Jump to content

Brukererfaring PressureTrace


villmannen

Recommended Posts

Ja det kan brukes. HS Presisition har mest erfaring her på forumet når det gjelder PT og lading av hagle. Men strekklapp og overføring til måler er noe dritt og bør gjøres om for å unngå feilavlesninger. Men hvis du har begrenset erfaring med lading er lading av haglepatroner en helt annen og langt mer tvetydig greie. Ikke bare komponenter, men også hvor mange ganger hylsa er brettet og hvordan du bretter har stor betydning.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Erfaring med haglelading begrense seg til ca 200-300 skudd med ladedata som er trykktesta. Planen var og laga data for både rullekrymp og brettkrymp. Brettkrymp er jo mykje kjapare, men rullekrymp gir best resultat. Blir dei strekklapa utslitt?

 

Vil ei encore pipa i 12,20 og 410 vera et bra alternativ til våpen?

Link to comment
Share on other sites

Strekklappene blir ikke slitt. De sitter til du tar de av (med aceton hvis superlim er brukt) Men som etterbrenner sier; Bytt de kontaktene med noe annet SOLID. Jeg har loddet ledningene direkte på lappen, og har de på parmanent.(testhagle)

 

Bare husk at du ikke kan legge inn de data som skal til (som i bruksanvisningen) HVIS du bruker en O/U hagle med sammenloddete løp. Alle data du skal legge inn forutsetter at løpet er rundt (som en boltrifle, pumpehagle etc.) da utvidelsen som strekklappen da oppfatter blir riktig.

Løsningen på en dobbeltløper blir å skyte 20 fabrikkammo av "sterkeste sort" og kalibrere etter disse som makstrykk. Det er en failsafe metode.

 

Det med ulike trykk pga bretting er slik; Test trykk med nye/engangsskutte hylser, enten det er rull eller brett. Etter det tidspunktet synker trykket til hylsa feiler. Du må mao ikke bruke samme hylsa å lade deg opp, for så å skrive ned data hvis du beveger deg mot makstrykk.

Hvis du gjør det og så lader ei ny har du fort overtrykk.

 

Nå spør du vel; Hvor mange ganger kan jeg lade hylsene og hvor fort synker trykket? :wink:

 

Svaret er; Det vet jeg ikke, da det varierer fra hylse til hylse/fabrikat/ladning etc. Men jeg har testet nok til at jeg vet det skjer uten at jeg gadd å finne den hele og fulle sannhet(som sikkert hadde vært feil den og)

.

Jeg lader mest til jakt, og lader de jeg finner etpar ganger. Hylser er billige. Koster 1/20 del av resten av materialet jeg bruker for det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Neppe.

 

Hvis du leser litt nøye gjennom dokumentasjonen gir de noen mer detaljerte mål på plassering i forhold til flenser og endringer i diameter, dette kan påvirke målingene noe. Dette kan medføre at du ikke kan lese av reellt trykk direkte ved å legge inn dimensjonene, men du kan fremdeles bruke relative verdier basert på referanseammo.

 

Når det gjelder praktisk bruk kan jeg bare si at dette endrer alt. Før var ladningsutvikling en møysommelig og usikker jobb, nå er det en lek. Forrige helg dro jeg på banen med presse, kruttvekt, ferdig primede hylser, to typer kuler og to krutt. Jeg stoler etter hvert såpass på målingene at to jevne målinger er godt nok for meg, fire for å verifisere max. Hele jobben var dermed over på 24 skudd og en liten time. Det er helt faens RÅTT.

Link to comment
Share on other sites

Hvor nøyaktig må målene på godstykkelse i hylse og kammer være?

Hvordan ser trykkurvene mine ut?

 

De er sikkert temmelig nøyaktige. Det du kan gjøre et å bevisst manipulere dataene dine med litt pluss/minus mål, så ser du snart om dine feilmarginer resulterer i +/- et par hundre psi, eller tre fire tusen psi.

 

Om lappen er litt langt framme har ikke så mye å si egentlig. Vitsen med å måle kammertrykk er at alle data er oppgitt på det, og ikke "15 cm framme på løpet trykk" selv om det i teorien kunne vært oppgitt slik. Nå har de valgt kammertrykk, men om du skulle være en cm foran... 8)

Link to comment
Share on other sites

28,5 gr N 140 med 75 gr partizan er heftig, er det virkelig plass til så mye krutt.

Jeg sluttet noen gr før deg når jeg utviklett lading til den kula.

 

Men det er greit å finne ut hvor absulut max er spesielt siden du har måleutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Dette er artig å drive med, men som du sier, -kan det gi en del feilkilder.

 

PT har et par feil hvor den største er at man ikke kan koble til en kronograf og se hva som skjer inne i pipa og hva som skjer utenfor. Pga avutforming kabel og kontakt er PT følsom for støy mot kabel. Det er feks ikke noe problem å få til kurver som viser sekundærtrykk bare med å flytte litt på kabelen. De som lager enheten har også noe overdrevene meninger om hvor god boksen er. Men per i dag er det eneste muligheten for å måle trykk på en grei måte. Erfaring med boksen er derfor gull verdt.

 

Men du leser ikke trykk inne i kammer, du leser utvidelse av metall over kammer og regner om det til trykk. Det vil si at du i utgangspunktet helst skulle målt midt over hyslekroppen. Det er vanskelig med en så kort patron om du feks ikke har en Encore. Jeg har fått gode og jevne målinger helt til jeg beveger med over mot skulderpå korte patroner. Men fra der og fremover blir det vanskelig å få med seg nyanser. Det er bedre å sette lappen nermere kasse enn anbefalt enn å måtte frem på skulder etter min erfaring. Det du får er også kun et tall som i mange tilfeller stemmer bra med relativt trykk. Men det er din erfaring med hvorda trykket bygger seg opp i patronen som til slutt sier hva du må sette som makismalt arbeidstrykk. Jeg starter med å lade et kjent krutt fra alt for lavt til bolten står som første rutine. Viht 100 serien er bra til dette da det gir en veldig grei kurve akkurat som 500 serien er det siste jeg kjører pga den er noe mer spenstig. Har du ikke fabrikkpatroner så må du gå ut i fra andre ladedata og sunn fornuft. Tar du notater som forteller mer enn du har brukt for, vil dette gi deg masse innfo i årene som kommer. Jeg legger feks aldri til en fakor for å få tallene til å passe. Er det langt utenfor det som er normalt trykk, er det noe feil i oppsettet mitt, en kontroll må til.

 

Det er først når du har jobbet en del med PT, kjenner patronen og faktorer for trykk at dette virkelig forteller deg noe. Men da vil du også ha en verden hvor hylsemaling i beste fall fremstår som kvalifisert gjetting.

 

Send meg en PM om du vil ha mer innfo.

 

Jeg måler innvendig mål fra en skutt hylse og utv mål med mikrometer. Dette blir fast for alle målinger og er således ikke relevant om det er 1/10 diff fra reelt kammermål.

Link to comment
Share on other sites

et er først når du har jobbet en del med PT, kjenner patronen og faktorer for trykk at dette virkelig forteller deg noe. Men da vil du også ha en verden hvor hylsemaling i beste fall fremstår som kvalifisert gjetting.

 

Støttes 100%. Til å begynne med holdt jeg meg innenfor 45'000psi med mine ladninger, selv om fabrikkammo så ut til å gi korrekt trykk. Men etter å ha forsket og fumlet en del har jeg blitt ganske trygg på målingene, 30-06 er såpass lang at jeg får lappen godt innpå kammeret. Sist helg ladet jeg opp til 55'000psi uten noen trykktegn (normal hevarm, ingen merker på støtbunn, ingen utflating av hetter og kun et hint av kratring), så om noe overrapporterer utstyret trykket.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Jeg har også anskaffet en PTII. Selvom jeg ikke har allverdens erfaring (kun tre år med riflelading), så er jeg ikraft av min nysgjerrighet alltid på jakt etter å måle ting. Så mulig dette spørsmålet er litt teit for folk som har peiling, men jeg våger meg likevel frampå med dette: Referanseladninger. Hvordan kunne stole på de tallene som fremgår i PT? Leser med stor interesse det Etterbrenner skriver om usikkerhetsmomentene mht plassering av strekklapp, tilkoblinger osv. Finnes det noen ladetabeller der trykket er testet og opplest og vedtatt? (Nå ble jeg plutselig usikker her... står trykkene i Ladeboka? Ja, jeg har den. Og tidligere utgaver).

Jeg ser at f.eks. Norma har trykket påskrevet på skytterlagskruttboksene sine. Dette er trykk oppgitt i MPA, dette er MegaPascal formoder jeg? Vil det si at dersom man lader opp patroner med nøyaktig det som står på boksen, vil man da kunne utgå fra at det er det man *burde* lese av i PT? Eller noe i nærheten. Selvsagt med varianter som temperatur, ulike tennhetter, dagsform osv osv. Sannheten er jo aldeles ikke absolutt...

 

Jeg har gått til anskaffelse av PTII primært ifb haglelading. Pratet med Mr Ristow om dette og han sa at her må systemet kalibreres mot et kjent patrontrykk. Og han påsto at ladningene i Lyman sin hagleladebok utg 5 har trykk i psi som skal stemme ganske bra. Jeg er fremdeles en novise på dette, så foreløpig godtar jeg det han sier uten altfor mange men.

 

Oppsummering av spørsmålet: Er trykkene Norma har på skytterlagskruttboksene å regne som opplest og vedtatt, og kan PTII om ønskelig kalibreres ut fra disse?

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Kaliber .223 AI. 75grs Partizan kule. Jeg begynte på 25,0 grs N140 som er maks på .223 Rem og jobbet meg opp til 27,0 grs der hettene begynte å flyte litt.

 

Jeg er ikke sikker på om utgangspunktet her er riktig. Du setter 25,0gr med N140 som maks bak en Partizan 75 HPBT, hvordan har du funnet at dette er maks? I mine tester og i følge QuickLoad V.3.2 er denne ladningen et godt stykke over maks i 223 Rem. Hadde du byttet ut N140 med N540 så hadde ladningen vært på riktig side av rødstreken.

 

Økningen i volum fra 223 til 223AI er bare ca 7% eller ca 2,2gr vann noe som gir deg plass til ca 2,5gr mere krutt i forhold til en standard 223.

 

Jeg la ladningen din med 28,5 gr N140 inn i QL ( 223 AI ). Brukte en patronlengde på 58,3mm da det er den lengden jeg bruker i min egen rifle. Da sier QL at ladningen ligger på over 95000 Psi.

 

Personlig ville ha revurdert ladningen du har satt som utgangspunkt og maks for 223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...