Jump to content

Aluminium til stål


358 Win

Recommended Posts

Jeg har ikke fått til lodding av aluminium, selv om det skal la seg gjøre.

Sammenføyning av vanlig "karbonstål" og aluminium vet jeg ikke om noen metoder som funker til.

En annen viktig note er at hvis man skal sammenføye to så forskjellige metaller vil man bli hjemsøkt av korrosjonsproblemer.

Det eneste stålet som er snillt nok med aluminium til at de bør ha direkte kontakt med hverandre er rustfritt-/syrefaststål.

Link to comment
Share on other sites

Overlapp og lim - (f.eks) Terroson lager lim som blir brukt til å lime sammen biler med - tipper det holder til å lime et magasin med også, spør noen på et karosseriverksted.

 

Lodding av alu er tricky og ingenting for en amatør om det skal bli brukbart resultat

Link to comment
Share on other sites

Overlapp og lim - (f.eks) Terroson lager lim som blir brukt til å lime sammen biler med - tipper det holder til å lime et magasin med også, spør noen på et karosseriverksted.

 

Lodding av alu er tricky og ingenting for en amatør om det skal bli brukbart resultat

Kan ikke få overlapp da de er akkurat like store men kan jo legge plate på utsiden og så lime. Er så styggt likevel med det magasinet som stikker langt på utsiden at det hadde ikke gjort noe.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke få overlapp da de er akkurat like store men kan jo legge plate på utsiden og så lime. Er så styggt likevel med det magasinet som stikker langt på utsiden at det hadde ikke gjort noe.

 

Bruk de tre cm du kapper bort til å lage plate til å legge på utsiden, om du får tak på rett type lim vil du bli overrasket over hvor lett det er å forme å få fint, trenger ikke bli så stygt ser du ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke sveises sammen, men sprenges sammen med dynamitt, men du klarer det ikke.

Hvis du nå mot all formodning finner ut at du vil prøve å sprenge magasinene sammen så send meg en PM. Spenger endel og har ennå ikke klart å få noe annet enn ødelagt fjell som resultat. Big Bang behøver snart en (light)rekonstruksjon. Sorry for OT. Tror jeg også ville satset på å lime på en skjøt. Skikkelig rengjøring og skikkelig lim er effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Det er en metode som kalles "Friction stir welding", som klarer å føye sammen metaller av forskjellige beskaffenheter.

Og, man trenger ikke all verdens utstyr for å gjøre det heller, en gamel fresemaskin holder i massevis.

Har prøvd dette selv på noen små "testbiter", med varierende hell, men med litt øvelse/erfaring blir resultatet veldig bra!

Her er litt info... http://en.wikipedia.org/wiki/Friction_stir_welding

 

For trådstarter her, så vil jeg imidlertid bare anbefale, som flere har gjort, å bruke ett eller annet lim. "Araldritt"?

Link to comment
Share on other sites

I "gamledager" brukte men vel nagler/klinking til slikt? Og det gjøres vel forsåvidt enda på f.eks. fly eller AG3-magasiner. Litt plundrete og arbeidskrevende kanskje, men forholdshvis hobbyprosjektvenlig og krever ikke allveden av verktøy og investeringer. Med litt McGayver gener i blodet og ca. normalt antall tommeltotter skulle det gå å få festet f.eks popnagler med hodet i en forsenkning på innsiden uten at disse skulle komme i konflikt med fjerer og partoner.

Link to comment
Share on other sites

Går utifra at du mekker for 770'en? Det er masse G3 stålmagasiner tilgjengelig til prosjektet ditt.

 

Har du målt om åpningen i kassa er stor nok for et G3 magasin uten forsterkningen i øvre del? Mener å ha målt meg til at det skal gå. Magasinene til 770 smalner av fremover, men det er kun utfresingen i skjeftet som følger det, åpningen i kassa har rette sider.

Link to comment
Share on other sites

Går utifra at du mekker for 770'en? Det er masse G3 stålmagasiner tilgjengelig til prosjektet ditt.

 

Har du målt om åpningen i kassa er stor nok for et G3 magasin uten forsterkningen i øvre del? Mener å ha målt meg til at det skal gå. Magasinene til 770 smalner av fremover, men det er kun utfresingen i skjeftet som følger det, åpningen i kassa har rette sider.

Til 770 ja. Har vel igrunn konkludert med at jeg lager ny boks av tynnplater, bruker den gamle tilbringeren men fjæra fra et 20 skudds magasin. Eneste "problem" er at jeg må presse en forsenking i plate som skuldra på patronen skal stoppe mot men kan vel også sveise et rundstål på 6mm delt i to innvendig i den nye boksen. Har lite lyst til å fjerne tre i åpningen da dette er en customstokk . Vil ikke bli noe fint med det orginale treskudds da

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...