Jump to content

Fluktskyting med kikkertsikte.


gordon setter

Recommended Posts

Har etterhvert opparbeidet meg erfaring med fluktskyting med kikkertsikte på kombien jeg hadde, og nå med drillingen.

Har meget gode erfaringer med dette, kombien jeg hadde en Finn classik 512 hadde jeg en Leupold VXIII 1,5-5x20 på, opplevde etterhvert at jeg skjøt bedre med siktet på en av, med hagleløpet på denne.

 

Drillingen har jeg bare felt kråker med i flukt ennå, men dette gikk så bra at jeg skal gå med kikkertsiktet på også med denne for å få mere erfaringer, og sjekke ut treffprosenten med den, med kikkertsiktet på.

På drillingen har jeg en Leupold VXIII 2,5-8x36. Et sikte jeg valgte for å få litt mere forstørring en 1,5-5x20, men samtidig beholde fluktskudd egenskapene. Tiden får vise hva jeg synes om det, var veeldig fornøyd med 1,5-5x20 i hvertfall og går tilbake til dette om jeg mener det er mer fornuftig.

Men jeg tror 2,5-8x36 er utmerket til dette, tørrtrener i stua en del, og er på med en gang selv på kloss hold på de gjenstandene jeg kaster opp drillingen mot og sikter på.

 

Mener og at man øker effektiviteten på kombivåpen når siktet er på, men er klar til skudd både for hagle og rifle på et blunk.

Er bare å velge hvilket løp man skal bruke, og hvilke forstørring på kikkertsiktet, går selvfølgelig med siktet stillt på den laveste forstørringen klar for hagleskudd, og stiller om til høyeste ved rifleskudd (her har man naturlig nok bedre tid)

 

Hvilke erfaringer har andre med dette? og hvilke kikkertsikter?

Er blitt veldig glad i Leupold sine (spesielt disse to) da jeg mener man får utrolig mye for pengene, og har råd til å bytte sikte om man en gang skulle være uheldig å falle og ødelegge siktet, noe som jo kan skje når man går i fjellsider med snø og is med siktet på.

 

 

Av disse fuglene på bildet ble tre skutt i flukt med siktet på og to tatt med rifleløpet (bildet er fra 2005 om noen skulle tenke baglimit..)

normal_CIMG1064_%28Large%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en tid en Weaver 1-3X på min kombi. Det funka greit på rådyr, men begynte å få noen "uforklarlige" bom på hare og rev i los. Fjernet kikkerten, og det passer meg bedre. Har prøvd og skyte litt jegertrap med kikkert, og det har gått fint, men så prøvde jeg det samme på på skeet :lol: ,og det funka ikke i det hele tatt. Så får meg er hagleskyting best uten glass oppå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir interessant å følge denne utover. Skal ha meg kombi ila våren/sommeren, men usikker på hva det blir enda. Tanken er å få justerbar kolbekam, og dermed optimal kinnkontakt med kikkert. Har for svak synsdominans, så jeg må knipe med ene øyet uansett når jeg skyter med hagle. Og om laikaen gjør jobben sin, så skal de ikke blir så alt for mye fluktskyting da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...