Jump to content

Aluminium underbeslag til M/98


Recommended Posts

Min første jaktrifle, ERMA-M/98, er ganske lett, men sjøl med ny og lett demper passerer den nok 4 kg. Mye å dra på i vårt gaupe-terreng, for en gammel mann. Skulle gjerne slanket den litt, men ikke så veldig mye, den er jo i 9,3x62. Kompositt-skjefte vil nok lette et halvkilo, i forhold til bøtteplast-skjeftet, og vel så det, i forhold til det nedhøvlede original-skjeftet.

 

I en tråd om "superlett jaktrifle" skrev jeg:

 

Sitat

En annen mulig måte å lette en M/98 er å skifte underbeslag og magasin/tilbringer. Dette veier 3 hekto, gamle "Våpenjournalen" hadde, for ca. 30 år siden, en omtale av et aluminium underbeslag til M/98, det var daværende Børselars som tok inn slike. Litt lettere, kanskje? Noen om vet om slike er i salg i dag (min  venn Google kunne ikke hjelpe meg).

 

Lagret til Børslars ble overtatt av Erik Bækkevold. Han husket disse underbeslagene fra sin tid hos Lars, men har nå ikke noen igjen, og vet ikke hvor de kan skaffes fra.

 

I en eldre tråd på forumet nevnes at man kan få hengslede alu-underbeslag til M/98 fra Rafdal. Men han har heller ikke sett noen slike på mange år.

 

I noen av trådene (etter søk på "aluminium underbeslag") nevnes "DIP", "Atlasworks" og at slike var til salgs på egun.de, men jeg klarer ikke å søke opp noe fornuftig.

 

Jeg kunne kanskje laget noe slags greier sjøl, eller hvertfall fått kamerater med hobby-verksted til å laget noe (jeg har verken utstyr, eller teknisk utdanning/praksis).

 

Er det noen av "kammer-folka" som vet noe om en-eller-annen magisk vei til å få kloa i et underbeslag, som kan lette Mauseren littegranne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...