Jump to content

Ett spennende kaliber. 25-06.


WinchesterM94

Recommended Posts

Jeg satt og så på løp til Mauser på midway.no og kom over "ferdigløp" til Mausern i kaliber 25-06. Ble fasinert og vil vite mere. Hva kan brukere på kammeret fortelle om denne patronen? Helst de med bruker erfaring men også dere som har info om den.

 

Først og fremst hva kan jeg få av hastigheter? Kommer nok til og bruke tyngere kuler 80-120grain

Passer den til moderate løpslengder?(tenker på ca 56cm)

Hva med løpsslitasje?(mye krutt og lita kule)

Noe annet?

 

Skal brukes til alt fra kråke til rådyr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Morsomt kaliber det !

Fikk bygd opp en rigg hos J&F, på en rem LA kasse med et LW rustfrittløp i en HS-presision varmint stokk..

Ble brukt iherdig til "Kråkesprenging" i et par år, men ble byttet ut til fordel for en Steyr SSG i 6,5x55 da jeg ikke fikk tilfredsstillende samlinger med annet enn 75gr V-max, og det faktum at den ikke holder til større vilt enn rådyr.

Hastigheter med V-max mener jeg å huske , var rundt 1170 m/s, brukte vv- 160 krutt tror jeg.

Med de tyngre kulene husker jeg ikke, har ikke tilgang på ladedataene mine for tiden...

Edit: Så jo nå at du skriver "fra kråke til Rådyr"... Såå løp og kjøp! 8)

Link to comment
Share on other sites

Sammenlign den gjerne med 6,5-06 eller noe. Har ett løp i saueren, men selger det nå og går over til 22-250.

 

Dessverre et av de kalibrene som virkelig ramler mellom 2 stoler når det gjelder kaliber lovlig til storvilt jakt. Tipper denne hadde vært perfekt både til reinsdyr og hjort.

 

Som alle andre raske kaliber så er den avhengig av å ha langt løp for å få fart og god kule for å få greie slakt. Den holder de meste av kaliber i flat kulebane og fart. Det greie med denne "villkatten" er at det finnes mange som leverer rifler med dette kalibret og lade ammo.

Link to comment
Share on other sites

75grains v-max med N-160 gir hastighets potensiale godt over 1300m/s :D . Ja jeg har prøvd.

120grains Grand-slam ga meget gode samlinger på 300meter med børsa mi.

Har nå børse nr to i dette kalibret. Oppgraderte fra Mauser til Sako for noen år siden.

Løps slitasjen er ikke så stor som enkelte vil ha det til.

 

Noe mere du lurer på så bare spør.....

Link to comment
Share on other sites

Hmm så mye som 26tommer ja på løpet ja...Hadde tenkt meg noe kortere. Helst ikke lenger enn 24tommer. Og helst kortere (22") Da den får samme profil som de andre løpene til rifla.

 

Regner med den sliter løpet mere enn 308win hehe men er det utskutt etter eks 1500 skudd med puss eller holder det lenger? Er mye krutt og lita kule så....

 

Hvordan er det med mating osv er det problematisk? Har 6,5X55 i børsa nå men den har lang kasse til 30.06. Er det mye tull med og fåtak i solidekuler som ikke er homogene? Gir den mye gjennomskyting på rådyr foreksempel?

 

Hvordan er rekylen?

 

Kom med de erfaringer dere har og slik da dette blir gjennomført i vår eller til sommeren tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

.25-06 er antageligvis det beste kaliberet jeg har brukt til sel og bever. Men synes feks 6,5x55 er bedre til rådyr. Har hatt to piper og begge har skutt hull i hull med 75grs HP og OK med 100 grs kuler og dårlig med 120grs kuler. Den skyter flatt med riktige kuler. Dette er en spesiell patron som er veldig nære 6,5-06 uten å være lovelig til storvilt. Nå ligger pipa der og det skal mye til om jeg setter den i igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...