Jump to content

Armalite eller DPMS


NM149

Recommended Posts

Har bestemt meg for å prøve og få invilget ytterligere 1stk. halvauto rifle i 7,62x51.

Vurderer enten Armalite AT 10T som har en veiledende pris på 26 575 NOK. eller en DPMS, Panther LR-308 som veiledende koster 15 290 NOK.

 

Har noen erfaringer med en eller begge disse riflene?

Eller har andre kommentarer?

Er det noe som tillsier at armalite koster 11285 NOK. mer en DPMS.

 

Har lest en del tester og sammenligninger fra det store utland som ikke tyder på de store forskjellene på de to, bortsett fra prisen.

 

Noen mener avtrekket er noe bedre på Armalite, men de fleste med et bryne og tålmodighet kan lager gode avtrekk på det meste.

 

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig veldig enkelt, kjøp den som er på lager i norge.

 

DPMS har over halvannet års leveringstid nå om ikke jeg husker helt feil, og det må da snart være et år siden Practac bestilte flere av dem. Armalite har sikkert noe backorder de også. Hørte Bushmaster har over 100000 (jepp, hundretusen) AR'er i backorder nå.

 

Avtrekket kaster du på begge, og erstatter med ett fiks ferdig matchavtrekk.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg forstår så har Bushmaster kanselert sin produksjon av AR i 308.

Eierne av Bushmaster er de samme som eier DPMS og Remington, så de satser på DPMS sin produksjon. DPMS LR-308 selges som Remington R-25 i det systemet.

Verken Jon Andre eller Jørn har disse på lager etter hva jeg forstår, men begge har de i bestilling.

Så jeg kan tolke deg "dk" slik at du mener begge produsenter er av tilnærmet lik kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Så jeg kan tolke deg "dk" slik at du mener begge produsenter er av tilnærmet lik kvalitet?

 

Det sa jeg ikke, for det vet jeg ikke. Jeg har en kompiss i USA som skyter Armalite og er svært så fornøyd, og så vidt jeg vet er alle practacs DPMS kunder superfornøyde de også - men jeg har ikke håndtert Armaliten selv ennå (jeg har kjøpt en, fordi den var tilgjengelig i norge og fordi det var den jeg hadde lyst på) men kunne like gjerne kjøpt DPMS'en hvis den fantes på lager.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Har lest en del tester og sammenligninger fra det store utland som ikke tyder på de store forskjellene på de to, bortsett fra prisen.

 

Noen mener avtrekket er noe bedre på Armalite, men de fleste med et bryne og tålmodighet kan lager gode avtrekk på det meste.

 

 

Har også lest et utall tester, studert, sammenlignet og vurdert.. Kort sagt kan man vel si at forskjellene mellom de riflene som er godkjent i Norge er så marginale at de har ingen praktisk betydning. Er nok som vanlig, det eneste som virkelig betyr noe er skytteren.

Valgte dog en LR-308 sjøl (må snart begynne på den jævla innskytinga av løpet, så eg er klar til våren..).

Ellers vil eg ikkje anbefale å leke med bryne med mindre du virkelig veit hva du gjør (en bekjent som trodde han visste hva han holdt på med fikk plutselig en 92FS som gikk på helauto..).. Kjøp heller et skikkelig matchavtrekk (practac har et tiltalende Timney drop in-avtrekk til salgs ser eg).

Link to comment
Share on other sites

Det kommer i stor grad an på meg selv, ettersom min børse ligger hos norsk importør og venter på at jeg sørger for nødvendig papirarbeid. Ettersom jeg ennå ikke har surra meg innom sheriffen og levert søknaden, er det hele noe uvist.

 

Har alt for mye annet å styre med akkurat nå til at jeg har tatt meg tid til å prioritere det ennå.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...