Jump to content

Trenger forslag til ny 6,5x55 langholdsoppskrift i 57cm løp


Fredlaus

Recommended Posts

Saken er at jeg oppdaget en heller latterlig lav fart med min nåværende ladning på 44,1 grain n160 bak en scenar 139 grain. OAL er 77,5mm grunnet at kula tok i bommene med lengre enn det. Kulebanen tilsier en fart nedmot 710 m/s. Jeg har i teorien forsatt klikk not ut til 900 meter, men hadde jo vært koselig å ha en illusjon om 1000 :)

 

For å kunne klare noe sånn må V0 være noe slikt som 770 m/s med denne kombinasjonen.

 

Ettersom jeg ikke er så grusomt langt under max med denne komboen tror jeg kanskje det må annet krutt og evt kule til. Liker godt Scenar, og 8 grammeren frister i såfall. Løpet er et tikkaløp på usle 57 cm.

Er det noen her inne som har forslag :?:

noen med quickload som vil leke seg? :D

Er ikke ute etter grusomt friske ladninger. holder meg helst på den trygge siden av streken.

 

takker på forhånd for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Din oppgitte ladning gir i QuickLoad en fart på 751 m/s ved 0 grader C med standard innstillinger med "long barrel friction". Du er som du nevner fortsatt under maks lading så du kan fylle i litt mer krutt. Ville uansett stoppet ved 45 grain :)

Går du ned til 8gram Scenar så viser QL en økning på 30 m/s med samme ladning.

 

Vil du ha høyere fart enn dette ville jeg gått over til N560. 46 grain N560 med samme OAL gir en fart på 800 m/s, men da er du rett opp under maks.

Skal teste akuratt denne ladningen selv til sommeren. Jeg ville nok kronografert ladningen og sett godt etter tegn på trykk :)

 

Husk også at spreke ladninger blir enda sprekere når sommeren kommer og temperaturen går oppover. Maks ladd på vinteren kan mulig bli sprengt våpen på sommeren, så vær forsiktig! :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ettersom jeg ikke er så grusomt langt under max med denne komboen :)

 

Iflg Vithavouri tabellen har du enda et grain før du når max, og disse dataene er godt innenfor det forsvarlige. Finner du ingen trykktegn på hyla, og sluttstykket går lett etter avfyring, er det ingenting som tilsier at du ikke kan gå over det som er oppgitt som max.

 

Selv så ligger jeg 6grains over max på min 338WM. Det som stoppet meg der var mangelen på hylsevolum. :lol:

Link to comment
Share on other sites

takker for tips, kammeret er i sannhet et fantastisk nettsted!

 

og takk for beregningene Wadcutter :D det var nok nærmere 10 kalde i går, så 751 m/s ved null er kanskje ikke helt utopisk (sett at det er noe slingringsmonn på min 710 beregning oppover)? Putter jeg da i det lille grainet ekstra og skyter i varmegrader neste gang så er jeg vel kanskje der. Tror det må testes før jeg handler inn nytt krutt og evt kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...