Jump to content

Luftgevær til elgbane 10m?


Fenris 3006

Recommended Posts

Vi er en gjeng som har kjøpt en elgbane og har rigget oss til i kjelleren for å skyte på løpende elg med luftgevær på 10m. Vi fant etterhvert ut at vi måtte ha personlige våpen pga ulikt treffpunkt. Vi har fått tilbud på Hatsan 701 med kikkert for 1200kr. Er dette et brukanes gevær til dette formålet? Evt. andre alternativer i samme prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg orker å gå i detalj om avtrekk, det er omtrent ferdigforklart på forumet vårt... Finnes info om Rekord i denne tråden: http://www.airgunworld.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=143

 

Kort fortalt, det beste sporteravtrekket du finner på et luftvåpen før du kommer opp på konkurransenivå og det kan godt hende dere får samme POI med et sånt og dermed slipper å kjøpe et "lass" ;)

 

1200,- for det optimale søppelgevær vs 1700,- for det beste i klassen burde være en "no brainer"!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fet bane. (missunnelig) :oops:

 

Jeg har et eldre weinrauch. Kan ikke få skrytt nok av det. Alt annet jeg tar i blir nedtur. Hatsan hadde jeg i hvertfall ikke kjøpt. Vi skulle handle luftbørse på J og F til min 16 år gammel fetter. Og vi hadde sett oss ut Det sterkeste hatsan geværet. Og fikk rimelig klar melding fra gutta i butikken. Kikkertsikte får mere juling en ei rifle i 375 Holland og Holland. Så vi havnet på en Gamo Shadow 1000, med utgangs hastighet på 305 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fet bane. (missunnelig) :oops:

 

Jeg har et eldre weinrauch. Kan ikke få skrytt nok av det. Alt annet jeg tar i blir nedtur. Hatsan hadde jeg i hvertfall ikke kjøpt. Vi skulle handle luftbørse på J og F til min 16 år gammel fetter. Og vi hadde sett oss ut Det sterkeste hatsan geværet. Og fikk rimelig klar melding fra gutta i butikken. Kikkertsikte får mere juling en ei rifle i 375 Holland og Holland. Så vi havnet på en Gamo Shadow 1000, med utgangs hastighet på 305 m/s.

 

Som gir omtrent 96% like mye belastning på siktet som Hatsanen :lol: sorry, kunne ikke la vær.

 

Hastighetene som er oppgitt stemmer ikke viss du putter i "normale" kulevekter.

 

Det er litt intressant hva slags HW du har...? 35..?

Link to comment
Share on other sites

Som gir omtrent 96% like mye belastning på siktet som Hatsanen :lol: sorry, kunne ikke la vær.

 

Hastighetene som er oppgitt stemmer ikke viss du putter i "normale" kulevekter.

 

Det er litt intressant hva slags HW du har...? 35..?

 

Er ikke noe racer på luftgevær så vi tok det vi ble anbefalt. Og er fornøyd med det. Nå har det ikke blitt brukt så mye ca 500 skudd. For han fikk en cz varminter i 22lr med atec demper rett etterpå. Litt fetere og skyte med en luftgevær.

 

Jeg har endelig fått sjekket og det er en Hw50 jeg har stående. Som forøvrig trenger ny pakning. Greier så vidt og skyve kula ut av løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei

Til slik skyting bør dere bruke rekylfrie luftgevær. Alle viltmålmodeller fra Feinwerkbau, Anschutz, Walther er ypperlige. En Walther LGR er et billig våpen. Det skyter i samme hull på 10 m avstand. .Det kan du skyte hundre tusen skudd med uten å måtte gjøre noe med det. Vær nøye med at du ikke får olje inn i kompressjonskammeret. Da får du tenning som i en dieselmotor.Det enkleste er en model som komprimerer lufta. Det finnes også modeller med sylinder med trykkluft og co2. Våpen med rekyl gir ofte problemer med å få et kikkertsikte til å sitte fast. Luftskyting vinterstid er fin trening til elgbaneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...