Jump to content

Smith & Wesson 39-2


sjomaling

Recommended Posts

Hei!

Min bestefar har nå sagt at jeg skal få være så heldig at jeg får hans nesten ubrukte S&W 39-2 fra slutten av 70-tallet, og jeg lurer litt på hva forumfolket mener om den? Er her noen som har erfaringer med den?

Hvordan tar man forresten av sleiden på den? Jeg prøvde å følge en instruksjon jeg fant på nettet, men fant ut at jeg måtte bruke mer vold enn jeg turde for å få det til..

 

Edit: Glemte å skrive at det da blir min første pistol (i mai eller der omkring, når jeg har lov til å erverve våpen etter et halvårs aktivt medlemskap i klubb), og at den primært skal benyttes til militærfelt og sikkert også grovfelt.

Link to comment
Share on other sites

En kompis har en 39-2 9mm pistol.

Den har aluminium /alloy ramme og stål sleide.

Dette er en generasjon 2 S&W .Tror den levertes både i 8 skuds singelstak og 13 skudds utførelse.

Likte denne pistolen svært godt ,så jeg kjøpte meg selv en S&w 659 med stål ramme (rustfri) og topp.

Presisjonen er meget god med stort sett alt av rundneset militær ammo.Pipene i S&W er ganske trange og ligger på .355 tusendels tomme.Dette er perfekt for støpte kuler.Det eneste jeg ikke liker på S&W auto pistoler er avtrekket.ikke noe matchavtrekk der nei.Det går helt greit hviss du ikke slipper avtrekkeren helt fram etter avfyrt skudd,men slipper den fram til du hører et klikk og avtrkkeren er i inngrep.da har du ett rimelig bra avtrekk for neste skudd.

Har i ettertid solgt min 659 og kjøpt en S&W 5906 en såkalt trdiegenrasjons smith.

Synes ikke det er store forskjelen mellom gen 2 og gen 3 utgavene av S&W.

Du kan trygt få tak i denne pistolen og skyte mange tusen skudd med den,leste i Guns and ammo at det var skutt 32000 skudd med et eksemplar i Canada uten noe særlig problemer med våpnet,og det var med en 39-2 med aloy ramme.

Link to comment
Share on other sites

Demontering:

http://wiki.answers.com/Q/How_do_I_disa ... model_39-2

Jepp. Det var den der jeg prøvde å gå etter, men syntes jeg måtte være så hardhendt for å få utføre steg 4 der: "Press the slide lock pin (sticks out of the right side of the frame) inward, toward the left side."

Dessuten er jo fjæra i spenn der hele tiden, så jeg må sitte og slåss med sleiden mens jeg gjør det der. Dette er kanskje helt normalt? Det er -som sagt- min framtidige første pistol, så jeg er ikke kjempeerfaren med montering/demontering av pistoler.

Takker dog for svaret. :)

 

En kompis har en 39-2 9mm pistol.

Den har aluminium /alloy ramme og stål sleide.

Dette er en generasjon 2 S&W .Tror den levertes både i 8 skuds singelstak og 13 skudds utførelse.

Likte denne pistolen svært godt ,så jeg kjøpte meg selv en S&w 659 med stål ramme (rustfri) og topp.

Presisjonen er meget god med stort sett alt av rundneset militær ammo.Pipene i S&W er ganske trange og ligger på .355 tusendels tomme.Dette er perfekt for støpte kuler.Det eneste jeg ikke liker på S&W auto pistoler er avtrekket.ikke noe matchavtrekk der nei.Det går helt greit hviss du ikke slipper avtrekkeren helt fram etter avfyrt skudd,men slipper den fram til du hører et klikk og avtrkkeren er i inngrep.da har du ett rimelig bra avtrekk for neste skudd.

Har i ettertid solgt min 659 og kjøpt en S&W 5906 en såkalt trdiegenrasjons smith.

Synes ikke det er store forskjelen mellom gen 2 og gen 3 utgavene av S&W.

Du kan trygt få tak i denne pistolen og skyte mange tusen skudd med den,leste i Guns and ammo at det var skutt 32000 skudd med et eksemplar i Canada uten noe særlig problemer med våpnet,og det var med en 39-2 med aloy ramme.

 

Dette er i hvert fall 8-skuddsutgaven. Rundneset militærammo skal jeg notere bak øret til jeg kommer så langt at jeg skal erverve den. Bestefar er også veldig fornøyd med den, selv om han sikkert ikke har skutt noe over 500 skudd med den. Han kjøpte den ny en gang på slutten av 70-tallet, så jeg får i hvert fall en pistol som ikke er utskutt. :D

Jeg må finne meg noen gode rutiner på vedlikehold av våpenet, for det holder vel ikke å bare dra gjennom løpet med en pussefille etter hver skyting, antar jeg?

Link to comment
Share on other sites

http://www.corneredcat.com/GunCare/cleaning101.aspx Den er skrevi for kvinnfolk, men det gjør ingen ting :P

http://www.ehow.com/how_4430803_clean-s ... c-gun.html

 

Det er vel vanlig å "feild strippe" en pistol å pusse den med ett intervall på ca 200 skudd.. Det er ikke bra å pusse for mye heller, da man rett og slett pusser våpenet til døde.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin pistol. Selv har jeg måttet byte ut grepsplatene med et Pachmayrgrep, originalene har friksjon som et Lanostykke.

 

side2lb4.jpg

 

Adskillelse er i grunn bare en treningssak, bare en har lært seg det, den er selvsagt tom før du starter.

Ta ut magasin og spenn hanen.

Før sleiden tilbake slik at de avlange hakket kommer rett over låsepinnen.

Lås sleide og ramme med venstre hånd, og bruk undersiden av magasinet til trykke innlåsepinnen.

Bruk leppa som stikker ut i underkant av magasinet til å vippe/dra ut låsepinnen. Sleideposisjonen er litt kritisk så det kan være nødvendig å klemme/justere litt med venstreneven medmindre en har tre hender.

Sleiden kan nå føres fram.

 

stangfk6.jpg

utsparingvh6.jpg

 

Pass på returfjærstanga. Flensen på denne henger i et lite halvmånehakk i pipa, og stang og fjær kan lett havne ute i geografien.

Ta tak i fjær/stang, før ut og den er løs.

Drei løpsbøssingen 45 grader, og du kan løfte ut pipa.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel vanlig å "feild strippe" en pistol å pusse den med ett intervall på ca 200 skudd.. Det er ikke bra å pusse for mye heller, da man rett og slett pusser våpenet til døde.

I mine 21 år som aktiv pistolskytter tror jeg aldri jeg har truffet noen som har pusset våpenet sitt til døde. Derimot har jeg observert flere som har fått funksjonsfeil pga manglende puss. Jaja, det har vel skjedd med meg også. Men nå drar jeg heller på stevne med forholdsvis rene våpen, og føler meg trygg på funksjoneringen.

Link to comment
Share on other sites

*snip*

 

Pass på returfjærstanga. Flensen på denne henger i et lite halvmånehakk i pipa, og stang og fjær kan lett havne ute i geografien.

Ta tak i fjær/stang, før ut og den er løs.

Drei løpsbøssingen 45 grader, og du kan løfte ut pipa.

Tusen takk for informativt svar, og for gratulasjonen. ;)

Det siste der er akkurat det jeg var redd for, ja.. At ting lett kunne sprette rundt og forsvinne for meg.. Nuvel, jeg får passe på så jeg sitter i et helt tomt rom når jeg prøver det der første gang. ;)

 

Edit: Takk til dere andre for svarene også, såklart! Takk for linkene, hveem. :)

Link to comment
Share on other sites

Demonter delene inne i en klar plastpose sjomaling, hvis du er redd for å miste SMÅ deler.

Det siste der er akkurat det jeg var redd for, ja.. At ting lett kunne sprette rundt og forsvinne for meg..
Men vanlig feltstripping innebærer ingen smådeler... Stang og fjær på en 39 er ganske vanskelige å IKKE finne... (Avhengig av synet ditt og hvor rotete det er der du holder på da... :mrgreen: ) Delene er forholdsvis store som det fremkommer av de fine bildene fra C96.
Link to comment
Share on other sites

Stang og fjær på en 39 er ganske vanskelige å IKKE finne... (Avhengig av synet ditt og hvor rotete det er der du holder på da... :mrgreen: ) Delene er forholdsvis store som det fremkommer av de fine bildene fra C96.

Det uthevede der er problemet. Det blir ikke å sitte på rommet sitt med det prosjektet der, i hvert fall. Selv om det er forholdsvis store deler. ;)

 

Vernebriller trenger vel heller ikke å være dumt, nei. Takker for hjelpen, alle sammen. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...