Jump to content

Rypejakt.


MAG500

Recommended Posts

Hei,

 

Akkurat nå sitter jeg og venter på svar på søknader angående rypejakt høsten 2024. Vi har inne 7 søknader i sør/midt Norge og har allerede fått avslag på 3.

Fjordåret var preget av lite fugl og områder som ble fredet. Rypetellinger viser at mange områder har små, knapt jaktbare bestander, av ulike årsaker.

 

Personlig begynte jeg å jakte rype rundt 1990. I all hovedsak ble det jaktet fjellrype, men også litt lifugl.

I min familie har vi alltid bedrevet støkkjakt, altså jakt uten hund.

 

Min far og mine onkler begynte og jakte fjellrype på Hardangervidda på 1980-tallet. I perioden fra 1980 og utover 1990-tallet opplevde vi mye spennende jakt med gode fuglebestander. De siste 20 årene har tendensen vært stadig mindre fugl, med noen få unntak enkelte år.

I 2024 søker vi jaktterreng i nye områder, men ærlig talt er forventningene moderate.

 

Ønsker å høre hva andre tenker rundt temaer som:

    - Utvikling i rypebestander før og nå.

    - Rypetetthet i ulike landsdeler.

    - Forvaltning av rypebestanden                kontra forvaltning av andre arter.

    - Fredning.

    - Annet.

 

20240421_102912.jpg

Edited by MAG500
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (7 timer siden):

Hei,

 

Akkurat nå sitter jeg og venter på svar på søknader angående rypejakt høsten 2024. Vi har inne 7 søknader i sør/midt Norge og har allerede fått avslag på 3.

 

Ikke helt svar på dine spørsmål, og ikke for å gni det inn: vårt lag har fått tilslag på hele 3 søknader i periode jaktuke 1, 2 og 4. Blir litt råflott (og vanskelig å forklare hjemme) om vi skulle slått til på alt så vi begrenser oss til å takke ja til periode 1 og 4, og takket nei til den i periode 2.

Klarte akkurat å få det gjennom hos ØK.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har jaktet der i mange år. Vi har et fast terreng som vi ikke trenger søke på, og så prøver vi lykken med litt ekstra jakt via inatur i tillegg. God uttelling i år.

 

På Setesdal- og Ryfylkeheiene er det både liryper og fjellryper så alt etter terrenget så jaktes det med og uten hund. Noen områder (spesielt i Rogaland) har noen år hatt restriksjoner på hund, men som regel ikke noe problem. Husker vi hadde noe jakt i Sauda området for 7-8 år (eller er det kanskje blitt 9-10 år??) siden og den gang var det ikke tillatt med hund, men usikker på om det er åpnet for det igjen der.

 

Men klart at det er ikke ryper i antall som i Nord-Norge. Mine onkler har jaktet i Finnmark i mange år, og bilder og historier derfra frister. Har også en kollega som jakter mye i Troms og Nordland, og de får som regel også mye mer enn oss.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet ca. 30 år på Hardangervidda i ulike terreng. Veldig bra med fugl de første åra, men så har det bare gått nedover. Stort sett støkkjakt etter fjellrype, men også endel støkk etter lirype. På tide å prøve noe nytt nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet på terrengene til Fron fjellstyre i 25 år. Siste gode år var 2012, deretter har det bare gått nedover og de siste 2 årene har det vært fredning. Det samme oppleves hos nabofjellstyrene rundt omkring, i 2022 var Gausdal og Øystre Slidre også fredet, Vågå hadde en kvote på en rype per jeger per dag med jaktstopp fra 30.09, og Lom hadde fredning for lirype og kvote på en fjellrype per jeger per dag med jaktstopp 01.11. Og i fjor var jo alt fredet. Til sammen utgjør disse fjellområdene 3352000 da, der rypebestanden er sterkt redusert eller nær kollapset. Det kan sikkert finnes mange grunner til at det er blitt slik, men uansett er det en tragisk utvikling. Personlig har jeg lite håp om bedring i uoverskuelig fremtid, i mange områder er nok rypejakten i ferd med å forsvinne for godt. Fjelljakt i fremtiden? I Fron som jeg kjenner best, er det mulig å få kjøpt kort for harejakt og jakt på smårovvilt. Dessverre vil ikke fjellstyret åpne for jakt på orrfugl og storfugl, slik jeg opplever det er disse bestanden både gode og stabile. Og spesielt orrfugl påtreffes jevnlig godt over tregrensen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Samme erfaring på Hardangervidda vest. Mer eller mindre tomt for fugl...

Virker som om fokuset ha vært på forvaltning av villreinen. I de 30 åra jeg har jaktet i dette området har det vært lite fokus på forvaltning  av rypebestanden og det ser en jo resultatet av nå....

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakta i Forollhogna i år - forhåpentligvis både i tidligjakta og oktober. I fjor ble jo jakta stengt i alle fjellstyrene på trøndelagssida av fjellområdet, og det var sikkert helt greit. Ifølge fjelloppsynet var tellingene de laveste siden de begynte å taksere for nesten 30 år siden. Hvordan de gjennomførte jakta på de private terrengene på innlandssida vet jeg ikke, men siden det koster fra en Tesla i året og oppover å jakte der, regner jeg med at kjøperne forventer valuta for pengene om grunneierne så må importere rype fra Skottland 🙈

 

Jeg begynte å jakte på nesten sammen tid som deg, @MAG500, og der jeg har gått på jakt, i hvert fall etter årtusenskiftet, har både sett fugl og rype i sekken gått jevnt nedover. Det er jo trist med tanke på bestanden, men jeg er jo glad bare jeg kommer meg på jakt og får noen fine dager i fjellet. Skyter jeg nok fugl til å invitere gode venner på et par middager, har det vært en god høst. I motsatt tilfelle gleder man seg bare desto mer til neste år - for  da! kommer det garantert til å bugne av fugl i fjellet 😜 Det er en ubetinget fordel å ha et lyst sinn og god evne til selvbedrag når man hovedsakelig jakter støkk på fjellrypa ...

 

Rypejakt sluttet å være matauk for noen generasjoner siden, og det må vi bare ta konsekvensen av. Men jeg er for de aller fleste tiltak som beviselig kan øke bestanden. Jeg håper det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, og ikke sette forvaltning av forskjellige arter opp mot hverandre. Selv om det kanskje snakkes høyere om villreinstammen for tida, går ikke det nødvendigvis ut over rypeforvaltninga. Sannsynligvis/forhåpentligvis vil rypa også kunne nyte godt av tiltak som blir gjort for villreinen.

Edited by Runerene
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her blir det rypejakt på Svalbard i år også, med baglimit på 10 pr. dag for oss fastboende er det ganske greit :)

For tilreisende er det baglimit på 5 pr. sesong. I praksis vanskelig jakt for tilreisende siden det er en enorm fordel å ha båt slik at man kommer seg ut til jaktterrengene som ikke blir veldig mye brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MAG500 skrev (På 22.4.2024 den 21.32):

Samme erfaring på Hardangervidda vest. Mer eller mindre tomt for fugl...

Virker som om fokuset ha vært på forvaltning av villreinen. I de 30 åra jeg har jaktet i dette området har det vært lite fokus på forvaltning  av rypebestanden og det ser en jo resultatet av nå....

 

Stemmer vel dessverre det. Det er økonomi som har lagt premisser for utmarksforvaltninga og villrein er den ressursen som gir mest kroner i kassa...

Om det var forvaltning så hadde neppe bestanden av rype endret seg, det hadde bare blitt enno meire rovfugl...

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (19 timer siden):

Her blir det rypejakt på Svalbard i år også, med baglimit på 10 pr. dag for oss fastboende er det ganske greit :)

For tilreisende er det baglimit på 5 pr. sesong. I praksis vanskelig jakt for tilreisende siden det er en enorm fordel å ha båt slik at man kommer seg ut til jaktterrengene som ikke blir veldig mye brukt.

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre mer om hvordan rypejakta foregår på Svalbard, @Kennethj. Jeg har skjønt at rypa deres er en god del større enn nede på fastlandet, men bortsett fra det er jeg helt blank. Er den mer eller mindre sky på Svalbard, hvilke forskjeller gjør det mer/mindre utfordrende å jakte rype på Svalbard? Har ikke vært så heldig å besøke Svalbard ennå, men når det skjer, er rypejakt en av tingene jeg hadde hatt lyst til å prøve!

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Runerene said:

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å høre mer om hvordan rypejakta foregår på Svalbard, @Kennethj. Jeg har skjønt at rypa deres er en god del større enn nede på fastlandet, men bortsett fra det er jeg helt blank. Er den mer eller mindre sky på Svalbard, hvilke forskjeller gjør det mer/mindre utfordrende å jakte rype på Svalbard? Har ikke vært så heldig å besøke Svalbard ennå, men når det skjer, er rypejakt en av tingene jeg hadde hatt lyst til å prøve!

 

Rypene her er ikke mye sky, det er egentlig bare å gå til man finner en flokk og så skyte noen innenfor kvota si.

Selv jakter jeg med salongrifle (.22LR), det er sjelden rypene skvetter av skuddene så som regel er det bare å ta ut en og en.

 

Jeg hadde hund tidligere (ikke jakthund), da opplevde jeg en gang på tur at rypene gikk mellom beina på han uten å bry seg om at han stod der.. Det sier vel sitt om hvor vant de er med å bli jaktet på av rovdyr.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forvaltning av rype er vanskelig. På slutten av 90 tallet var det enorme mengder rype på øyene i troms. I en liten fjord ble det i år 2000 skutt 3500 ryper. Sesongen var begrenset fra 1 oktober og det var tre soner med begrenset kort salg. Kun 3 kort per sone per dag. Året etter i 2001 ble det skutt 67 ryper i samme område og man har ikke vært i nærheten av like stor rypetetthet siden. Hva skjedde? Man tror det var for mye ryper og at begrensning i jakt ga grobunn for parasitter som knakk rypestammen totalt. Altså man tok ikke ut nok i de årene det var flust. Senere når det var lite rype ble jakta en begrensende faktor og rypestanden kom aldri opp igjen. Parasitten ble på vist noen år tidligere og er beskrevet av universitet i Tromsø . Forskerne der hadde forutsett og advart mot kollapsen i mange år før det smalt. De så mengden parasitt i fugl samt at vekten på fuglene gikk ned i samme periode. Så historien fra troms sier at man skal jakte mye når det er mye fugl og svært lite når det er lite fugl. Kråkejakt og revejakt hadde lite betydning når det var mye fugl. 
 

jeg var ung og jaktet det jeg kunne den gangen. Vi hadde med 100 skudd på dagstur og gikk tom for skudd. Flokker på 1000 ryper kunne lette og hele fjellsiden var i live. Når en slik flokk passerte over hodet var det som å høre suset fra et fly. Man dukket automatisk. Får jeg oppleve lignende igjen? Det er det store spørsmålet. Eldre venner fortalte at øyene var tomme for fugl på 80 tallet. Så det kan hende at mengden fugl varierer i perioder. Nå er det over tyve år siden det var mye fugl. Jeg har sett få ryper siste årene og skyter 1 eller 2 per tur om jeg er heldig.

 

tror ikke dette er enkelt å forvalte å forvalte en rypebestand da det garantert er mange faktorer som spiller inn. Har sett lignende med hare. Hvor det går fra mengder, til null før det er mengder igjen.

 

tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...