Jump to content

Sportsmix tørrfôr?


HyprJinta

Recommended Posts

brukte sportmix en sesong på to hamiltonstøvere. fòret fungert greit til vi passerte jul. da greide de ikke å ta opp noe av det. Avføringa var alt annet enn fast og hundene ble veldig mager. Hundene var fine før de ble brukt hardt. så som sakt tidligere så ville jeg ikke brukt det under jakta.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Sportmix på mine hunder for et par år siden,de ble blanke og fine i pelsen av foret ,men dret som hester av foret og luktet likedan.

Eldste hunden ble brukt aktivt i jakt,og klarte ikke holde han oppe i form med foret,klarte heller ikke fore han opp igjen etter jakta med Sportmix.

Siste høsten har begge hundene blitt brukt skikkelig,men med et annet formerke, og resultatet på mine hunder er ikke til å ta feil av.

Dette er min erfaring på mine hunder,og behøver ikke gjelde andre !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter et fôr til rent vedlikehold. Lite aktivitet på frøkna siden hun ble påkjørt.

Ho får også middagsrester så og si hver dag. Har hittil vært kjørt på labb (som jeg skjønner at flere sammenligner med), og har knallfin pels. :-)

 

Blir spennende å se hvordan hun reagerer her!

Link to comment
Share on other sites

Middagsrester er omtrent det dårligste foret du gir, det er rett og slett ikke hundefor! Dessuten er det vanskeleg å plukke ut faktoren som eventuelt gjer at hunden driter eller røyter unormalt. Er det hundeforet eller er det kjøttkakene,eller grøten eller noe annet? dessuten er det i nesten uansett middagsmat alt for mye salt når du forer med det daglig.(salt er farlig for nyrefunksjonen) Men å gi middagsresteer ein sjelden gang berre for å la hunden få litt ekstra godis trur eg neppe er farlig. Labb meiner nå jeg har et ufortjent dårlig rykte, har brukt det mye og hundene har jaktet meget bra på det. Labb ekstrem veit jeg at fleire hundekjørere bruker og det er godt nok kvalitetsstempel for meg.

Sjøl bruker jeg troll, husker ikke nettadressa i farten, men google troll-hundefor så tenker jeg du finner det der. Men dei har ikke noe light for, men vil nå ikke tro at det er det du skal ha heller til ein unghund sjøl med lite aktivitet. Hvordan er formen hennes etter påkjørselen?

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

For all del, ho får minst 80% tørrfôr, og er det noe attått er det som regel en potet, potetskrell etc. Det er klart det er en grunn til at det er noe som heter hundemat ;-)

 

Jeg har ikke noe dårlig å si om labb, men per nå bruker jeg det ikke selv.

Elghunden min plages med talgkjertler - forøvrig han jeg er ute etter lightfôr til. Kjørte han på Labb Honnør, men fettprosenten ble litt for høy. Gikk så over til ProPlan, uten forbedring. Så Josera senior/light, og er veldig fornøyd med fôret. Fettprosenten er på 8, og var den laveste jeg fant i dyrebutikken (hvor dem selvfølgelig var ute etter å selge meg Hill's, royal canin og eukanuba). Mange sier vel det er dumt å lete etter noe annet om hunden fungerer bra, og jeg er tildels enig. Prisen er imidlertid et tankekors. Med flere hunder merker man på lommeboka at fôret hans koster nesten 36kr/kg. Har sett litt på ProPac, og deres Low Fat ligger på 6 %, så skal nok teste ut det.

Schweizeren har gått på labb til nå, og har stort sett hatt bra matlyst og har nå kjempefin pels. Bruker litt laksolje ca annenhver dag. Så klart: Labb er ikke noe dårlig fôr. Inntrykket mitt er at det enten fungerer kjempegodt, eller så fungerer det ikke i det hele tatt. Spiller prisen en rolle for en, så er det verdt å test ut.

 

Har brukt litt Spesific lightfôr på Keira etter påkjørselen (halvblandet), siden hun har vært i null aktivitet. Dette har funket greit, men nå er vi klare for mer fart igjen, og kjører derfor på vanlig vedlikeholdsfôr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...