Jump to content

En fin kveld foran LoadMasteren


Fulmen

Recommended Posts

Beholdningen av 9mm treningsammo begynte å bli litt slunken, så jeg tenkte det var på tide å ta en økt. Pressa var ferdig oppsatt, bare å fylle på krutt, hetter og hylser.

 

Kjører noen få patroner først for å sjekke at alt er OK, oppdager at hettemateren ikke tar borti knastene på ramma som rister ned hettene. Jaja, det var en enkel sak å fikse, etter det går ting langt bedre. Helt til jeg tar en stopp etter ca 50 skudd for å se over det jeg har produsert. På en eller annen merkelig måte har en kule kilt seg i krympe-dia (kjører separat isetter og krymper) og dermed har jeg ca 30 skudd med alt for kort lengde. Herrrrrlig.

Tydeligvis er dien litt for trang for .358-kuler, selv om jeg har ladet tusenvis av skudd uten problemer før. Så da er det bare å pusse dien ren (har samlet seg litt møkk der) og slipe den opp en anelse.

 

Sånn, NÅ går det vel an å jobbe litt. Eller? Neida, for nå fikk hettemateren et lite oppheng. Dette ser jeg med en gang, så det ble heldigvis ikke flere vrakkjørte patroner av det. Gleder meg forresten til å måtte gå løs på de med kulehammer. Not!

 

Greit, får hektet på den hersens lille drittarmen. Tre patroner senere sier det PANG! så ørene henger som nystekte vafler... Riktignok bare én hette som gikk av, men når fire av seks vegger er i betong blir akustikken ganske heftig.

 

Jeg gidder ikke engang å lure på hva som er feil nå før jeg tar en taktisk retrett tilbake til sofaen og Dawkins på lydbok. Mens jeg kveler et inderlig ønske om å overhale pressa med slegge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper det siste smellet kom av at den armen som holder hylsa på plass hadde løsnet. Da vil rotasjonen slynge hylsa ut av holderen så hetta treffer skjevt. Dette har jeg opplevd mer enn en gang før, men det er første gang det smeller. Kanskje CCI er kjipere på slikt, før brukte jeg Federal til alt.

 

Jeg har grublet over to løsninger:

1. Gjøre disse armene fjærbelastede. Dette vil også gjøre det enklere å ta ut en hylse midt i syklusen.

2. Lage en die for hettestasjonen som styrer hylsa uavhengig av disse armene og også demper evt. smell. Dette kunne kanskje gjøres ved å bruke en utstøter-die på første posisjon og sette kalibreringsdien på posisjon to?

Link to comment
Share on other sites

jeg har tatt ut pinnen på den dien du bruker til å ta ut tennhetter og plassert den over tennhette isetteren, så den holder hylsa rolig idet du presser inn ei ny hette, har også brukt dremelen på alle glide flater så di er skinnende blanke så 9mm ladning går som en lek her i gården. det eneste jeg mangler nå er en factory crimp die så er jeg fornøyd.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også det, men da må jeg handle inn en ny die. Dessuten var jeg usikker på om hylsa heller burde være fri til å bevege seg litt. Men det fungerer bra hos deg? Det jeg har gjort i dag er å lage en "hånd" av fjærtråd, denne sørger for at hylsa står der den skal. Har bare ladet et par hundre skudd med den montert, men det virker lovende.

 

Factory Crimp har jeg forkastet siden den også presser hylsa. Sikkert greit med mantlede kuler, men med overdimensjonerte blykuler risikerer man å kalibrere ned kula. Bruker bare en vanlig krympedie, det fungerer helt fint.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker en universal decap die i første stasjon og den decapern som følger med settet over tennhetteisetteren, det fungerer veldigt bra på 9mm og 32 s&w long, på 32 har jeg også en factorycrimp.

men hvis den hånden din fungerer er jo det glimrende,

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke engang å lure på hva som er feil nå før jeg tar en taktisk retrett tilbake til sofaen og Dawkins på lydbok.

Endelig! En sjelevenn her inne!?!

 

The God Delusion? The Ancestor's Tale?

 

Trodde ikke "The God Delusion" hadde kommet som lydbok enda?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...