Jump to content

Krag 22lr som første salong rifle?


John H

Recommended Posts

Sitter og slupiderer på at det hadde vert plass til et salong gevær i skapet her hjemme.

Sitter og mimrer 10-15 år tilbake i tid den gang eg var med pappa på skytebana hvær Fredag kveld.. :lol:

Har derfra en erindring om at der var meget brukbar presisjon på disse.

Så mitt spørsmål, og rekner med at dere har skjønt det via overskriften....

Egner en ombyggt Krag seg som mitt første 22 lr.........?

Blir det tungt og køddat og dra på når en skal ut på snik jakt.. :lol:

Eller er det bare og få på lyddemper , kikkertsikte og gi full gass...?

:lol:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hylsespreng er ikke så vanlig i Krag at det er noe å bekymre seg over, for hvert 10-15000 skudd bør du kontrollere utdragersporet i toppen på løpet. Kloen på utdrageren draes over dette sporet hver gang du tar ladegrep, og til sist er det fjernet så mye gods at kanten på hylsen ikke har støtte. I god tid før det blir farlig vil du se at hylsene får mage, det er et faresignal, og våpenet må til doktor som kan sette løpet tilbake en omdreining.

 

Jeg er forsåvidt enig med høggeren om konlusjonen, men det er fordi du får et tungt og uhåndterbart våpen som det er nesten umulig å få en god kikkertmontasje på.

Link to comment
Share on other sites

Det man skal være obs på når det gjelder M657 .22LR så er det å smøre litt på den bakre låsklakken på sluttstykket.

Jeg har hat en del klubbvåpen inne for kontroll etter at de begynte å klikke.

Nå er det slik at de fleste klubbvåpen vel får for dårlig ettersyn og puss.

I disse tilfellene hadde den bakere klakken som er den som brukes for låsing på .22LR slitt sporet i låsekassa så mye at vi i noen tilfeller måtte bytte kasse.

Hvis det var lite ble det bare pusset ut og pipa ble flytt tilbake slik at .22LR tolken stemte.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder M657 så er denne pipa limt inn med Locktite 601/638 og må varmes til ca. 200 grader og presses ut.

Så må det gjøres rent, settes en tomhylse (eller tolk hvis du har) i kammeret og lime på nytt.

Sett inn sluttstykket, ha lim på pipa og husk å få pipa helt inn og utdragersporet i riktig posisjon.

Link to comment
Share on other sites

Mener at krag som første 22. bare passer på 15/25 bane (DFS) MEN: da ville eg ha modifisert sluttstykket, slik at tenstiften ikke slår så "hardt". Har gjort dette på min krag og nesten ingen forsjell på patronene sammenlingnet med sauer. Mener også at vist du starter med krag som første våpen så lærer du bedre avtrekk og ligge mer i ro, fordi børsa ikke er så tung og vil dermed få mer bevegelse på siktebilde. Min krag har også like godt/bedre avtrekk en banesauern min. Men det trengs noen modifikasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en si? Her i huset holder vi oss med flere salongrifler, men her forleden datt det inn en.22 Krag, gammel banebørse. Tung og lang, med diopter, rem og banestokk.

Børsa måtte jo prøves, og da kom den positive opplevelsen: Bestefar går riktig godt, og den smeller omtrent ikke i forhold til

Anschutzen og Sakoen. Merkelig stille er den, er vel faktisk unødvendig med demper..

Så snart det blir levelig ute skal det kronograferes diverse .22 patroner i den og sammenlignes med nyere rifler, planlegger

også å lydmåle dem.

Nå er løpet ca 71 cm langt og det gjør vel sitt.

At børsa i praksis er enkelskudd bekymrer meg ikke, da uhøytidlig baneskyting og hyggeskyting på hytta ikke er tidspresset.

Kikkert er nesten umulig, men en lærer mye av å skyte med diopter...

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...