Jump to content

Presse om 30-06 til 6,5-06 ved hjelp av Lee collet die?


Johs

Recommended Posts

Er veldig stor fan av Lee collett dien og bruker den i 3 kaliber.

Vurderer å kjøpe/kamre ei rifle i 6,5-06 og lurer i den forbindelsen på om det er mulig å presse om 30-06 hylser til 6,5-06 kun ved hjelp av colleten? Eventuelt går den greit å presse direkte om i en 6,5-06 helpressing die? Hva bruker forumets brukere til 6,5-06? Er klar over at det er enklere å bruke 25-06 hylser eller 270win, men ønsker å bruke 30-06 hylser hvis det ikke er helt håpløst.

Regner med at jeg kan kjøpe en Lee collet die til 30-06 også bruke colleten fra 6,5x55 dien, i 30-06 dien?

Link to comment
Share on other sites

tror neppe du kan presse de om fra 30-06 til 6,5-06 ved hjelp av en lee collet die. for 30-halsen er så mye bredere enn 6,5-halsen at den bare vil lukke colleten uten å entre og du vil lage "the unique duoble radius shoulder".

men med en vanlig 6,5-06 die kan det gå å presse direkte om, men jeg vet noen bruker en .270 die først for å gjøre det i to operasjoner. de påstår vrakprosenten blir mindre sånn.

Link to comment
Share on other sites

Den messingen som er i 3006 hylsa må jo bli av en veg når du kalibrer ned halsen så det har vel fort for å danne seg en mage nederst i halsen. Må ikke halsen brotches innvendig etterpå?

Vet ikke , bare tenker høyt. Før 260Rem ble vanlig brukte jeg en boattail kule og satt kula rett i en 243Win hylse uten å kjøre den gjennom sizer dien først. Det må da være mye enklere å bruke 25.06 å gjøre det samme med 6,5-06, men dette visste du jo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...