Jump to content

Videregående ettersøkskurs


SvenDue

Recommended Posts

Sitering fjernet

 

Det er flere med andre raser som er medlem i nshk :wink: Når du spør desse om hvorfor dei er med i klubben svarer dei at det er det fora der dei fleste er ettersøksjegere og dermed mulighet for å utveksle erfaringer.

Det er klart at i nshk blir det endel diskusjoner om shweisshund men jeg har inntrykk av at dei fleste medlemmer jobber for å få bedre ettersøkshunder uansett rase .

Der er mange treningstips og erfaringer å hente blandt medlemmene i nshk.

Tror også at nshk har nytte av medlemmene med andre hunderaser........dei kommer med mange nyttige tips .

Men som du sier....det hadde vert topp å hatt et uavhengig fora som kun dreide seg om ettersøk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selv om klubben i Norge nå er preget på Bayere så er den åpen for alle med interessen. Les bare i headingen på hjemmesiden. Det være seg prøver, kurs, samlinger og medlemskap. Her kan alle hunderraser og eiere være med å sette sitt preg til det beste. - schweisshund er ikke ensbetydende med Bayersk Viltsporhund. Se f.eks i Danmark, der mener jeg de fleste hundene i denne klubben er Labradorer og Vorsthere. Men det er kun langbeinte hunder i klubben. Dansken bruker ikke kortbeinte hunder til ettersøk fordi de skal ha samme hund til kombinasjon ettersøk / hetz. Dachsen brukes til rev og grevling. Derav navnet Gravhund. De bruker heller ikke løs på drevet hund i rådyrjakta, pga alt for stor dyretetthet. Men i Norge er det tradisjon for dette og mange gode kortbeinte ettersøkshunder. Men at klubben ønsker å skille mellom konkurransespor ("blodsporting") og reèlle ettersøk på vilt er jo klart. Det skal være viltskarpe hunder som vi sier. Det er heller ikke lov å slippe hund for å ta igjen og legge ned skadet vilt i Norge, i ettersøksammenheng. Unntaket er på skadet elg, da kan man slippe Løshund. Den røde tråden i klubben er ettersøkshund....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk et slik kurs for 3 år siden i regi av fylkes laget i Oslo.

Og har generelt hatt stor nytte det jeg lærte på kurset. Det var Per Chr Evensen som hold kurset med "Villreinjegern" som gjesteforeleser.

Jeg er yngste man på jaktlaget og stusset litt over etterøks rutinene. Ikke bare på egent lag. Men også på nabo lagene og div lag jeg har vært med som gjeste jeger. Så jeg bestemte meg for å lære mer. Først gikk jeg et blodspor kurs i regi av solemskogen jff og så et videregående ettersøks kurs. Og det hat hjulpet meg mye. I vårt lag er nå jeg som utreder og går ettersøk. Gamle gutta må kalle opp junior for å rydde opp. Det er litt gøy. I høst gikk jeg et 13 timer gammelt spor med frost i på beinskutt elg kalv. Med basset min. Og det gikk som en drøm. Fant den etter 2 timer sporing. Sykt spennede.

Har lagt merke til at blant mere erfarene jeger er det stor missnøye til blod spor godkjeningen. Mange mener det bare er noe tull siden det er et dødt spor. Men min erfaring er at det er gull værdt å trene bikja på blodspor. Ikke for at det er så viktig å spore storfe blod. Men det er viktig at bkja har trenin på å spore det sporet du setter den på. Og være nogelunde sikker på at det er det den gjør ikke alt mulig annet.

 

Jeg ble sittende og lese gjennom hele bladet - det var utrolig interessant lesing Skulle ønske at det fantes et slikt fora for ettersøksfolk uavhengig av raseklubb - tenk bare for en erfaringsarena det hadde vært!

Jeg ble sittende og lese gjennom hele bladet - det var utrolig interessant lesing :P Skulle ønske at det fantes et slikt fora for ettersøksfolk uavhengig av raseklubb - tenk bare for en erfaringsarena det hadde vært!

.

 

Helt enig. Skriv meg opp på lista :lol:

Link to comment
Share on other sites

... Det er heller ikke lov å slippe hund for å ta igjen og legge ned skadet vilt i Norge, i ettersøksammenheng. Unntaket er på skadet elg, da kan man slippe Løshund....

Jeg velger å tolke regelverket annerledes. Dette er klippet fra "fasiten", dvs. "Rundskriv april 2006 - Viltloven: Utøvelse av jakt, felling og fangst" fra Direktoratet for Naturforvaltning, §23:

 

Skadet hjortevilt vil i spesielle situasjoner bevege seg unna hundeføreren. Det kan

da være påkrevet at hunden gis anledning til å stoppe dyret. Hunden må da slippes.

For å oppnå størst mulig sikkerhet for at hunden i slike tilfeller klarer å stoppe

dyret, bør det fortrinnsvis benyttes erfarne, jaktpremierte hunder av de rasene som

tilhører Norske Elghundklubbers Forbund. Disse har under kontrollerte forhold vist

seg i stand til å roe det dyr som i første omgang prøver å trekke unna.

Forskriften nevner fortrinnsvis elghunder som skal roe ned sannsynligvis elg. Slik du tolker dette er alt annet ulovlig. Skal man tolke det i den andre ytterligheten, er det hundeførers fordømte plikt å slippe hunden hvis dyret til stadighet går unna fører slik at man ikke får skuddmulighet. Det er minst to ting som gjør at jeg tror din tolking er feil:

1. Ordet fortrinnsvis.

2. Man må ihvertfall kunne slippe en hund etter et skadet dyr dersom man kan slippe hunden etter samme dyret på ordinær jakt.

Kanskje en avklaring fra DN hadde vært på sin plass?

Link to comment
Share on other sites

Som bestilt "woodleigh".....

 

Spørsmål til DN - vår 2007

I Sverige og Danmark har det vist seg hensiktsmessig å ha tilgang til en storvokst og rask hund som kan slippes på skadde rådyr og avlive disse med bitt i hals/nakke- regionen. Det er spesielt ved lettere skader hvor rådyret ellers vil gå unna en sporhund. Den type hund kalles attackhund (svensk) eller hetzhund (dansk). Hvordan stiller dette seg i Norge? Under ettersøk i kommunal regi regner vi med at det er greit å bruke slike hunder, da det generelt er lov å bruke det meste. Vi vet også at det er gitt dispensasjon for bruk av slik hund i Norge (bla. en vorsther) etter søknad, men hva er gjeldende regelverk angående dette?

 

Svar fra DN - vår 2007

Vedrørende Attack-/Hetzhund.

DN er ikke kjent med at det er gitt tillatelse til bruk av attack-/hetzhund til ettersøk av skadet hjortevilt

i Norge. Det finnes i dag ingen godkjente prøver som kvalitetssikrer slike hunder til ettersøk av skadd

hårvilt i Norge. Til tross for at det finnes en god del hunder av raser som brukes til dette formålet i

andre europeiske land er kompetansenivået knytta til ettersøksegenskapene til disse hundene etter det

DN kjenner til gjennomgående lavt i Norge. Dette skyldes nok primært at det ikke har vært vanlig med

denne kategorien ettersøkshunder i landet.

 

På grunnlag av manglende prøvingsrutiner og tradisjon stiller seg DN seg negativ til bruk av slike

hunder til ettersøk av skadd hjortevilt i Norge på nåværende tidspunkt. Dette skyldes blant annet

hensynet til beitedyr i utmark. Vi er også skeptiske til bruk av denne kategorien hunder med tanke på

uskadde individ i perioder av året med dårlige beiteforhold (dårlig kondisjon) på blant annet rådyr. I

tillegg er etikken rundt bruk av hunder som selv avliver byttedyrene av en slik karakter av DN velger å

ikke tillate slike hunder til bruk under ettersøk.

 

-----------------------------------------------------------------

 

Det er jo ikke å forlange at en Dachs eller Basset av noen type f.eks skal klare å holde igjen en adrenalingeara rådyr eller hjort som stikker ut under ettersøk. Men en Vorsther f.eks hadde jo klart det. Er hunden opplært til å spore videre på det ettersøkte dyret, ta igjen og legge ned dette. Eller holde det i en los. Da blir det ingen problem med at denne attackerer andre dyr på sin vei, som de er redd for. Men det virker vanskelig å gå over landegrensa å se på hva andre har fått til i dette. Vi er jo ikke så spesielle her på berget vel (håper jeg). Men vi er jo og de eneste som har buskapen løs på beite av disse landene, hele sommern. Men til gjengjeld har disse to landene vi samenligner oss med her, en mye mye større vilttetthet. Det blir jo det samme som en ettersøkshund skulle "gå på " alt av vilt den kommer borti på sin vei etter et skada dyr, og det gjør den jo ikke !? (er den ikke trent for ihvertfall ) Derfor kan vi enn så lenge kun bruke Løshund, som til Elg......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det at det ikke blir varslet er ett stort problem, spesielt med de som kjører tunge kjøretøy (trailere) en elg eller ett rådyr i grillen der merkes knappest.

 

Det er som regel andre billister som varsler, og de vet knapt hvor de er, slik at det gjør eventuelle søk vanskelige.

 

på jernbanen kjøres det ihjel mye elg spesielt i østerdalen, gjenom jobben ser jeg mange ganger at toget har saknet farten og skadd dyra, de fleste lokførere sier at det er mye bedre å kjøre de ordentlig i hjel ved å holde full fart, man ungår ikke sammenstøtet alikevel.

 

På ettersøkskursene vi holder har vi ett fokus på dette med hvor skaden oppstår, og slik at ekvipasjen er klar over problemstillingen, og kan handle litt føre var når en melding om påkjørt dyr kommer.

En nøyaktig beskrivelse fra Politiet er viktig, det er som oftes de man får melding om å rykke ut ifra, politiet har svært ofte mangelfull informasjon om hvor skaden fant sted. Men man finner som regel ut av det.

Tror det hadde vært nyttig om politiet var med på kursene vi arrangerer rundt omkring, tror de vil se vår hverdag med andre øyne.

Link to comment
Share on other sites

Det må inn i trafikkopplæringen. Falck må mere på banen er min mening. Tenk også som fremmed i dette landet og du skulle påkjøre et dyr. Nødnummer for trafikk uhell vil du alltid finne gjennom ditt forsikringsselskap i hele EURO.

Sverige og Danmark har eget selvlysende bånd (som vi nå har fått refleksvest) som skal ligge i bilen og som de får utdelt av Falck, med rett telefonnummer og til å henge opp på påkjørselstedet. Mye bedre å ringe Falck egentlig som "naboene" gjør, enn å blande politiet borti dette. Hvis det er personskade eller ved traffikert vei så skal jo politiet bistå uansett. Men ved påkjørsel av rådyr. Da surrer politiet dette bare bort i en aspirant lue. Det er så varierende i landet hvordan de er innstilt på dette. Falck er jo der for ulykker i trafikken hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Villreinjegeren rører ved et stort problem her . Det er faktisk mange bilførere som ikkje vet hvor dei skal henvende seg engang . Det er kanskje en ide at dette blir tatt med i trafikkopplæringen ?

Har blant annet vært ut for et tilfelle der en fører meldte om en påkjørsel 10 - 12 timer etter at det hadde skjedd ........da hadde føreren kjørt på en hjort i nærheten av Ålesund på veg til Oslo . Da han meldte skaden på bilen til sitt forsikringsselskap (i Oslo) fikk han beskjed om dokumentasjon.......da ble påkjørselen meldt til politiet :evil: som videre tok kontakt med ettersøksringen for søk......føreren kunne heller ikkje fortelle nøyaktig hvor påkjørselen hadde skjedd engang.......vanskelig oppgave for en ettersøksekvipasje :?

Sånne bilførere burde fått en kraftig bot av politiet.....det burde være en enkel sak for politiet.

Jeg har også en ide om å få eks.forsikringsselskap til å lage en enkel varselplakat merket "Viltpåkjørsel" og opplysning om hvor en henvender seg (politiet) og at en henger plakaten godt synlig der påkjørselen skjedde .

Det kunne jo vert reklame på plakaten for forsikringsselskapet slik at det hele var selvfinansierende . Dette kunne hvert selskap sende ut sammen med den årlige forsikringen .Dette med merking ville i hvertfall hjelpt oss som må rykke ut for å foreta ettersøket .

Link to comment
Share on other sites

Helt enig storvilt. Dette kunne vært noe å lansere for forsikringsselskapene. De burde være like utformet fra en standard, for ikke å gjøre forvirringen komplett. Men hvert selskap kunne formet de med egen logo og fått reklameplassen. ( :P isteden for å kjøre å se etter grankvister og gamle plastposer eller you name it.... )

Å det hadde vært så fint og enkelt å holde fokus mot en sen høstkved.....

Link to comment
Share on other sites

Tror nok dessverre ikke NJFF er de rett til å påvirke selskaper eller hvermansen i trafikken til dette. Trøkket må nok komme i forbindelse med noe trygg trafikk lignende, og ikke fra en jegerorganisasjon. Dette har ingenting med jakt å gjøre. Vil virke søkt og i sponse retning som vanlig fra dette hold....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...

Hei Kanskje det skulle vært lagd en ny tråd til dette, med videregående ettersøks kurs 2009,

Det tok litt tid føre jeg skjønte noe av at de datoene for kurset på østlandet var fra ifjor, :roll:

Jeg håpet en stund at jeg skulle slippe å kjøre til andre siden av landet, for kurset i april.

 

Jeg har meldt meg på kurset og gleder meg :P

Hilsn Kim

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Da er kurset i gang i morgen kl 1800.

 

Sako_35

 

Ja det skal bli moro . Det blir lange dager , men jeg tror nok det skal bli interessant for dei fleste . Bra ver er det meldt også .

God tur til alle , det er deltakere helt fra Telemark.

Vel møtt !

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Da er undertegnede tilbake fra 3 dagerskurset i M&R arrangert av Norsk Schweisshund Klubb.

Kurset var givendende for undertegnede, hadde mye må lære, sette meg inn i(skuddplassundersøkelse) og utveksling av erfaringer på ettersøk, og hundetyper som ble brukt, og mye annet.

Og ikke minst faglig dyktige innstruktører og andre kursdeltagere gjorde dette meget bra.

Vil annbefalle alle som har interesse for ettersøk på klovvilt å ta et slikt kurs.

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...