Jump to content

Hund og katt


Jaktsjuk

Recommended Posts

Har overtatt en 1 1/2 år NEG tispe. Hunden ble vår nye familiemedlem i går kveld. Vår ca 2 år gamle huskatt likte ikke dette, og ut i fra det 2-3 møtene de har hatt under kontrollerte forhold regner jeg med et blodbad hvis de slippes. Hva gjør man, er det bare å avlive katten. Jeg merker også at hun er forferdelig hard i bånd ved vanlige gå turer, har fått 3 til nå på ca 2-3 km hver tur langs vei. Tips for begge problemene ta's i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hund og katt kan bli venner. Tid og trening. Min 6 år gamle Øst-Laika tispe, kan lose gaupe på dagen, og komme hjem å ligge i sofaen sammens med våre 3 katter på kvelden.

Trening trening og trening.

Det samme gjelder når hun drar i båndet. Trening. Drar hun, så stopp opp. Prøv å gå, drar hun, så stopp igjen. Det kan ta på timesvis, eller ukesvis, men det blir til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt både hund og katt samtidig og det har til dags dato aldri vært noe problem. Gi dem litt tid til å finne ut av hverandres kroppsspråk og ha kontroll på begge parter slik at ikke a) bikkjas jaktlyst trigges og b) kattens klør skader øynene til hunden.

 

Altså ha hunden i bånd og kontroller evt. utfall når de er inne og ikke press dyra på hverandre. Dette fikser de selv.

Link to comment
Share on other sites

Overtok en strihår dachs for noen år siden som hadde omdømme for å være glad i å ta katter, vi hadde da en katt og en liten sofa hund som allerede var sammen i husstanden, men katten ble skeptisk og oppholdt seg på loftet når han var inne i huset i over en uke.

Når katten begynte å komme ned i stue og kjøkken igjen når hunden var inne så passet jeg på å være der sammen med dem og holdt strengt øye med dem, skrattet i til hunden når den prøvde å ruse frem mot katten men pratet vennlig når han gikk rolig frem for å lukte og jeg pratet til katten og klødde den og tok den på fanget for lissom å vise hunden at Alfalederen godtok katten, det hjalp også på at den andre hunden gikk frem å hilste på katten når den kom inn i stuen og at katten var vandt til sofa hunden så den ikke ruste ut i panikk når dachsen kom for å lukte.

Etter ca to mnd så gikk plutselig katten en kveld å la seg i kurven sammen med dachsen, hunden ble stiv som en stokk der den lå men jeg pratet rolig og roset hunden, der å da konkluderte jeg med at dette hadde gått bra.

I dag går de i lag og sofahunden er byttet ut med en ny sofasliter og det er kommet enda en katt i husholdet.

 

Ta tiden til hjelp og opptre som Alfaleder, godta katten så hunden ser det, når katten er rolig får hunden lukte på den og da blir det roligere.

Gamlekatten er nå sjefen og går rett i matfat og kurver selv om det står en hund å spiser eller ligger og sover der og legger seg sammen med hundene og mæler.

 

Men det er klart, hvis katten ikke vil roe seg så har du en situasjon der du etter hvert må begynne å vurdere om du må gi bort katten

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt både hund og katt samtidig og det har til dags dato aldri vært noe problem. Gi dem litt tid til å finne ut av hverandres kroppsspråk og ha kontroll på begge parter slik at ikke a) bikkjas jaktlyst trigges og b) kattens klør skader øynene til hunden.

 

Altså ha hunden i bånd og kontroller evt. utfall når de er inne og ikke press dyra på hverandre. Dette fikser de selv.

 

 

Ja... nei... jeg vet ikke helt jeg:

 

viewtopic.php?f=9&t=12991

 

Beklager, men måtte bare... :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...