Jump to content

7mm08


Robinson

Recommended Posts

Jeg sendte for en uke siden, rifla mi til Vågsland Våpen for å skifte løp og kaliber. Til nettop 7mm-08.

Og tenkte at jeg nå måtte se å få i hus kuler og diesett til rifla kommer tilbake. Diesett var enkelt. Men kuler????

Joda , jeg vet at dette er å begynne i feil ende. Burde ha sjekket dette før. Saken er at i kulevekta som jeg har mest lyst på , og som det sies er den vekta som egner seg best til kaliberet , 139-140 grains kuler, er det ikke stort utvalg. Noen flere i 150 grains. Er det noen der ute, med erfaring fra dette kaliberet, som kunne tenke seg å anbefale meg ei kule til rådyr/hjort? Og kanskje en favorittladning?? Ladeboken har litt snevert med data på dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig ekspert svar. 7 Rem Mag, for det er vel det du mener med RM, kan gi ei 140 gres kule 3200 fps, mens 7-08 gir samme kula 2800 fps. At du nruker A-Frame viser vel at du ser hva hastighetnen din krever av kulene. En 7-08 klarer seg høyst sansynlig med ei god standard kule p.g.a lavere hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Nå brukte jeg 160ggr i 7mm rem magen min. Derfor regner jeg med at 140ggr passer fint i 7-08.

Gode kuler er det og solid er de også.

Du har rett i at mann sikkert klarer seg med "standar" kuler i 7-08, men trådstarter spurte etter forslag og det var mitt svar :wink:

A-Framen er "overkill" på rådyr da :mrgreen:

 

Kompisen bruker Sciroccoen i 7-08 forresten!

Link to comment
Share on other sites

Kompisen bruker Sciroccoen i 7-08 forresten!

 

Har god tro på Scirocco kula. Har brukt den flere år i kal.308. Og den flyr både pent, og feller de dyrene jeg får sjanse på, hjort og rådyr ,pent. Og som det er sagt her er hverken 308 eller 7-08 noe super hastighet kaliber. Så superkuler er nok ikke nødvendig. Men jeg får ikke tak i Scirocco kula i 140 grain vekt. Jeg lurer litt på ballistic tip kula til Nosler. Kanskje den kan gjøre susen....

Jeg har også ei eske med Norma Oryx i hylla mi, i tilfelle jeg blir invitert på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Ballistic tip kula skal vell fare med å være grei den ja, men har ikke fådd prøvd den i 7mm!

Har liggende en pakke med dem som skal prøves i 6x45 når ladebenken kommer på plass i den nye furtebua :wink:

 

Norma Oryx er jo også knakende go, var den som gikk best i 7mm min mens jeg hadde den.

Link to comment
Share on other sites

har 7-08 selv,den har jeg brukt mest på jaktfelt med 130gr sierra match king.til rådyr så har jeg 140gr rem core lockt. jørund lien bruker sin på elg vet jeg,på elg ville jeg gått for ei mer solid kule i kansje 160gr eller kansje 175gr.

har og skøti med 162gr hornady amax,di gikk veldig bra.har lothar 1-10 stigning

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ei eske med Norma Oryx i hylla mi, i tilfelle jeg blir invitert på elgjakt.

Sikkert et bra valg, men når undertegnede har med seg sin 7mm-08 til elgjakt brukes 175grs. Hornady SP :wink:

 

Som tidligere nevnt gir ikke denne syvmillimeteren noen superhastighet og tunge konvensjonelle kuler er et godt valg.

 

Elgen klagde i hvertfall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Saken er at i kulevekta som jeg har mest lyst på , og som det sies er den vekta som egner seg best til kaliberet , 139-140 grains kuler, er det ikke stort utvalg

hvorfor ikke 140gr Nosler Partition?

 

her er en ladning med N150 og 140gr Nosler PT, BT og AB:

http://www.nosler.com/index.php?p=15&b=7mm&s=246

 

N160 og 175gr Nosler PT:

http://www.nosler.com/index.php?p=15&b=7mm&s=248

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har selv brukt Swift A-Frame i 7mm RM Det var 160ggr kulen og den gikk godt i min børse!

Den fås også i 140 ggr, kulene er dyre, men oppfører seg meget bra synes jeg :)

 

Ellers så har jeg en kjenning som er fornøyd med 150ggr Scirocco II...

Det er bare å prøve seg fram :wink:

 

bare litt nysgjerig, hvordan fungerte 160grs A-Frame i RM'n? skutt noe vilt? tilstrekkelig ekspansjon? hastighet på kula? bare lurte, vurderer selv denne kula om jeg kommer til og slå til på en 7mm rem mag.

 

ellers hadde jeg valgt en 150grs kule i 7mm-08. 156grs oryx, 150grs partition, 150grs ttsx eller 150grs scirocco osv. en premiumkule som ikke er alt for hard. faktisk er tsx'n lettåpnet og man kan trykt anvende denne i kaliber som ikke gir så alt for store hastigheter også. er ikke bare magnum hvor disse kopperkulene er gode kuler! men det er nok ikke noe problem, for på 7mm-08 får man vell ca rundt 840 m/s? å da er ikke det ikke noe å utpeke på disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke 140gr Nosler Partition?

 

her er en ladning med N150 og 140gr Nosler PT, BT og AB:

http://www.nosler.com/index.php?p=15&b=7mm&s=246

 

N160 og 175gr Nosler PT:

http://www.nosler.com/index.php?p=15&b=7mm&s=248

 

Jeg har jaktet mye med Nosler P kula i min 308 (Som nå blir 7mm08) Og jeg gikk over til andre kuler fordi jeg syntes Noslerkulene lagde så mye pudding. Men den ga fenomenal knall&fall effekt syntes jeg. Jeg brukte ei stund Nosler Gold kula , før jeg havnet på Scirocco. Det blir vel til at jeg bestiller ei eske med Scirocco. Det får så være at det blir 150 grain.

Link to comment
Share on other sites

ahofst@

 

Mener hastigheten var rundt 780-790ms... (Lenge siden jeg har ladet 7mm da rifla er solgt)

 

Kulen ble testet på våte tlf kataloger, samt at jeg har skutt sel med den noen ganger når jeg ikke hadde annet tilgjengelig :roll:

Samlet ca 24mm på 120meter på det beste i benk, å det med dårlig skytter (dvs meg :wink: ) Dette var med N165 krutt og cci std hetter.

Ekspansjon i katalog var på 14-16mm mener jeg :?::!: (ta det med en klype salt) Men det var værtfall perfekt sopp på 150m.

Kuler fra sel finner mann ikke igjen da de gikk tvers gjennom.

 

Beklager litt vag hukommelse på hastighet og ekspansjon :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

...ellers hadde jeg valgt en 150grs kule i 7mm-08. 156grs oryx, 150grs partition, 150grs ttsx eller 150grs scirocco osv. en premiumkule som ikke er alt for hard. .

 

Hei ! jeg har en 7mm-08 som jeg har kjøpt 140 gr Swift A-frame til. Ser på hjemmesida til Swift http://www.swiftbullets.com/aframe_intro.html der det er en illustrasjon som viser ekspansjon ved forskjellig hastighet. Der butter det ved 2200 fot...

 

Har sjekka ladedata og hastigheter og Norma's ballistikkpforgram, ser ut som om jeg får en effektiv rekkevidde på under 150 m med denne kula... lenger ut er det lite ekspansjon.... men så er det ballistisk gelatin de har skutt i også da... og den er vel litt "snill" med kula?

 

Bottom line.. har noen prøvd denne kombinasjonen ??? :?

Link to comment
Share on other sites

såg at swift A-frame var nevnt som eit alternativ, men det er jo ei kule som treng høg fart eller stor motstand så i cal 7-08 ville eg vet forsiktig og brukee den på hjort og rådyr. har sjølv brukt den på hjorte jakt og var ikkje overbevist, fint slakt men lite ekspansjon og dyra sprang langt. har hatt god erfaring med tropy bonded

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Browning Micromedalion i 7mm-08 for noen år siden. Brukte bare 140g Swift AF og skaut ca 20 rådyr ned denne kombinasjonen. Jeg brukte så mye 204 pulver at jeg ikke vil gjenngi det her, men fikk 840m/s. Presisjonen var meget god og ekspansjonen syntes å være fin, men jeg kan ikke huske at jeg noen gang fant i gjenn noen kule. Slaktene var aldri pene (heller mindre pene), uansett om holdet var kort eller langt utenfor "skryteavstand".

Har erfaring med at det som kan slite rådyrslaktet litt i filler ofte funker superfint på større vilt.

Jeg vet lite om jevnheten på ulike lotter av Swift kuler, men den 140g'eren jeg brukte for ca. 8-10 år siden virket veldig ekspansjonsvillig.

Det jeg derimot husker er at jeg følte var at jeg hadde en laddning jeg kunne stole helt og fult på i alle sammenhenger selv om slaktene ikke var så mye å skryte av.

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Før var min favoritt 140gr Nosler Partition og 42gr N-150. Det gav en hastighet i min Remington Seven på ca. 790 m/s.

Nå bruker jeg Tonheims 284HP i 140gr.-utgaven og får ca 820 m/s med 41gr. N-150. Den kula er ca. 3mm lenger enn Nosleren, slik at den kan være på grensen for å bli stabilisert hvis riflestigningen er for slakk og farten lav. Det finnes også en 120gr. kule i PBP-sortimentet som nok vil passe bedre, men den er jo dessverre ikke tillatt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...