Jump to content

GLOBAL UTLYSNING, NOJS SØKER KASSERER OG REGNSKAPSFØRER


Skaubjønn

Recommended Posts

Kammeret.no eies og driftes av NOJS. Det er gratis å være med i kammeret.no, medlemskap i NOJS kommer til å koste en liten sum. Man behøver ikke være medlem i kammeret.no for å være med i NOJS, og omvendt. Formålet med NOJS går ut over kammeret.no, se denne linken http://www.kammeret.no/portal/formal , og vi skal snart i gang med å tegne medlemmer. Vi er i gang med å lage en avtale med medlemsservice.no om administrasjon av medlemskap og medlemsregister. Imidlertid trenger vi personer til å ivareta to funksjoner, og vi ønsker helst at aktive medlemmer på kammeret.no ivaretar disse funksjonene:

 

1. Kasserer. Kassereren skal være en link mellom medlemsservice, regnskapsfører og NOJS, herunder påse at løpende regnskap for inntekter (blant annet fra salg av bannere på kammeret.no) og utgifter blir ført. Vi ønsker oss en person med kunnskap og erfaring fra slikt arbeid.

 

2. Regnskapsfører. Kammeret er registrert med eget organisasjonsnummer,og er regnskapspliktig. Vi søker primært en person som driver eget firma som revisor eller regnskapsfører. Vi vil gjene ha en avtale om at vi betaler redusert pris for regnskapstjenestene.

 

Vi antar at ingen av disse to oppgavene blir spesielt arbeidsbelastende. Er du intereressert i å være kammeret.no sin kasserer eller regnskapsfører? Send PM til Skaubjønn! Denne tråden vil være åpen frem til onsdag. Siden jeg drar på jakt vil PM'er bli lest og besvart etter den tid. Vi snakkes!

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Det er forsåvidt OK å utlyse verv i en organisasjon, som etter hva jeg har skjønt skal tufte på normale organisasjonsspilleregler med avlg osv. Men, skulle ikke slike ting egentlig tas opp på generalforsamling, og at det der velges de verv som en organisasjon skal ha?

 

Forstår jeg Skaubjønns sitt innlegg er det vel slik å forstå, tror det kan være smart at man velger folk som har interesse for fagfeltet, som en økonomiperson til å være kasserer for eksempel.

 

Forslagene på verv bør da fremlegges for generalforsamlingen og bli valgt der, denne første generalforsamlingen kan bli en omfattende prossess, med godkjennelse av vedtekter, virksomhetsplan, budsjett, kontingent, valg av styre, revisorer osv.

 

Håper vi andre også kan være til hjelp i en slik prossess..

Link to comment
Share on other sites

NOJS har interminstyre, generalforsamling kommer på vårparten. Interminstyre spiller under løsere regler, og en må jo begynne et sted. Ved generalforsamlingen blir endelig styre vedtatt av medlemmene. Interminstyre har som mål å få organisasjonen på plass.

 

PS: Jeg ville bare svare kjapt for å få unna spekulasjoner, det kommer sikkert en skikkelig utgreiing fra en styrerepresentant innen kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Takk for engasjementet Villreinjegeren!

Det er en kabal å få på plass dette. Det er slik at NOJS som eier kammeret.no har ikke medlemmer enda. For å tegne medlemmer trenger vi at noen kan ta i mot innmeldelser. Det tenker vi å bruke medlemsservice til. Men, vi vil ha et mest mulig transparent regnskap, det vil si at det skal være synlig hva som kommer inn og går ut. Og for all del synlig at pengene ikke går i lommene til noen i styre og stell, slik det har skjedd i noen organisasjoner. Det vil si at vi trenger en person til å være bindeledd slik at dette kommer på plass. Så din tanke om at kasserer skal velges på generalforsamling er ogd, men litt vanskelig å gjennomføre: Vi må jo ha medlemmer først, som kan velge. Og da må de kunne melde seg inn. Og da må noen håndtere innmeldingene og kontingenten. Og da... Ja, du skjønner hva jeg mener. Det er meget mulig at posten som kasserer kommer på valg i neste runde, det har vi ikke diskutert enda.

Dette er ting vi arbeider med. Utlysning etter kasserer og regnskapsfører er et trinn i denne prosessen, og vi vil orientere i klare ordelag så snart resten er på plass.

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det bør kaserer og regnskapsfører være samme person!

 

I næringslivet er det spesielle regler for å være regnskapsfører. Hvordan dette stiller seg i en "organisasjon" vet jeg ikke, men dette er det sikkert andre som kan belyse.

 

Hvordan er det med "revisjonsplikt" i en organisasjon?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det ikke kommer helt klart frem, men det vi trenger her er en KASSERER og en REGNSKAPSFØRER. Dersom noen med kompetanse ønsker å ta begge oppgavene vil dette bli vurdert. Dette er IKKE en diskusjonstråd der vi ber om råd ift hvordan vi skal organisere oss, men en tråd der vi ber aktive brukere av kammeret om å stille opp og gjøre en praktisk innsats. Det å foreslå andre måter og organisere dette på er ikke en innsats i denne sammenhengen :wink: vi trenger at noen tar på seg disse oppgavene, slik at vi kan gjøre NOJS demokratisk.

 

Så langt har jeg fått en PM med tips til et regnskapfirma, og en person som tilbyr seg å være kasserer. Kan jeg få be om noen flere hender i været?

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...