Jump to content

Begynne NSF pistolskyting


Recommended Posts

Driver med dynamisk og har en CZ Shadow 1 i 9 mm med .22 kit

 

Kunne tenkt meg å få litt mer presisjonstrening med enhånds og tohånds, og tenkte at noen av bane programmene til Norges Skytterforbund kanskje kan være passende

 

Hvilke programmer er det som kan passe for mine våpen? Trenger ikke å være konkurransedyktig, vil først se om dette er et konkurranseformat som jeg synes virker gøy. Og vil helst bruke egne våpen

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel "tja" - jeg skyter en del felt selv, og trives godt med det. Man har jo momenter som målveksling og tidspress, som er semi-overførbart til dynamisk. Men gøy er det :) 

Link to comment
Share on other sites

Feltskyting og de øvrige NSF-programmene må vel kalles statisk i motsettning til dynamisk i den forstand at du står stille når du skyter. Jeg mener at all skyting der du konsentrerer deg om å treffe blinken er relevant. Grunnlaget for felt legges også om vinteren da vi står inne og prøver å treffe en blink på 25 meter. Og .22-kitet ditt er ikke helt håpløst i felt. Vi har en i klubben som skyter rimelig bra med en CZ med vekselsett. 

Link to comment
Share on other sites

De baneøvelsene som gir deg mest relevant trening (husk at all trening gjør deg bedre uansett) tror jeg er hurtig og NAIS. Hurtig er først 4 serier med 5 skudd på 10 sekunder, deretter 4 serier på 8 sekunder og så 4 serier på 6 sekunder. Alle seriene skytes på duellskiva. Med 9mm pistol klan du skyte i klassene militær og grov. I klassen militær skyter du med to hender, i klassen grov skyter du med en hånd. NAIS er mer varierende, først 2 serier med god tid, deretter to serier duell, dvs 5 skudd hvor du for hvert skudd har 3 sekunder på å skyte og det er 7 sekunder pause mellom hvert skudd, og til slutt skal du skyte en serie på 20 sekunder og en serie på 10 sekunder. 

Link to comment
Share on other sites

Med det utstyret du lister opp, vil jeg si at Hurtig Militær samt Militærfelt og Finfelt er de øvelsene du fint kan klare deg greit i.  Vær litt obs på at CZ'en din kanskje ikke holder avtrekkskravet til Militær og du kan oppleve spesielt i lokale mesterskap at sånt blir kontrollert.

Når det gjelder å bruke NSF-programmer for å forbedre seg som Dynamisk skytter:

Vanskelighetsnivået til Hurtigprogrammene kan jeg egentlig best beskrive som de mest krevende holdene du vil få på en dynamisk stage. Kort forklart er målet ditt ca alpha-størrelse på en IPSC miniskive på 25m og du slåss mot ei klokke som vil stanse deg på enten 10, 8 eller 6 sekunder.

For feltskyting (og NorgesFelt, som blir felt på bane kort forklart) så slåss du fremdeles mot klokka, men blinkene er varierende og om du treffer i kanten av skiva eller midt på, spiller ingen rolle poengmessig sett. Det er ikke før du jakter topp-plasseringer du bryr deg om innertreff og sånt.

NAIS er også kjempegod trening, men er enhånds og her vil du savne bedre skjefter og sånt, men igjen, tren med ditt våpen som du bruker til ditt hovedformål.

VM-programmene og Standard er nok greit som "all trigger-time er god trigger-time", men vil ikke gi deg noe særlig treningsutbytte imo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...