Jump to content

Erfaring med hundefor fra NJFF


686

Recommended Posts

Vi har en spriger spaniel på 15 mnd som er litt sær i kosten derfor har vi prøvd de fleste typer for å finne et for som kunne falle i smak.(og ja vi har prøvd å ta maten vekk når han ikke spiser).Men nå går alt så meget bedre, han har nå begynt å spise som en spaniel. Vi ville derfor gå over til foret som NJFF markedsfører til sine medlemmer (ja det er prisen som teller).

Vi har derfor i noen dager blandet dette foret med det gamle (Hills) for at han skal få venne seg til det. Dette har ført til en umiddelbar røyting, han har ikke røytet slik siden han kom fra kennel i sommer. Er det andre her på kammeret som har samme erfaring med foret fra NJFF. :(

Link to comment
Share on other sites

Quoting fjernet.

 

Sportsmans Pride går ikke for å være et kjempefôr akkurat.. Det fungerer det og, som alt annet, men det er et fôr midt på treet.. synes det er litt trist å lese at maten til hunden er det som skal spares på.. Begynner en å regne på pris pr. dag er det marginale forskjeller.. For en springer vil jeg tippe at du fint förer for rundt en tier om dagen, selv med et dyrt kvalitetsfôr.. Ikke la den tier`n avgjøre velferden til hunden din...

Link to comment
Share on other sites

Svaret er NEI.

Men det er umuligt å vurdere et for etter noen dager.

Alle seriøse produsenter og veterinærer er klare på at en hund må gå på et for over tid før enn kan vurdere hvordan en hund reagerer på et for.

Jeg har ingen tro på at skifte av for gir umiddelbare reaksjoner på pels eller vekt.

Derimot har jeg erfaring med at mine hunder har startet vår røyting i slutten av Februar eller ved nærhet til løpetid.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for å være knipen at vi ser på prisen, men når en organisasjon som NJFF som er full av hunde eiere med store krav til foret til sine hunder, markedsfører et kvalitetsfor til halve prise må en jo ha lov til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Ser NJFF markedsfører foret for litt over 17,-/kg og pris spiller en rollen når man som i mitt tilfelle har 3 store jakthunder. Da blir det fort dyrt. Går en 20kg sekk i mnd (litt mer under jakta).

Min egen JFF (Grue) selger Bentokronen, men det koster nesten 27,-/kg, og da skal det ikke så mye tankegang til for å forstå at man vurderer et litt rimeligere alternativ.

 

Bruker i dag Labb, men har vurdert et nytt for. Må riktig nok ta turen til Vestmarka eller Elverum for å handle Sportsman Pride, da nærmeste utsalgsted er der, men må man så må man... :roll:

Link to comment
Share on other sites

har brukt sportman pride i over to år og jeg husker at overgangen til dette foret var problematisk men at det ble bra etter en stund og hundene har aldri avslått foret.

Så jeg har egentlig gode relasjoner til dette foret.

men nå har jeg godt over til et annet for og vil da om en måned se om det er noen forskjell.

Et negativt om sp pride er at når jeg prøvde vedlikeholdsforet fikk hundene vekttap og når jeg trente hunden måtte jeg ha tillegg ellers svant hunden hen.

jeg skifter etter ca to år uansett slik at det blir mere variabelt for hundene.

har godt over til eukanuba :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...