Jump to content

Gjengene for lydemperen har fått seg en knekk...


John H

Recommended Posts

Ved et uheldigt øyeblikk og litt fraværenhet fikk desverre gjengene på løpet på rifla seg en knekk i dag.

Får selfølgelig ikke demperen på gjenger no.. :?

Har forsiktigt prøvd og fått gjengene på rett kjøl igjenn uten og lykkes.

Det er en BR-Reflex med 14x1.25 mm gjenger.

Er et gjengesnitt og prøve og friske opp gjengene alternativ?

Har ikke lyst og droppe den innom den lokale børsemakeren da han normalt har betydelig ventetid. :lol:

Og da mener eg betydelig... He-he

 

 

John

:D

Link to comment
Share on other sites

kommer halt an på hva "en knekk" betyr. mindre slagskader kan du fint rette opp i med en nålefil, sålenge brystningsflaten er iorden. har du grader i brystningsflaten KAN disse flates ut om du er VELDIG forsiktig, og kun tar graden og ikke flaten.

har du i tilegg skadet kroningen bør denne gåes over.

 

alt dette arbeidet er mulig å gjøre selv om skaden ikke er veldig stor, men er du utolmodig er det lett å drite seg ut.

 

to lette flistrøk med en pent of fint skåret nålefil, ta en titt, prøv demperen, noen få strøk til osv. bedre å bruke to timer på jobben med bra resultat, enn 10 minutter og behov for å slå nye gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Tror eg skal prøve og ta meg en tur innom Tess i morgen og se om eg finner meg noen fine filer som kan vere eina for formålet.

Så får eg prøve og file og gnikke litt.

Brystningsflaten er ok, har fått en slag skade inn over de 2-3 første gjengene på ett pungt.

Aner litt trøbbel her evert da tolmodighet ikke er min sterke side.. He-he

Vi får se... :lol:

 

John

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Helt standar demper ja, ser det står et lite mellomrom mellom 14x1 og .25 ,

konkluderer da med som du sier jeger64..

Gjengene er M 14x1..

Takker!

Får ta meg en eske med valium når eg skal begynne filinga og håpe det gir meg litt ro til dette...

He-he

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

peis over med ei gjengebakke? fortgjort. koster ikke mye for ett komplett sett med det på biltema. kjekt å ha...

 

Ved bruk av gjengebakke tipper jeg det blir noe slarke iforhold til gjengene på demperen.

De "komplette" setta som Biltema har, har nesten kunn standard gjenger, ikke fingjenger som M14x1.

 

Mitt beste tips (som de fleste andres) er å gå forsiktig over med ei gjengefil i rett stigning (1), som denne(link)

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Tar meg en tur innom Biltema så snart eg få tid i uka og kaprer meg ei gjengefil.

Visst eg får tid så skal eg tyne "bekjente" på lokale mekaniske verksted også og få de til og lete i skuffer og skap etter gjengesnitt og gjenge tapp, men litt spes stigning så har ikke helt de store forhåpningene.

Er blitt ganske rå på kråke jakt rundt huset no for tiden så dette må ordnest opp i fortest... :lol:

Av en eller annen rar grunn blir det skjeldnere og skjeldnere eg ser kråker rundt her... :wink:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synest eg bør bare informere om hvordan dette gikk til slutt.. he-he

Prøvde som annbefalt lengre oppe i tråden gjengefil fra Biltema, friska opp gjengene slik at eg synest de så meget bra ut.

Fekk ikke entra demparen av den grunn.

Så var neste stopp verktøy buret på Statoil, alle mannfolks "våte" drøm.. :lol:

Fikk der låne både gjengetapp og snitt og han var selfølgelig i hylla og henta helt nye ting siden det var privat.. :lol:

Var litt obs på at der kunne vere litt forskjell på gjengene fra snittet og de som var på løpet og tilpassa demperen.

Skrudde derfor snittet bare inn de 3 første gjengene som var skadet og lot de resterende være i sin "tilpassa" tilstand.

Rengjorde godt og smurte litt.

Og demperen entret! :shock:

Skal si gliset kom fort på denne karen da. :wink:

Selgjort=Velgjort....

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hvordan går børsa etter at du gikk over med gjengesnitt?

siden gjengene allerede er skåret er det antagelig ikke mye du har tatt, så det burde fungere utmerket, men etter egne fadeser med gjengesnitt og elendig presisjon som resultat er jeg litt skeptisk..

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at eg har merka noe forskjell enda evert, men har så langt bare testa et par skudd.

Skal ha meg et lengre opphold på bana og teste dette helt ut i morgen.

Har lada masse greier som må testes.... Og så må eg jo få produsert noe tommhylser så eg kan lade mere... :lol:

Men som nevt så var det bare de 3 første gjengene som eg skrapa litt i, det var enda masse gjenger som var urørt.

Vi får vel kansje se i morgen.. He-he. :shock:

 

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...