Jump to content

Påbudt med kniv i bil


storvilt

Recommended Posts

Ikke værst. Folk slutter aldrig å overaske. Men en ting har jeg lurt på. Hvis man kommer kjørende på vei hjem fra jakt eller fisketur. Med børsa eller en skarp kniv i beltet. Og kommer til en veipåkjørsel. Hvor viltet f.eks har knukket ryggen og ligger i veien å spreller. Har hvermansen lov til å foreta en avlivning med børse eller kniv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på at The Kid tar feil her.

Jeg har hørt at for å avlive dyr med kniv, så må dyrene være besvimt på forhånd. Og hvis det spreller så er det vel ikke besvimt :? Mener bestemt at jeg har lest et eller annet om dette. Bla.a om en som fikk straff for at han avlivde en ELg/muligens hjort med kniv. Begrunnelsen var at dyret ikke var besvimt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kom til rett etter at en motorsykkel hadde kjørt på en sau, og den sannsynligvis døde av hjerneblødning. Da ble jeg bedt (av bonden på telefon) om å stikke sauen i halspulsåra og legge dyret med hodet og kroppen i litt nedoverbakke, slik at kjøttet ikke skulle bli skjemt og det kunne blø ut. Han kom etter ti minutter og henta dyret og motorsyklisten.

 

Jeg kjørte selv på et reinsdyr mot grensa til finland for mange år siden, og hadde ikke så mye som en plastgaffel i bilen! Jævli surt å måtte forlate et dyr (dødt riktignok) uten å kunne berge kjøttet. Etter den episoden har jeg alltid en lynskarp tollekniv i bilen og den har kommet til nytte flere ganger.

 

Uten å blunke hadde jeg avlivd et dyr som pintes om jeg hadde hatt skytevåpen i bilen, av rent humanitære grunner om ikke annet. Dessuten har jeg kommet over en katt som var hardt skadet, og forlatt av en uvettig bilist. Den tok jeg med til dyrlegen og der ble den avlivet, gratis. Dyrlegen mente faktisk at jeg bare skulle ha avlivet kreket da den var såpass skadet, men jeg tok den da med til han uansett. Ikke faen om jeg bruker jekken eller hjulkrysset til slikt.

 

Mange ganger har jeg faktisk ønsket å ha et skytevåpen med i bilen. Det hadde faktisk behøvdes og det er jo slik at skytevåpen bør og skal brukes som et fornuftig og effektivt redskap, og at vi som lovlydige skyttere ikke burde føle oss som kriminelle om vi benytter det til det det kan best: Å forkorte lidelsen til et skadet dyr?

Link to comment
Share on other sites

Den som har lyst til å tusle seg borttil en elg eller hjort som ligger skadet og full av adrenalin på veikanten med en tollekniv bør absolutt gjøre det.

Ring bare etter ambulanse først.

Dersom noen lurer på hvorfor så bør de tenke over hva disse dyrene klarer når de er redd eller sint.. og her er en liten påminnelse.

http://www.youtube.com/watch?v=yF6VOA_J ... re=related

 

Rifle i bilen så kan jeg godt avlive et skadet dyr men en tollekniv .. aldri i verden.

Da ville jeg heller ringt der man skal ringe og fått noen med egnet redskap til å gjøre det.

Til å stikke et nylig dødt dyr derimot ville jeg godt kunne gjort eller avlivet et LITE dyr .. men ikke ved hjelp av kniv.

Er dyret for stort til å avlive ved å slå det ihjel så er det utelukket å bruke kniv på det.

Link to comment
Share on other sites

De færreste er kompetent til å gjøre dette.

Jeg har ingen skrupler med å utføre dette, men jeg vil ha en egnet kniv til bruken. Det å avlive et hjortevilt med kniv kan en gjøre ved å føre kniven inn i åpningen mellom nakkevirvlene og skallen.

Dette utføres slik samene avliver rein. Samenes krum kniv er designet or denne jobben.

 

Det lovmessige er dekket i Dyrevernloven.

§ 10. Avliving i naudtilfelle.

 

Når eit dyr må avlivast straks fordi det er sjukt, skadd eller hjelpelaust av andre grunnar, skal dette gjerast slik at dyret lid så lite som råd er og i best mogeleg samsvar med reglane i § 9. Våpenet som vert nytta, skal vera så effektivt at dyret ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...