Jump to content

Hvilken jaktammo/kule bruker dere til 6,5x55?


ctm-4

Recommended Posts

i 6,5X55 bruker jeg norma ORYX(10.1 gram), Lapua MEGA (10 gram) og Barnes X(9,1 gram), alle ladet med samme dose RP15, å de har tilnærmet likt treffpunkt på 100 m.

 

elgen dør av alle de tre kulene i 6,5X55. har heller aldri set noe til at oryx kula er for bløt i 6,5. men det kan komme av at den loten oryx kuler jeg har er fra 1998, å det var vel første året de kulene kom i 6,5... mener jeg å huske

 

 

Hmmmm...........der finnes vel ikke Barnes x 9,1 gram i 6,5x55??? Eller er der noe jeg ikke har fått med meg?

Link to comment
Share on other sites

Stuegris: Da er det nok noe du ikke har fått med deg, barns leveres i 9,1 grams utgave altså 140 grain.

 

andreasli

 

Hvor får man de da? Jeg finner de ikke inne på Barnes sine sider og ikke på Midway. Der får du kun 120 og 130 grains kuler?

 

Takker om du kan hjelpe meg der andreasil.........men syns jo det er rart at de ikke ligger på sidene til Barnes.

 

Stuegris

Link to comment
Share on other sites

om X leveres i 140 grs i 6,5 i dag vet jeg ikke. mine kuler er ca 10 år gamle. men de er 140 grs....... ;)

 

Mulig jeg ville ha veid dem Høggern..................eller kanskje ikke :)

 

øh? hvorfor skal jeg veie kulene?

for å finne ut om de er 140 grs? for det er de ;)

det sto nemlig på eska de kom i ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg skøyt forleden ei hjortekolle med Norma Elite Express i 6.5*55.Avstand 150-170 meter. 2 treff i lungene, ene foten skutt av. Kolla sprang 150-200 m. i til dels motbakke før den falt om. Måtte tilkalle hund for å finne den.

Jeg synes dette er for langt, vill ha mere knall og fall !

 

Er det KULA, KALIBERET eller AVSTANDEN som er problemet :?:

Link to comment
Share on other sites

Bruker 140 NP, men synes den farer stygt med kjøttet. Ikke trenger jeg penetreringen den gir på reinen jeg hovedsakelig jakter heller.

 

Har forsøkt å lade opp med 140 Accubond, men fikk ikke presisjon.

 

Har nå kjøpt inn 140 CLU og håper på presisjon på den. Regner med at den vil være passe ekspansjonsvillig, så nå er det bare å finne ladedata. Noen som har noe med MRP og denne kula?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 140 NP, men synes den farer stygt med kjøttet. Ikke trenger jeg penetreringen den gir på reinen jeg hovedsakelig jakter heller.

 

Har forsøkt å lade opp med 140 Accubond, men fikk ikke presisjon.

 

Har nå kjøpt inn 140 CLU og håper på presisjon på den. Regner med at den vil være passe ekspansjonsvillig, så nå er det bare å finne ladedata. Noen som har noe med MRP og denne kula?

 

 

Hei Tordenkjeppen!

 

Jeg ladet 140 grains Accubond med 47 grains MRP og fikk kjempepresisjon. Forsøkte også 48, men da gikk det dårligere.

Har lurt på å forsøke med URP også.

Denne liken kan også være aktuell for deg viewtopic.php?f=17&t=39207&p=436153

 

Våpenet mitt er en Blaser r93.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...