Jump to content

Lading under minium


kystjeger

Recommended Posts

Har ladet et halvt års tid selv nå. Har brukt ladeboken til ladninger.

Har holdt meg innenfor min og max ang kruttmengde. Hvis jeg vil redusere ladninger er det slik at jeg ikke må gå under 10% av min ladningen. Grunnen til at jeg vil prøve er å spare løpet litt for slitasje. Men ikke hvis presisjonen blir dårligere noe den sikkert blir. Må bare ha en bekreftelse på at jeg har forstått det riktig før jeg går igang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du mener. Altså, du lader etter kjente ladetabeller, og holder deg mellom min og maks ladninger angitt i denne? Men du ønsker å lade till lavere hastighet enn minimun ladningen gir, for å spare løpet? Løpsslitasje er ikke bare avhengig av prosjektilets fart etter som jeg har forstått, uten at jeg kan begi meg ut på det nå.

Uansett så tror jeg ikke levetiden til løpet vil øke markant ved å minke hastigheten utover det som normale ladninger gir.

Prøv evt ett annet krutt?

Link to comment
Share on other sites

tillater meg å være litt uenig med mr aircooled.

i feks 6,5X55 er det markant forskjell på levetid på løp feks om man lader til 850msek+ med 9 grams kula, eller om man bruker den tradisjonelle krag ladninga på 770 msek.

 

men skal du lade "snillere" for å spare løp, hold deg til et et krutt som har "snillere" ladninger i ladetabellen. å hold deg innenfor max og minimum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal innrømme jeg tenkte jaktvåpen jeg Høggern, ikke DFS :oops: Er mange år siden jeg slutta i DFS serru. Med litt kjapp hoderegning 15+ (fanken jeg begynner å bli gammel)

Det kommer også selvsagt ann på hva slags kaliber du skal lade til Kystjeger. Hvis det er en løpsbrenner i utgangspunktet, så kan man kanskje hente litt på snillere ladninger, men igjen. Finn heller kruttyper som ikke gir så stor hastighet og hold deg innen for max/min

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Det var det Høggern skrev her ang 6,5x55 jeg hadde fått snappet opp i en eller annen sammenheng.Derfor tenkte jeg redusert ladning. Men som dere skriver så kan jeg heller se på andre ladninger.Nå lader jeg mine kuler selv. Før skjøt jeg med 150 gr norma FMJ som trening. Tok fram disse kuler her nettopp og skjøt med dem.Da synes jeg at Norma FMJ var noe svakere (mindre rekyl)?. Jeg lader mine egne kuler med 150 gr og 58 gr N-160.i 30-06. Jeg er ikke sikker men jeg følte det. Kan det stemme. Er det noen som vet hva Norma FMJ treningamm er ladet med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...