Jump to content

Hvordan arter Leupold sin Lifetime Guarantee seg?


Hansen

Recommended Posts

Hei!

 

Altså, nå har deg seg slik at jeg kanskje skal ta neste skoleår i USA. Og jeg tenkte kanskje det ville være lurt å nytte seg av noen gode tilbud der? Sjekk denne:

http://www.opticsplanet.net/leupold-var ... scope.html

 

Er dette en god kikkert? Ligger den i mellomklasse?

 

Men så var det dette med garantier og så videre. Hvor stor er sjansen for at kikkerten blir ødelagt? På flyet hjem, på jakt osv? Jeg ser det er en Leupold Lifetime Guarantee? Hvordan håndheves denne? Må man sende den med fly/budbil og betale i dyre dommer for å få sendt den på reparasjon? Eller dekkes alt av Leupold hvis uhellet skulle være ute?

 

Hvordan er det med å ta med seg slike kikkerter hjem? Hva med lyddempere?

 

Hansen

 

EDIT: Riflen skal kanskje brukes i en TIkka T3 .223 eller 6,5x55mm til småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel:

Jeg eier et Leupold kikkertsikte som ikke lot seg justere høyt nok på salongrifla.

-En mail til den skandinaviske importøren (i Sverige).

-Sendte den til importøren, samt la ved ønske om parallaksejustering på 50 m.

-Fikk den tilbake et par-tre uker senere med info om hva som var gjort, deriblant den ønskede parallaksejusteringen.

-Kostnad: porto.

-Fikk til alt overmål info om at siktet var 32 år gammelt, noe jeg ikke visste.

Garantien må derfor sies å være topp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siktet (skal iallefall ikke, derfor man har garantien) går ikke i stykker ved normalt bruk.

Hvis du derimot mister rifla i bakken med siktet ned og du er maks uheldig og det treffer en perfekt vinklet

sten kommer det selvsagt til å gå istykker.

Men uhell skjer, sånn er det bare.

 

Det er derfor man har reiseforsikring.

 

(bevegelse i terrenget er jo en reise..kremt..)

Link to comment
Share on other sites

VX3 3,5-10x40 er et helt ok sikte til all round storviltjakt.

Ikke optimalt for tette poster og kjappe skudd, heller ikke for måneskinnsjakt på bøen, men greit til alt imellom. Til storviltjakt kunne jeg ønsket Heavy Duplex retikkel, men med unge gode øyne gjør vel vanlig duplex nytten.

 

Jeg har benyttet leupoldsikter ihvertfall de siste 20 år, uten at et eneste ett har skapt problemer.

Har fortsatt et gammelt Vari X III som har stått på både 375 H&H og 338 Winmag og som har vært to turer til Sør Afrika og med på mye rart i Norge.

 

Du trenger ikke være redd for holdbarheten.

I denne prisklassen er det vel knapt noen som slår de på driftsikkerhet og service.

Så kjøp med god samvittighet

Link to comment
Share on other sites

Det så ganske avansert ut!

 

Men det blir kanskje litt unødvendig da jeg skal lade selv, og jeg enda ikke vet hva jeg skal lade. Sikkert 1000 forskjellige måter å lade .223 på, og jeg må finne den riktige måten til rypejakt for at kjøttet ikke skal bli ødelagt... :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...