Jump to content

angående krav til fastbolting av våpenskap


Hedmarkingen

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er noe spesifikasjoner/krav på dette ?

 

Jeg lurer litt på å sette ett DDSAFE P5 eller ett SGS4 i fra Duun industrier inn i ett kleskap ( ikea :S ) og bolte det fast til gulvet med franske treskruer. Problemet er at det er en sånn jævl*** hul sokkel som er 12 cm høy under det skapet.

Det er gipsvegger her, mulig at en kan lete seg fram til en stender eller noe å skru det fast til veggen. Da blir skapet stående synlig i stua iallefall. Jeg har også en kjellerbod med betong gulv som jeg kan skru skapet fast i med ekspanderende bolter, men jeg vil helst ha skapet oppe hos meg i 3 etasje.

 

Er det noen som vet noe angående dette ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at dette temaet har vært diskutert her inne før, men kan noen hjelpe meg med opplysninger om hvor jeg finner bestemmelser om spesifike krav til hvordan slike skap skal festes i forskjellige typer bygningsdeler.

Det er også hevdet at om skapet er min. 300 kg kan det stå fritt. Hvor står dette?

 

Jeg er ikke ute etter noens fortolkning eller synsing rundt dette, men bestemmelser/ forskrift om dette som er gitt i medhold av lov.

 

PS Jeg har kikka igjennom våpenlov og forskrift samt forslag til ny forskrift uten å finne noe. Mulig det er noe jeg har oversett.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha, men FG bestemmelser angår vel forsikringssiden med tanke på festing av disse skapene. Dette er vel ikke krav til festing/ forankring i medhold av lov.

 

Forøvrig koker også kravene i FGs regelverk/ sikkerhetsskap/ krav ned til et fortolkningsspørsmål når det gjelder feste i bygningsdel. (For skap som skal forankres stilles det samme krav til forankringen som til motstand mot angrep forøvrig.)

 

Påstand: Som håndverker vil jeg for egen regning hevde at om du ikke har solid betong å bolte skapet i så klarer du ikke å tilfredsstille FGs krav til forankring, men det har egentlig ingen betydning i forhold til våpenlov eller forskrift slik denne er utformet.

 

FGs kravspesifikasjon antyder at festing av sikkerhetsskap skal framgå av den tilhørende monteringsanvisningen.

F eks har jeg selv et eldre Duunskap (SGS 16), men kan ikke erindre at det var levert med monteringsanvisning. Finner heller ikke noe på hjemmesida om dette. Er dette vanlig på skap som leveres i dag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Sgs17 skap fra Duun.

Da det ble levert fulgte "anvisningen" for montering med.

Sitat: I følge FG's krav skal sikkerhetsskap som veier mindre enn 300 kg forankres til gulv eller vegg med minimum 4 stk bolter/skruer.

Ved forankring anbefales:

Mot tre: Tresnittskruer min. M6x65

Mot mur: min. M8x60

 

Mvh

Karl M.

 

Editert skriveleifer.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften har følgende å si:

 

[...]oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap [...] Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1

 

Ergo må FG-standarden følges, krever den fastbolting er det i hht forskrift ingen vei utenom.

Link to comment
Share on other sites

Smett inn en liten treramme i hulsokkelen, og lag den så stor at boltene kommer på innsiden av trerammen.

Da vil du få fast fisk å stramme mot, samt at boltene ikke er letttilgjenglige undenfra.

 

Kjellerboden kan du bare glemme, om du ikke får skriftlig tillatelse fra onkel politi.

 

Det kan bli litt plundrete å få til da jeg enten må få av plata/planken som utgjør en del av den omtalte sokkelen, eller så må jeg muligens gå løs på skapets bunnplate med stikksag.

Dere ser ieallefall bilder av skapet her:

Bilde026.jpg

Bilde025.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var spesifike krav til graden av fastbolting jeg var ute etter og der er vel svaret til Karl M det nærmeste vi kommer.

 

 

Fastbolting skal skje etter produsentenes anvisning, har du ikke fått med anvisning kontakter du selger eller produsent/importør og får vite hva som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Satt og leste fra arket som fulgte skapet.

 

 

Joda, for Duun SGS17 skap er det helt riktig det du skriver. Poenget er/var at det er produsentens anvisning for det spesifikke skapet som skal følges for at det skal være godkjent montering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...