Jump to content

14x1 gjenger på 15.3mm løp


Toby

Recommended Posts

Går det bra å gjenge et løp som er 15.3mm ved munningen med 14x1 gjenger?Demperen som jeg har tenkt på er ASE Utra compact,den går 3cm inn fra munningen hvis det har noe å si :?: Er takknemlig for svar,skal også ha det på en annen rifle med tykkere løp (17-18mm)så vil ha størst mulig gjenger som passer til minste løpsdiameter.Litt klønete skrevet men dere skjønner hva jeg mener :wink: -Toby

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje gjengetabell foran meg, men det kan bli i knappeste laget det der. Meiner å huske at ein skal ha ca 15.8 mm på dei gjengene, men er ikkje 100% sikker. Sikkert ein som har ein tabell tilgjengelig som svarer deg snart.

 

Edit : Skal sjekke løpet mitt om et øyeblikk.

 

Sorry, tenkte litt feil her, løpet mitt målte 13.3 mm over gjengetoppene. Dvs at du har ca 1 mm til brystnings kanten. Om det er nok, det er eg ikkje sikker på.

Link to comment
Share on other sites

En stor anleggsflate retter ikke opp en demper bedre en en liten. Er brystningen stor nok, vil ikke en større være bedre. Hvis børsisen din ikke klarer å lage en brystning, med 0,65mm til disp, bør du finne deg en annen børsemaker.

 

Og jeg er helt enig med trådstarter, gå for størst mulig gjengediameter.

Link to comment
Share on other sites

15,3mm-14mm=0,325???

 

Hoderegning Karlstad.

 

I mitt hode blir det 1,3mm/2= 0,65mm med brystning rundt pipa.

 

Ja, tilsammen blir brystningen 0.65.

 

 

 

Jeg er dårlig til å forklare, men prøv å forstå dette:

 

Hvis du måler fra gjengetoppen, og ut, til kanten på løpet, blir dette 0.325mm.

Link to comment
Share on other sites

En stor anleggsflate retter ikke opp en demper bedre en en liten. Er brystningen stor nok, vil ikke en større være bedre.

 

Sant nok, men en liten brystning vil være mer utsatt for skader og slitasje. Og er mutteren faset en anelse i entringen på gjengene kan det bli helt feil. Når det er sagt har jeg planlagt M14x1 på mauseren min med 15,5mm munning.

Link to comment
Share on other sites

Man sliter ikke ut en brystning til en demper, og skader man brystningen (med hakk etc) så spiller det ingen rolle med diameteren på brystningen, den må rettes opp på nytt likevell.

Anngående entringskonusen på gjengene til demperen, BØR en oppegående børsis, selvfølgelig sjekke denne, og eventuelt redusere denne, med tilpassning til brystningen. Spesielt når det er så lite å gå på som i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god respons!Børsene jeg skal ha demper til er en Sako i 222 og en Rem 700 i 308.Tenkte å prøve å beholde mest mulig av løpsdiameter på 308'en derav 14x1 på 222'en.Rem'en blir mest sannsynlig amputert og kronet/gjenget og blir følgelig større enn 17-18mm da.Vet at 1/2" går fint på 224 kaliber pipen men tenkte at det var vel mye å frese ned på 308'en.Er ute etter best mulig kompromiss,demperen blir en ASE Utra compact 30 Kaliber,da trenger jeg ikke å tenke på forskjellige bøssinger når jeg bruker den på forskjellige våpen.-Toby

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...