Jump to content

Vinterbruk av hunder.


spelltiurn

Recommended Posts

Jeg bruker skogen å hunden hele året, å uansett temperatur vinterstid. Vært arti å hørt deres erfaringer å tips om vinterbruk av hundene. Ting å passe på osv. Da jeg ikke har så veeldi stor erfaring me hund vinterstid, men vet å har sett at Laikaen tåler kulde :)

 

Det første jeg lurer, hørte at pelsen mellom potene bør klippes pga sne som klumper seg. Er dette noe jeg må gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ikke ut med bikkja når min egen trivselstemperatur er overskredet, og siden det handler mye om å sitte stille på post blir det rundt -15 grader. Og det kom fram et tips her inne at sjøl om bikkja har pels til minus 50 så har den kanskje ikke lunger til det. Dvs mye kald luft som trekkes ned i lungene under skjelling eller anstrengelse kan være farlig.

 

Klipper så snaut som mulig mellom tredeputene ja, og så går det an å smøre på en god, vannfri potesalve som hindrer isbygging. Har funnet ut at 30 cm snø er grensa for et godt jag med petit basset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med Laika, men vil tro at pelsen mellom tredeputene ikke er så lang at det burde bety store problemer. Laikaene er vel avlet for ett bistert klima, og takler sikkert både kulde og snø bra. Dersom det blir ett problem, vil du se det på om det dannes is/snø-klumper under poten som kan lage gnagsår mellom tredeputene. Bikkja vil i de fleste tilfeller legge seg ned å gnage de bort, noe som gjør problemet verre da poten blir våt.

Jeg hadde en periode Finsk Spets, og med denne tenkte jeg aldri på slike problemer. Det var rett og slett ikke noe problem med den rasen. Den tålte også kulde veldig godt, men jeg var aldri på lange overnattingsturer med den hunden om vinteren.

 

Midler for å få bukt med problemet er klipping, smøring med fett og potesokker.

Klipp så kort du klarer, noen bruker barbermaskin

Smør evt. med potefett, spenefett (store kvanta - billig løsning - god løsning som mange trekkhundfolk bruker).

Selv bruker jeg potesokker, men jeg har Gordonsettere med mye hår mellom tredeputene. Vi gidder ikke å klippe så nøye, og synes det er enklere med potesokker enn fett som blir borte til slutt. Potesokker må strammes til godt for at de skal sitte.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tempraturer nedover på feil side av skalaen (minusgrader) er ikke noe problem for laikaene i det hele tatt, forutsatt at de ikke står i en hundegård der de blir skitne og ikke får holdt pelsen rein. Da MÅ de få tid til å ta en "laikadusj", som betyr at de ruller seg rundt i snøen og får bort skitten. Skitt i pelsen gir dårligere isolasjon mot kulda.

Har hatt hunder i pensjon her som har vært møkkete, og det merkes med en eneste gang. De skjelver for å holde varmen, mens mine hunder ikke tar notis av det i det hele tatt.

 

På en laika med god pelskvalitet, og det er sjelden det samme som en utstillingsdommer ser, så skal snøen ramle av og det skal ikke sette seg noe fast i det hele tatt.

Jeg har hatt laikaer med pels av god utstillingskvalitet, som har hatt litt problemer med snø som klumper seg i pelsen. Andre igjen har hatt virkelig god kvalitet på pelsen, som som betyr at det aldri setter seg snø i det hele tatt.

 

Det kaldeste vi har vært ute i skogen er -35, og dette gikk knirkefritt. Ingen problemer dukket opp i ettertid heller, så noen minimumstempratur for bruk av laikaen behøver du nok ikke tenke på. Du vil nok kapitulere lenge før Metso i det hele tatt er i nærheten av å tenke tanken :lol:

 

Dobbel bunnull isolerer godt :D

 

God kvalitet på fóret, så er det bare å la ham herje i kulda. :lol:

Tørr varme er helle ikke noe problem, men du har sikkert sett på ham at etter et regnskyll, når luftfuktigheta er høy om sommeren, da er han ikke i sitt ess.

Høy luftfuktighet og varme liker de dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Angående det med håret på potene, det skal jeg se ann nå når jeg vet hva jeg skal se etter.

 

Jeg har ikke det problemet i hvertfall, men så er vi normalt bare plaget av snø i 2mnd på det verste. I år er det spesielt ille her. Kaldt og mye snø... :evil:

Der jeg bodde før var det en lang vinter, men jeg har enda ikke behøvd å klippe noe hår mellom tåputene. De holder nok dette under kontroll selv :D

Link to comment
Share on other sites

På vår Gordon Setter klipper vi alltid håret mellom potene, fordi vi om vinteren trener den hardt kondisjonsmessig langs snødekkede veier. Pleier å la den løpe fritt foran firehjulingen og styre tempoet selv, da koser den seg. Sjekker jevnlig med dyrlegen hvordan lungene tåler det, og til nå ser det greit ut, bare når det kommer ned mot 20 kalde han harker litt..

 

Off topic:

Bikkja kommer opp i 48-50 km/h i slake nedoverbakker når han sparker fra som mest, er det normalt, eller er det bare speedometeret det et noe galt med?

Link to comment
Share on other sites

Vi som driver med fuglehunder har en trivelig liten vintersesong etter rypa. Vinterjakta stiller store krav til både hund og fører. For å få en god vinterhund er det viktigste at hunden jobber med selvtillit og yrkesstolthet. Grunnlaget for dette legger man de 2 første vinterene hunden er i fjellet. Stikkordene her er: glede, positive opplevelser, overskudd og kos. Mange går i fella å gir unghunden overdose av kulde, vanskelige snøforhold og såre poter, dette kan prege en unghund resten av livet. Dersom man har vett til å gi seg i tide, og bare kjøre korte økter dersom det er kaldt og tunge forhold gir man unghunden alle muligheter til å elske vinterjakta.

 

Når hunden blir voksen og det mentale og fysiske har "satt seg" vil en vinterelsker fremstå med turbo og påmonterte snøfresere.

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg lurer, hørte at pelsen mellom potene bør klippes pga sne som klumper seg. Er dette noe jeg må gjøre?

 

Det tror jeg du slipper på Metso. Jeg synes Laika pelsen er overlegen. Så glatt og fin at snøen ikke fester seg. Fester seg nesten ikke skit i den heller. Når basseten får klumper og snø overalt er laikaen like rein og fin. Adri hatt problemer med snø mellom potene på laikaen, basseten derimot :twisted:

Men jeg skulle gjerne fått klipt bort den femte kloa og den puta oppe på leggen på frambena på laikaen. Den kan fort bli litt sår i guffent skare føre. Ellers er labbene suverene

Link to comment
Share on other sites

Off topic:

Bikkja kommer opp i 48-50 km/h i slake nedoverbakker når han sparker fra som mest, er det normalt, eller er det bare speedometeret det et noe galt med?

 

Den forrige VestLaikaen hadde vi borti 70 km/t etter på en skogsbilvei. Metso har hatt 35 km/t på skuterløype når jeg går inn i loggen på Astroen å sjekker.

Link to comment
Share on other sites

GS'en er ideell for fjellturer om vinteren, grei til snørekjøring, min er vel årsaken til at jeg kommer meg ut.

Synes bikkje foran, lett sekk og pulk bak meg er god løsning. Det har vært teltturer på 4-6 dager, ofte Hardangervidda og Skarveheimen. Kaldt for hund og mann fra minus 15 og vind, men ikke opplevd krise. For å unngå problemer så vil det hjelp med:

- sørge for at hunden er godt trent,

- venne hunden med seletøyet og snørekjøring

- klippe labber og pels før turen (har elektrisk klipper for labbene)

- ta med en liten og god saks for mer klipping underveis

- kvalitetsfor + olje på forhånd og underveis

- sørge for at bikkja spiser og drikker det den bør

- besørge vannforsyning i teltet (husk alt fryser til is og hunden skal ha nok vann)

- spruteflaske (ala ketchup) for å sprøyte vann i hunden

- hundedekken, vann og vindtett, benyttes utenpå seltøyet ved behov, og om natten.

- underlag for hunden

- sportstape og nål og tråd for å lappe sammen hunden

- unngå å ha stålkanter på egne og pass for andres ski, farlig for hunden

- labbesokker (som reserveløsning ved krise)

- diverse rep saker og tau for seler, pulk, tjoring etc.

 

... har noen flere tips ?

normal_P1020534_%28Small%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...