Jump to content

Kjøpe fra usa?


dottidott

Recommended Posts

La inn bestilling på kuler, diesett, diecapper pin og tomhylser hos cabelas i går.

Måtte registrere meg med konto før jeg fikk lagt inn ordren.

Når alt var gjort sto kun diecapper pinen igjen. Resten var fjernet grunnet de ikke kunne sende slikt til Norge.

Hva kan en gjøre for å kjøpe "over there"?

Kan en kompis over der kjøpe dette og sende det til meg? Lovlig?

Event. er det butikker der som sender slikt hit?

Link to comment
Share on other sites

"Eksport-vinduet" var i fjor åpent i en liten mnd før det ble stengt i usa. Handlet masse kuler fra www.sinclairintl.com da med stort hell. Billige kuler sammenlignet med Norge!!! Skrev noen eposter med dem i etterkant. Hvis jeg sendte bestilling pr brev, ikke epost, så kunne de søke i hvert enkelt tilfelle "om lov" til å eksportere til meg. Send Kerry på sinclair en mail og spør hvordan du skal gå frem. Du må nok betale noen dollar for søknaden,men det er bare å bestille nok med en gang :lol: . Et annet problem kan oppstå når du skal fortolle det på ditt lokale tollkammer er at de som jobber der mest sannsynligvis ikke "vet", så de ANTAR at kuler er farlige iogmed at de hører sammen med våpen, og våpen er jo farlige greier. Print ut kvitteringen og ta med til tollerne samt legg frem det du har av våpenkort så går det grei. Hvis du orker å kjøre denne eksport-import-runden, la oss få vite hvordan det gikk da? Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Inne på sinclairintl.com nå og der står det i policyen deres følgende:

 

Restricted Items:

United States Defense controlled items such as bullets, brass, primers, powder, rifle parts, tactical scopes, etc. may not be shipped to non-US citizens, regardless of the delivery address........begynner å tro at de faktisk ikke heller kan søke om eksport mere.......Verdt en epost å høre uansett???? Forbanna Bin-Laden :evil:

 

 

Spørsmål: If I am ordering from outside of the United States, do I need an import permit?

 

Svar: Each country has different requirements for importing firearm related items. General items do not usually need an import permit. Some items in various countries have different requirements such as; triggers, barrels, receivers, sights, scopes, brass, bullets, gun parts, stocks, etc. Some items require serial numbers such as barrels. Please investigate the specific requirements for your country.

Dette betyr vel at vi må dokumentere at Norge ikke krever import-tillatelse på f.eks kuler?? Skal ikke være lett nei.

 

 

 

MEN her kommer SVARET:

 

Q: Can I have bullets, brass, and/or primers shipped overseas?

 

A: Yes, but you might need some paperwork - Exportation requirements for all International Customers

 

The US Customs Service is requiring an export permit for all orders that include bullets, brass, scopes to certain Countries, and gun parts (rifles, actions, triggers, trigger guard assemblies, barrels, stocks, firing pins, firing pin springs, buttplates, etc.) shipping from the United States. We must apply for and receive these export permits through The US Department of State. This takes approximately 6 weeks for approval.

 

Sinclair International, Inc. will submit your request for an export permit under our exporting license and forward the requested items to you by the US Postal Service, UPS and DHL no longer accept shipments with the licensed contents. We must have an original or certified copy of your import permit along with an English translation of the permit and your signed order for approval. If your country does not require an Import Permit to bring these items into your country, you can submit a letter stating this on your own letterhead and it must be signed by you. Your order must include your name, address, shipping address (if different) along with the description and cost of the permit items. These documents are to be sent through the mail as the Department of State will not accept faxed or e-mailed documents.

 

Due to the paperwork and labor hours involved with applying for the export permits, a licensing fee of $20.00 will be applied to each order. The licensing fee will cover these costs as well as the packaging, handling and coordination of the shipment through the United States Postal Service. The above export fees are only for those items that require a permit to ship and not the items that do not require a permit to ship.

 

Ser Dere lyset i tunnelen?? Det gjør jeg :P Kan få det til hvis man vil jobbe litt!!!!

Link to comment
Share on other sites

Skulle ha noe stash fra Brownells - men omtrent alt ble kansellert.

T.o.m. Pachmeyr-grep :shock:

 

Da bestilte jeg - og betalte via kort - og mottaker var en kompis i USA.

Det holdt heller ikke.

 

Når han bestilte - fikk han selvsagt varen - som kom meg ihende (etter at moms/eksp. gebyr) var betalt.

Et dyrt skjefte ble det - men kan anbefale Pachmeyr Dec. rator til kortløpede Smith`er - og tunge kuler/heftige ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har lest en del her men ikke vært særlig aktiv på skrivefronten...

Importerte for en tid tilbake noe småtteri fra USA, er klar over at dette er et av de "vanskeligste" landene om dagen.

Vær klar over at dette gjelder våpen, mesteparten er ganske likt for andre ting, dog litt enklere for "ikke-registreringspliktige" ting.

 

Det som kreves derfra er følgende:

Eksport må foretas via firma/leverandør med FFL (Federal Firearms License) godkjent for eksport.

Her er det forskjellige FFL "levels", dvs en kompis av meg "over there" med "Level 3" FFL kan ha såkalte destruktive våpen (inkl. automatvåpen) i privat eie men ikke sende ting ut av USA... Sjekk regelverk her om nødvendig. Å inneha en FFL license med eksportnivå er DYRT, er derfor mange firma ikke har dette, da hjemmemarkedet i USA er mer enn stort nok foreløpig...

Kan omgås ved å bruke eksportørfirmaer der borte som spesialiserer seg på å kjøpe inn ting og sende ut til privatkunder ihht gjeldende regelverk.

Bruk da velrenomerte firma da USA er...vel....til tider spekulativt...

 

Importør MÅ ha egen "Import License" fylt ut av lokalt politikammer SAMMEN med godkjent søknad.

Importlisens fås på engelsk, varer kun 3 mnd av gangen, kan fornyes 1 gang, utstedes av politiet sammen med søknad.

Sørg for at denne er stemplet gyldig i 6 mnd i utgangspunktet da export license får utløpsdato korresponderende med dennes utløpsdato..da hjelper det ikke mye at våpenlisens er gyldig i 6 mnd (pluss forlenging)

Går export license ut på dato,må denne søkes om på nytt og dette koster...

 

 

Alle dokumenter må oversettes til engelsk, i mitt tilfelle krevde de ikke "godkjent" oversetter, dvs jeg gjorde dette selv ved å nummerere alle felter på en scannet kopi av norske dok og henviste deretter til korresponderend nr i oversettelsen.

Man må fylle ut en "husker ikke...DSP eller noe" 89 (skjema) og "End User" erklæring, dvs en verdensomspennende erklæring om at du ikke skal videreselge eksportert vare til skumle typer, men bruke det selv...

 

Kopier av originaldok. (må beholde evt våpensøknad her for behandling) bør stemples "rett kopi" fra lokalt lensmannskontor e.l.

 

ALLE dok MÅ sendes pr konvolutt, bør sendes med DHL for å sikre ankomst, prøvde Posten men det virka dårlig... DHL er ca. 700,- over dammen men da vet du det kommer frem...

 

Kan grave frem flere detaljer om nødvendig, kan også anbefale eksportør på pm.

 

John - out

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva du mener med det.

 

Det er ikke slik at du kan reise over og søke om eksportlisens (eller ha med deg en godkjent lisens) for å så kjøpe og ta det med hjem.

 

Skjønner det, men lysten til å gå igjennom mølla blir bedre av at en skal reise istedet for å bestille.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...