Jump to content

Hvilke våpen er tillatt til rifleskyting i NSF / DFS?


Recommended Posts

Hei, vi har drevet med pistolskyting en stund nå, men har lyst til å begynne med rifleskyting også. Lurte derfor på hvilke våpen det kan søkes om? Er det slik at det kun er Sauer boltrifle som kan brukes? Eller kan man søke om alle bolt action rifler så lenge de ikke er semi-auto? Hva med lever action er det lov?

 

WCH

Link to comment
Share on other sites

DFS, det er to valg. Følge den vanlige klassestrukturen, siden du er voksen tipper jeg du begynner i kl. 1 eller 2, evt. "nybegynner voksen" (som nettopp ble omdøpt, men det betyr ingenting)

eller kikkertklassen.

 

I de "vanlige" klassene, er det kun std. 200STR, uten modifikasjoner, og med std Busk diopter som er tillatt. Det er tillatt å bruke reim og skytterklær. De fleste skytterlag har plenty utlånsrifler til å begynne med. Man kan skyte grovkaliber (6.5x55) på 200m, eller 22LR på 100m. Og på 15m innendørs (om vinteren)

 

Kikkertklassen. skytes kun liggende, det er tillatt med reim og skytterklær. Alle rifler som ikke er halvautomatiske er lov. Rekylbrems er forbudt, og kaliber over 8mm er forbudt. Ellers er det stort sett "any rifle" - dvs bøylerifler er lov, men vil normalt være et stort handicap.  Rifler som er best egnet er 200STR og f.eks. TRG22, eller lignende rifler av alle merker. Selv bruker jeg en TRG 22, den er nær optimal etter min vurdering. Kikkertklassen er kun grovkaliber ute, 200m. Men det kommer en "jegerklasse" på 100m. Kikkert skyter selvsagt også på inne på 15m med 22LR

Begge deler er ervervsgrunnlag, og en kan ha reserverifler osv. 

 

NSF vet jeg egentlig ikke, utover at 200STR med diopter er tillatt. Det er en drøss småregler, men generelt skytes det med enkeltskuddsrifler i typ 6mmBR på 300m ute, og 22LR på 50m ute og 15m eller 50m inne. Også her er skytterklær og reim tillatt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde litt lyst på en 22 LR med lever action - vi skyter kun for gøy, og syns at konkurranser / stevner er ekstra gøy, men vi har ikke økonomi til å satse, så kjøp av NM/VM kvalitet på våpen er utenfor budsjett. Men det og komm topp 50 med en lever action 22LR rifle faller godt innenfor "gøy", så en https://www.chiappafirearms.com/product/920.432/la322-standard-carbine-take-down-rifle-mystikote-black-22lr-18-5-bbl Chiappa 22LR LA så ut som et veldig artig alternativ. Men hvis dette ikke er lovlig så er det jo bare å legge det fra seg.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Joda, lever action er gøy, og det er lov. De er bare håpløse ;)

 

Vi er veldig mange som skyter i DFS uten å være seriøse. Skyter og trener fordi det er gøy, og fyller opp resultatlistene.

Jeg glemte å nevne at det er flere regler om våpen - og den ene er er jo at en rekke langt billigere rifler enn 2000STR er tillatt, under visse kriterier. 

Kongsberg M67, som er en oppgradert M98 fungerer utmerket til alt annet enn helt topp, og koster nesten ingen ting. Det samme gjelder alle salongriflene som er tillatt i rekrutterinsgklassene.

Og som sagt, alle skytterlag har utlånsrifler, vi har folk som har vært med i >10 år uten å eie rifle, eller betalt 5 øre for å låne.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

 

workingclasshacker skrev (12 minutter siden):

Vi hadde litt lyst på en 22 LR med lever action - vi skyter kun for gøy, og syns at konkurranser / stevner er ekstra gøy, men vi har ikke økonomi til å satse, så kjøp av NM/VM kvalitet på våpen er utenfor budsjett. Men det og komm topp 50 med en lever action 22LR rifle faller godt innenfor "gøy", så en https://www.chiappafirearms.com/product/920.432/la322-standard-carbine-take-down-rifle-mystikote-black-22lr-18-5-bbl Chiappa 22LR LA så ut som et veldig artig alternativ. Men hvis dette ikke er lovlig så er det jo bare å legge det fra seg.

Tror ikke det blir særlig gøy med en slik rifle. Se heller etter en brukt Anschutz eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

 

Tror ikke det blir særlig gøy med en slik rifle. Se heller etter en brukt Anschutz eller lignende.

Enig, det blir litt som å stille i rallycross med barnevogn. Som sagt er ikke DFS-skyting nødvendigvis veldig seriøst, men det vil nok være mer moro om man har noe det går an å treffe blinkene med.

Det er ingen "rekruttrifler" på Finn akkurat nå, men de kommer, og de ligger på 4-6000,-

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

 

Det er ingen "rekruttrifler" på Finn akkurat nå, men de kommer, og de ligger på 4-6000,-

 

K

Ligger 2 Våpensmia rekruttrifler på Finn. En til 2000,- Og en til 7000,-. Den siste er vel i drøyeste laget prismessig. Dette er greie våpen som går godt. Vi har 3 slike i laget. Dattra her i huset skjøt sine første 50-serier på 100m med en slik for ikke så mange ukene siden.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=352694629

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350625138

Link to comment
Share on other sites

workingclasshacker skrev (9 minutter siden):

Men det og komm topp 50 med en lever action 22LR rifle faller godt innenfor "gøy",  -

 

På de aller fleste stevnene vil du nok klare det, i kikkert-klassen, med lever-action, - - for det er mindre enn 50 deltakere. Hvis nr. 51 skulle dukke opp, derimot - ?

 

Capacity: 15 Rounds

 

Jeg antar at det kan moteres kikkertsikte på de aller fleste våpen som er i salg i dag. På tidsbegrenset skyting (fra 1/10 får KIK skyte omgang "på ornt'li") må man imidlertid kunne lade om, uten at kikkertsiktet kommer i veien. I  DFS er det ikke tillatt å lade mer enn 5+ 1 skudd, så man må lade etter, på 10-skuddene (og Stang-skyting).

 

M67 skrev (10 minutter siden):

Kongsberg M67, som er en oppgradert M98 fungerer utmerket til alt annet enn helt topp, og koster nesten ingen ting.

 

    -   hvis ikke pipene er utskutt. Det samme gjelder jo "gode" oppbygde Krag-Jørgensen (men vanskelig å montere kikkertsikte). Grunnen til at man ikke ser slike blant de på "helt topp" er først og fremst slagtiden, disse millisekunene koster ofte poeng på stående skyting.

   
Link to comment
Share on other sites

6000,- for 

FalconClaw skrev (3 minutter siden):

Ligger 2 Våpensmia rekruttrifler på Finn. En til 2000,- Og en til 7000,-. Den siste er vel i drøyeste laget prismessig. Dette er greie våpen som går godt. Vi har 3 slike i laget. Dattra her i huset skjøt sine første 50-serier på 100m med en slik for ikke så mange ukene siden.

 

Bra VS04er fins, men de er sjeldne nå. Der de faktisk brukes er de nok holdt i stand, og det er de som virket som faktisk brukes. Mange er satt til side pga ulike funksjonsproblemer.

Disse er satt sammen av brasilianske deler til en lokal kopi av en eller annen Remington-rifle fra tidenes morgen.

Kjøp en CZ eller hva som helst istedenfor. Rekruttriflene har gjerne stått i et skap i 20 år nå, og de fleste er faktisk tvilsomme. Vi hadde 5-6stk og de ble kastet, ingen hadde samvittighet til å ta penger for dem.

 

Jegermeistern skrev (5 minutter siden):

 

P

    -   hvis ikke pipene er utskutt. Det samme gjelder jo "gode" oppbygde Krag-Jørgensen (men vanskelig å montere kikkertsikte). Grunnen til at man ikke ser slike blant de på "helt topp" er først og fremst slagtiden, disse millisekunene koster ofte poeng på stående skyting.

   

M67ene har sjelden sett mye bruk, KJer har jo ofte vært hos aktive skyttere, så de er mer slitt som regel. Men svært få M67er har gått jevnt hos en aktiv skytter.

 

Men igjen, begynn med lagets lånerifler. Så ser en hva en vil ha etter litt.

 

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Altså gøy i denne forstand handler om alt i fra kulturopplevelser fra film, historie osv, til å se resultater på skiva - men vi er typen som synes det er kjempegøy å komme p 5. plass i magnumfelt 2 med Desert Eagle 44, og 4. plass i finfelt med Beretta 89. For oss så er våpenet - historien og resultatet vedsiden av de som stiller med Pardini SP, en eller annen ultra-modifisert 686 44. gøy. Det er fordi disse våpnene har vi opplevd på andre platformer enn skarpskyting. Og nå lurer vi på hva kan vi komme nærme med innen rifle. Ingen av oss skal på noe landslag noensinne - men vi har veldig lyst til å ha det gøy innefor rammene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare å komme med Chiappaen. Den vil garantert starte samtaler, og bidra til det sosiale. Og vaflene er de samme. 

Den er utvilsomt tillatt.

 

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (7 timer siden):

Er nå tros alt morsommere og skyte når det er skytteren som er begrensningen for resultatet og ikke børsa.

 

workingclasshacker skrev (16 timer siden):

men vi er typen som synes det er kjempegøy å komme p 5. plass i magnumfelt 2 med Desert Eagle 44, og 4. plass i finfelt med Beretta 89

 

Dette er kanskje vesentlig. For om jeg hadde en Deagle, så skjøt jeg sikkert magnumfelt med dem, og en Beretta 89 er da en utmerket pistol til blinkskyting. 

Begge pistolene er driftssikre, og presise, og om skytteren gjør jobben vil man treffe blinkene, i felt f.eks. Pistolfelt ligger på skytteren, nestenuansett pistol, mselv om noen selvsagt er vanskeligere å skyte med enn andre.

 

Den Chiappagreia derimot er neppe/ nesten helt sikkert ikke presis nok til å trefffe DFS-tieren (jeg tipper den er mindre presis enn Berettaen din). Tilsvarende våpen jeg har sett og prøvd (Chiappaen er jo en Marlin 39 reworked) har bare ikke presisjonen til å skyte på 100m. Tester snakker om "groups just under two inches" på 25 yards, og "best groups a half inch" på 15yards.

- det betyr i praksis at det vil være basert på flaks om du treffer eller ikke, uansett hvor god du er, eller hvor bra du skyter.

 

Jeg har holdt på med skyting ei god stund, og lært opp og trent skyttere også ei god stund, og sett mange skyttere. Og jeg har bare sett 2-3 stk som er kontinuerlig motivert bare av at det smeller. Nesten alle må ha en sammenheng mellom egen innsats/ ytelse og resultat på skiva. De fleste vil gjerne se en forbedring over tid.

Chiappaen er ikke laget for presisjonsskyting, den er laget for det som på Youtube kalles "magdump into trash", og om det hadde vært en 22-klasse i CAS/ SWS så hadde den jo passa fint der. De har mer fokus på fart,og krever ikke superpresisjon. For det er ikke til å legge skjult på at ei salongrifle som skal være motiverende å bruke i DFS, den må faktisk være en god del mer presis enn en god del av det søppelet som er på markedet.

 

Om du digger bøylerifler, og det er det du vil ha, så anbefaler jeg å vente på Finn, og finne ei av bedre kvalitet. Og jeg anbefaler å sjekke ut SWS/CAS, Cowboyactionskytterne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Den Chiappagreia derimot er neppe/ nesten helt sikkert ikke presis nok til å trefffe DFS-tieren. Tilsvarende våpen jeg har sett og prøvd  -  har bare ikke presisjonen til å skyte på 100m. Tester snakker om "groups just under two inches" på 25 yards,

 

Det blir jo 33 millimeter på 15 meter, det, den sprer jo over hele svarten på 15-m-akiva, helt ut i 6-eren. Hva som skal være "gøy" med et så notorisk upresist våpen, vet ikke jeg.

 

Man kan jo bruke slike våpen til uhøytidelig trening av Stang og stuper med finkaliber. Jeg vil imidlertid tro at ved "reglementert magasinfylling" (5+1), vil en STR miniatyr dra i fra våpen med rørmagasin, ved magasinskifte / -etterfylling.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 minutter siden):

Det blir jo 33 millimeter på 15 meter, det, den sprer jo over hele svarten på 15-m-akiva, helt ut i 6-eren.

Det er regelmessig folk som har med lignende våpen som "pauseunderholdning" på jegertreningene/ oppskytingene, trener litt stående, og koseskyter mens jaktrifla avkjøler seg. Trenden er at, ja du kan treffe svarten (nesten) hver gang. 

 

Jegermeistern skrev (7 minutter siden):

Hva som skal være "gøy" med et så notorisk upresist våpen, vet ikke jeg

Et våpen som mange koste seg stort med mens det var lovlig er jo Ruger 10-22 TD. Der er presisjonen ut av eska ca "hele svarten" på 15m. Mange syns det er helt OK til det de gjør, f.eks. dynamisk, eller bare moroskyting, fort, på store mål nært. Det fungerer utmerket. Hvor fort kan du skyte 10 blikkbokser ned fra gjerdet på 15m hold type skyting. Duelltre på 10-15m... Man kan gjøre mye moro med upresise våpen. Men ikke akkurat DFS-skyting.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...