Jump to content

lakelander 389


Hjorte Brøl

Recommended Posts

Den børsa fra Kongsberg som var med i Konkuransen om våpen til DFS var ikke Lakelander men ei rifle koinstruert av en trønder og modifisert litt vad KV. Våpenet mener jeg het SSG 75(Grøtan).

Har liggende dokumentasjon et sted men finner det ikke akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et knalltilbud.

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16143798&WT.svl=Bilde

 

Fatter ikke at den ikke er gått for lenge siden. To løp gjenget for demper som i tillegg er gjort slik at du bytter dem med bare hendene, og en Hauskendemper på kjøpet for bare 9000!!

 

Hadde jeg ikke vært så inni hampen blakk hadde jeg løpt og kjøpt...

 

 

Hjortebrøl; Kongsberg 393 er det samme som Lakelander, bare litt nyere.

 

Kjøp denne. Du kommer ikke til å angre.

Link to comment
Share on other sites

Våpenet het Lakelander 389 kimmer av datoen det første våpenet ble levert fra Kongsberg 3. måned 1989 til 1993 da vi 3. måned 1993 mistet retten til Lakelander navnet ble våpenet omdøpt til Kongsberg 393 etter 3. måned 1993 da det nye firma startet produksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Viste jeg ikke, men tror det var samme kassa som satt i, snakka med en børsemaker, som sa noe sånt. Han synes heller at den typen "lakelander" var bedere en sauer, får etter mange løps bytter på sauern begynner kassa på den og sprekke.

Dette skjer ikke med "lakelandern", han mente et det var et mye bedere våpen.

bynner de sprekke?

rart at DFS skyttere(som bytter løp opptil flere gang i året) ikke plages mye med sprekte sauere da?

det der var en intressant teori så jeg ville gjerne hørt mer om den.

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel helst snakk om lettmetal-kasser i forholdsvis hissige kaliber. En kamerat hadde Outback eller Outback Norway i 9.3, og der sto han plutselig med kikkert m/montasje i ene hånda og en ødelagt rifle i den andre.

 

Er vel ingenting å si på kvaliteten til Sauer, men ville ikke kjøpt let.met. kasse.

Link to comment
Share on other sites

får du en lakelander for 8000-9000 er en god pris og er noe den hvertfall er verdt etter min mening da.. (uten kikkert)

Er helt enig i at det er en god børse, men med tanke på at en ny 393 koster ca 10.000 ny syns jeg 8-9000 er for mye for en brukt. Jeg ville heller sagt rundt 6-7000.

Link to comment
Share on other sites

sjekk http://www.villmarksbutikken.net/Produk ... en/Rifler/

 

lakelander 389 fra 10590 tror jeg. Bruktprisen pleier å ligge rundt 6-7000 det er iallefall min erfaring.

 

Har forøvrig en lakelander selv, hatt den i ca 10 år, og har litt blandete følelser for den. Presisjonen er god, men synes den er litt klumpete eller uhandterlig. Og da mener jeg på jakt. På skytebanen er den glimrende. Har dessuten akkurat satt på en atec demper på den (kutta løpet til 49 cm) og det hjalp ikke på handterbarheten. men nydelig å skyte med da... Så plusser og minuser, se an behovet. til posterings jakt og litt lengre hold vil jeg påstå at den er et kjempevalg, men til smygjakt, nei tror ikke det... Så er på utkikk etter en smidigere rifle. og da tipper jeg lakelanderen blir plassert innerst i skapet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...