Jump to content

Bly fra brukte luftgeværkuler


rolfmm

Recommended Posts

Jeg fikk tak i 30 kg på luftpistolbanen vår - dette er vel så og si rent bly.

 

Jeg fylte en bøtte med vann og tømte oppi passende mengde av blandingen og skuffet unna det meste av pappen som fløt på toppen.

 

Så smeltet jeg det ned (OBS: ikke gjør dette inne :oops: ) og støpte barrer av det. Planen er å støpe passende emner i .32 og swage de til WCHB kuler med verktøyet jeg kjøpte fra Schölin.

 

Du må tørke de først, hvis du ikke fyller gryta FØR du setter den i gang. Varmen fra gryta fordamper vannet i blyet, slik at du ikke får besøk av "Glitter-fèen" (eller The Tinsel Fairy som de sier på utenomlandsk).

 

Hvis du ikke vil lage wadcuttere av blyet, kan du blande 50/50 med hjulvekter og støpe 105 gr SWC til revolveren din.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

Jeg smelter alltid bly ute, under åpen himmel (uten fare for regn). Har tidligere smeltet hjulvekter, men disse begynner å bli vanskelige å få fatt i. Blir mer og mer zinkvekter og dekksentrene liker ikke å levere ut gamle vekter av 'miljøhensyn'. Tenkte å tilsette tinn i 'luftgeværblyet' for å få det hardere, men er usikker på hvor mye som må til......

Link to comment
Share on other sites

Tinn er dårlig og dyr tillsetning for å få harde kuler, du trenger arsen og antimon.

10% tinn gir en viss hardhet (men langt under hjulvekter) så skaff deg et lager av en blylegering med antimon i, bland 1:4 med rent bly og slipp ula rett fra tanga ned i en bøtte kaldt vann-det gir harde kuler.

Link to comment
Share on other sites

Tinn hjelper litt, men ikke så veldig mye på hardhet. Effekten er best i kombinasjon med antimon, men den viktigste funksjonen er at tinn gir litt bedre støpbarhet og lavere smeltepunkt. Her er noen hardheter som gir et perspektiv:

 

Rent bly: 5 Brinell

3% tinn: 9

5% tinn: 10

9% tinn: 11,5

0,5% tinn, 4% antimon: 9

3% tinn, 2,5% antimon: 12

2% tinn, 6% antimon: 15

 

Som du ser er det lite å hente på mer enn 2-3% tinn.

 

Tinn er lett å få tak i, enten på skrothandleren (tror det er 93% tinn og 7% antimon) eller i form av loddetinn. Tradisjonelt loddetinn er 50/50 bly/tinn, men i dag har rent tinn begynt å overta så sjekk hvilken type du har.

Antimon er bøygen, det er ikke lett tilgjengelig eller praktisk å tilsette i ren form. Den greieste kilden er hjulvekter eller setteribly.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i arsen og antimon?

 

Det er enklere å se etter setteribly hos en skraphandler. "Monotype"-bly er knallhard, og egner seg som tilsetning til mer eller mindre rent bly, akkurat blandingsforholdet husker jeg ikke, men det står i eldre utgaver av "Våpenjournalens ladehåndbok" (Tips: sjekk ditt lokale bibliotek, finnes ihvertfall en utgave 2 på Gulset bibliotek i Skien.).

 

Hjulvekter har også passe mengde antimon on arsen, og jeg har skutt mye magnumladninger med kuler støpt med hjulvekter + 1% tinn. Hvis du blander hjulvekter halvt om halvt med luftgeværkulene, så burde du kunne bruke kulene til moderate hastigheter.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

30gram hagl til 5kg bly er nok i underkant. Men ja, blyhagl inneholder litt arsen og brukbart med antimon. Sjekk i nedfallsområdet til en gammel leirduebane, der finnes det mye blyhagl.

 

 

Eller kjøp en 40ks barre med legert bly fra www.metal.no

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i ca 100 kg brukte luftgeværkuler (blandet med papp). Dette er vel for bløtt til å støpe kuler av som det er. Noen som har en ide om hva jeg skal tilsette? Tinn vil vel gjøre det hardere, men hvor nye? Antimon? Hvor får man tak i det??

Har støpt mange tusen kuler cal 38,357,32.Av hjulvekter,vist du slipper de i kaldt vann,rett fra tanga blir de 7-8 prosent hardere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...