLENODIER.

 

Spikke fliser.. Og en smule OT.

 

Tallet jeg kan huske er ca 800.

I tillegg til disse ble vel noen produsert til Pelle gruppa, men disse er ikke kopier i samme grad som de produsert av "Granat Larsen".

 

Har en Norsk Sten-gun i familien og forhørte meg litt ang dem på SL.

Når det gjelder POPE stemplinga var det en som kom med kommentaren "Når det gjelder POPE stempling er det litt som Jesus, alle har hørt om det, men ingen har sett det"

Den Norske sten-gunen jeg har sett har ikke POPE stempel.

 

@USM1

 

Kan i farten ikke huske at den hadde omstiller mellom semi og full auto heller.

Er du sikker på at dette fantes på de norske?

Og hvis så, kan du illustrere med et bilde hvordan den ser ut? Mulig at det er noe jeg har gått glipp av her :oops:

Link to comment
Share on other sites

Omstilleren på en original sten er plassert litt over avtrekkeren og er en rund knapp som går tvers gjennom kassen med A (for Automatic) på ene siden, og R (for Round(s)) på den andre. Veldig, veldig, veldig enkelt system som bare penser over disconnectoren fra ett spor der den kan løpe fritt (A) og ett der den blir aktivert av sluttstykket ®.

Link to comment
Share on other sites

Handler ikke om amnestiet da men-men; Hvorfor tok de som produserte STEN-guns i Norge under krigen seg bryet med å lage riflede løp?

 

[kun synsing] Av samme grunn som at de tok seg bryet med å stemple de med div. merkinger: litt større sjanse for at tyskerene, hvertfall en stund, skulle tro det var britiske våpen. Så lenge tyskerne trodde ett beslaglagt/funnet våpen kom fra britiske soldater eller fra flyslipp, var det vel mindre sjangse for at de skulle starte storstilt leting etter "fabrikken" eller sette igang hevnaksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenket mer på å skjule produsjonen ute i verkstedene, de norske sten-gus ble jo produsert ute i vanlige industribedrifter under dekke av å være ymse maskindeler.

En glattborret rør er greit å forklare, et riflet løp skjønner "alle" hva er.

Link to comment
Share on other sites

Bror With bygde en egen riflingsmaskin som svjv fortsatt står utstilt på Hjemmefrontsmuseet.

Det var en av de store bøygene med å produsere STEN i Norge, hvordan produsere riflene.

Løpene ble produsert som "aksling til gearkasse" eller noe i den dur, på et vanlig maskinverksted, deretter tok "gutta" over.

Prossesen med å lage rifling er jo kjent, men å lage det i på "hobby" basis...

 

Prøveskyting ble foretatt i kjellere med påmontert eksospotte som lyd-demper:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...