Jump to content

tilbereding av villsvin lår?


Ole_Netland

Recommended Posts

Hei

 

Du trenger en panne med litt høye kanter med ei rist oppi.Legg gulrøtter og løk som er grovt oppskjært i bunnen og tilsett vann så det blir ca en cm oppover på kanten.Pepre og salte låret og legg dette på rista.Sett et steketermometer i den kjøttfulle delen av låret(pass på så du ikke treffer beinet).Sett hele herligheta i ovnen på 100 - 120grader og la det langtidsteke til termometeret viser 75grader.Dette tar litt tid,men steka blir utrolig saftig og velsmakende.Når steka er ferdig pakker du den inn i aluminiumsfolie og lar den godgjøre seg mens du lager saus av stekesjya fra panna.Jeg pleier å JUKSE litt og bruker poseviltsaus,men erstatter vannet med stekesjy.Grønnsakene pleier jeg å kaste da de blir temmelig smakløse og bløte men du kan gjerne spise dem også.Server med halvkokte broccoli,rosenkål og gulrøtter.Bruk gjerne litt små mandelpoteter.Stekt sopp er også utrolig godt til denne maten.Tyttebær er et must!

 

Mvh

Jan Olav

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

Ca steiketid på 175 grader, blir vel ca et par timer tenker eg. Men du må nesten ha steike termometer i den, sånn at du får den passelig.

Når du har fått riktig temperatur på steika/låret, så skal du kun pakke den inn i alufolie i mellomtida, til du får silt av skyet og laget saus på dette. Eg anbefaler gjerne Maizena jevner, som er enkel å vispe inn til riktig tjukkelse og treng ikkje meir enn et oppkok, så er den klar. Du treng kun Maixena jevner, krydder ( karve elsker eg på svinekjøtt ) og salt, så er du i mål med sausen.

Når sausen er ferdig og alt er klart til servering, så pakker du ut låret og skjær det i tynne skiver og legg på et fat. Ikkje skjær opp meir enn det du treng til middagen, den blir saftiger til rest neste dagen, dersom du har restene heil, til neste dag.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...