Jump to content

Anbefalt pipelengde: .223 pipe


JegerBomX4

Recommended Posts

Jeg har en Blaser R93 med 9.3x62 og 6.5x55 piper.

Har en bråte med godkjente pipesøknader til den og lurer på om neste pipe blir en i .223.

 

Så er spørsmålet, hva er anbefalt pipelengde i .223?

 

 

Edit: Endring av trådtittel i håp om at dette kanskje vil hjelpe til med å få svar. :)

Link to comment
Share on other sites

52 cm holder i massevis til .223, husk på at dens militære fetter helst blir brukt i rifler med løp fra 18 tommer og nedover. Har hørt at noe ammo ikke gir særlig god effekt når en kommer nedmot 14 tommer, men det er vel neppe noen aktuell problemstilling i denne sammenhengen uansett. Min .223 har 47cm løp, noe som funker heilt utmerka. Har notert meg at den billigste ammoen med det tregeste kruttet gjerne gir litt ekstra munningsglimt i mørket, men alt i alt... det holder.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har tenkt på de militære våpnene. Grunnen til at jeg ikke helt uten videre vil bruke dette som et mål er at de militære våpnene gjerne blir levert med en helt annen riflestigning. Nå vet jeg ikke om dette har noen direkte betydning for lengde.

 

Skal undersøke litt, men fare for at det blir 50-52-54cm løp. :D

Link to comment
Share on other sites

Skal rifla brukes til jakt er rundt 50cm pipe passe lengde. 223 er en av de patronene som yter bra i korte piper uten å miste for mye hastighet. Har en Rem LTR med 49cm pipe og det er ei svært hendig rifle å bære med seg og den gir bra hastighet på kulene. 40grains får rett under 1100m/s, 50grn ca 1000m/s og 75grn ca 840m/s. Med de tyngste kulene fungerer den bra på medium langhold. ( 500m )

Link to comment
Share on other sites

Dette høres mer og mer lovende ut! Ble anbefalt av våpen-pusher og ikke kjøre kappet pipe på .223, men ting kan vel tyde på at dette ikke var helt i tråd med virkeligheten.

 

Jeg rett og slett _elsker_ børsa når den får på seg 9.3 løpet, da den blir latterlig kort. Og kunne ha samme korte børsa på ryggen på jakt etter rype med .223 hadde vært helt konge.

 

Jeg er ikke avhengig av farten, egentlig. Så lenge det ikke går på bekostning av pressisjon, for jeg ønsker helt klart presisjon når jeg skal skyte ryper ut til de 150-200 meter, men er vel fare for at skytteren sliter mer med de avstandene enn det korte løpet... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Den første .223-pipa mi ble kappet til 51cm pga. dempermontering. Den fungerte helt fint med normale kulevekter. Med så kort pipe ble den litt lett i tuppen for optimal balanse uten demper. Da jeg pipet om til 1:8", valgte jeg å beholde originallengden på 57cm fordi jeg ville ha mest mulig hastighet på 75- og 80-grains kuler.

 

Hvis jeg skal synse litt, ville jeg sagt at skal du tyne maksimalt ut av kaliberet med tunge kuler, bør du ha så lang pipe som mulig. Skal du skyte 55-grainere og deromkring, kan du gjerne kappe ned mot minimum tillatt lengde (47-51cm), men vær obs. på balansen i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal synse litt, ville jeg sagt at skal du tyne maksimalt ut av kaliberet med tunge kuler, bør du ha så lang pipe som mulig. Skal du skyte 55-grainere og deromkring, kan du gjerne kappe ned mot minimum tillatt lengde (47-51cm), men vær obs. på balansen i børsa.

 

Beklager sitering. :oops:

 

Her er jeg 100% enig med Sako, maksytelse med tunge kuler krever lengre pipe og tregere kruttsorter, f.eks N540 eller N11. Trenger du ikke det til ditt bruk funger 50cm pipe bra.

Link to comment
Share on other sites

Er nok begrenset hva jeg gidder å lade av riflepatroner, og fabrikkammoen er vel ganske begrenset i .223 med tunge kuler. Uansett vil det nok bli mest brukt til papp og rype.

 

Tror jeg går for 50-52cm. - Har allerede en 50cm pipe, og synes den korte, hendige rifla er verdt den lille balanseforskyvningen.

 

Takk for alle svar. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...